$
חדשות טכנולוגיה

"הניו יורק טיימס" ומהפכת האייפד: "לא נשלב תכונות בשביל הגימיק"

רוב סמואלס הוא האיש שאחראי על המרת העיתון החשוב בעולם לאפליקציות. בראיון ל"כלכליסט" לקראת השתתפותו בכנס לנדמרק מחר בת"א הוא מספר על תוכניות "הניו יורק טיימס" לגבות כסף על תוכן ולקדם את יכולות השיתוף החברתי

עומר כביר 15:2620.02.11

בתחילת החודש עלה רופרט מרדוק, בעלי תאגיד התקשורת ניוז קורפ, על הבמה במוזיאון גוגנהיים בניו יורק, וחשף לעולם את הבשורה החדשה שלו: הדיילי (The Daily), עיתון יומי דיגיטלי לאייפד בלבד, שמאחוריו מערכת של 100 עובדים, השקעה מסיבית של 30 מיליון דולר והבטחה לשנות את פני העיתונות.

 

בזמן שמרדוק דיבר על "עיתונות חדשה", ישב רוב סמואלס במשרדו שבבניין "הניו יורק טיימס", מרחק 10 דקות נסיעה, וצפה בבשורה בעניין. יש לו סיבה מאוד טובה להתעניין במהלכים של מרדוק: סמואלס הוא מנהל המוצרים הניידים של "הניו יורק טיימס", ואחראי על פיתוח אפליקציות העיתון לאייפד, אייפון, אנדרואיד ושאר הפלטפורמות.

 

סמואלס קיבל עידוד מההכרזה של מרדוק לגבי הכיוון שהוביל עד עתה במערכת העיתון. "מדובר במאמץ גדול ליצור מהיסוד ארגון חדשות ואת הטכנולוגיה שתתמוך בו", הוא אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "המאמץ שלהם נחמד, ואם הם ימשיכו להרחיב ולשפר את המוצר, התחרות תאלץ גם אותנו לשמור על ערנות. אבל באפליקציות שלנו אנחנו מתמקדים יותר בחדשות, ופחות בתוכני לייף סטייל כמו הדיילי".

 

סמואלס ישתתף מחר בכנס דילמייקרס בתל אביב, שעורכת חברת הייעוץ האסטרטגי ובנק ההשקעות לנדמרק ונצ'רס. הכנס יעסוק במגמות בתעשיית ההייטק, הביוטק, הפארמה והמדיה הדיגיטלית. בכנס ישתתפו משקיעים זרים, אנשי ממשל וכ־500 מבכירי ענף ההייטק מישראל ומהעולם.

 

"לדיילי אין קהל קיים - זה ארגון חדשות חדש לגמרי וארגון טכנולוגי חדש לגמרי, והם מנסים להגיע לקבוצת אנשים מסוימת", מסביר סמואלס. "לנו יש קהל משלנו, שלחלקו יש מכשירים ניידים כמו אייפון או אייפד, וחלק מהמנויים שלנו רוצים להעשיר את חוויית הקריאה שלהם בדפוס או ברשת באמצעות החוויות הניידות, או לעבור מהדפוס למכשירים הניידים. אז יש הבדל במיקוד העסקי שלנו, וגם בדמוגרפיה, שיותר ממוקדת בחדשות. לטיימס יש ארגון איסוף חדשות לאומי ובינלאומי גדול מאוד, שלדיילי אין. התוכן והמשימה של שנינו שונים משמעותית".

 

 

חלוץ דיגיטלי

 

"הניו יורק טיימס" הוותיק הוא אחד הגורמים המובילים במעבר לעולם הדיגיטלי. אתר העיתון הוא מהוותיקים ברשת ופועל מאז 1996. העיתון הוא גם מחלוצי עולם האפליקציות הניידות: כשסטיב ג'ובס הציג את האייפד לפני יותר משנה, היתה אפליקציית החדשות של הניו יורק טיימס אחד היישומים שהודגמו באירוע.

 

כיום מפעיל העיתון חמש אפליקציות: חדשות, שזמינה למרבית הפלטפורמות הניידות, רשומות נדל"ן ("אנחנו הספק הגדול ביותר של חיפוש נדל"ן באזור ניו יורק", אומר סמואלס), אפליקציית חיי לילה בניו יורק בשם The Scoop, אפליקציה ללימוד אנגלית באמצעות מאמרים מהניו יורק טיימס ואפליקציית תשבצים. מאז השקתה הורדה אפליקציית החדשות לאייפון 6 מיליון פעמים, ובפלטפורמות השונות מספקות האפליקציות 100 מיליון עמודים נצפים מדי חודש.

 

לדברי סמואלס, האסטרטגיה שמנחה את הניו יורק טיימס בפעילותו בעולם המכשירים הניידים פשוטה ביותר. "אנחנו רוצים להיות בפלטפורמות הגדולות שבהן המשתמשים קוראים", הוא אומר. "כשהרשת הניידת לא היתה סביבה אטרקטיבית, כשהיו רק יישומי ג'אווה לא מוצלחים ברובם, העלויות היו גבוהות, המודל העסקי לא היה מוצלח והזדמנויות הפרסום היו מינמליות, לא פעלנו בתחום. אבל ב-2008, כשהאפסטור של אפל הושקה, היינו שם מההתחלה ומאז יצרנו אפליקציות לאייפד, לאנדרואיד ולבלקברי.

 

"אנחנו משתדלים להיות גורם מוביל בעולם הזה, ומשיקים מוצרים כדי לגלות מהם הטרנדים הצרכניים, אילו מכשירים, אילו מערכות הפעלה הם מעדיפים. ההצלחה הגדולה של האייפד הובילה אותנו להכניס יותר תוכן לאפליקציית האייפד שלנו וליצור חוויה משופרת המאפשרת למשתמשים לקרוא מאמרים, בלוגים ולראות סרטוני וידיאו ותכנים אחרים".

 

 

"זאת רק ההתחלה"

 

נכון להיום, אפליקציית החדשות של העיתון ניתנת להורדה ולשימוש ללא תשלום. על רקע השקת הדיילי (שמנוי לו עולה 99 סנט לשבוע) יכול מצב זה להשתנות. "הנושא נמצא בדיונים בקרב ההנהלה", מספר סמואלס. "התאריך, התמחור והמודל העסקי המדויקים עוד לא נקבעו, אבל התוכנית היא שתהיה גרסה בתשלום של אפליקציית הניו יורק טיימס כבר השנה".

 

אתם חוששים שהמעבר לאפליקציה או לאתר בתשלום יביא לנטישת גולשים?

"תמיד יהיה תוכן בחינם באפליקציות או באתר. החוויה בתשלום תהיה בשביל גולשים שרוצים לצרוך כמות תוכן גדולה יותר. לטיימס יש תוכן ייחודי ומותג חזק והוא ידוע באיכות וביושר העיתונאי. מקורות חדשותיים אחרים לא יכולים להחליף אותו. אנחנו מאמינים שאנשים יישארו עם הטיימס, בחינם או בתשלום".

 

למרות הצלחת אתרי החדשות ברשת והאפליקציות לניידים, עיתונים רבים מתקשים לשחזר את רמת ההכנסות מפרסומות בעיתוני הדפוס. נתקלתם בקושי כזה?

"לטיימס ולעיתונים אחרים יש הכנסות גדולות מפרסומות ברשת, והיתה לנו הצלחה גדולה במכירת פרסומות באפליקציות האייפון, האייפד והאנדרואיד שלנו. עולם האפליקציות והמכשירים הניידים נמצא עדיין בשלב מוקדם יחסית. המכשירים נעשים טובים יותר, הרשתות משתפרות. ראינו רק את ההתחלה.

 

"המכשירים הניידים פותחים את הדרך לקמפייני פרסום שלא אפשריים בדפוס או ברשת. היכולת להתאים תוכן לפי מדינה, מיקום או העדפות המשתמש; ליצור חוויית פרסום מבוססת מיקום שמותאמת למשתמש הספציפי".

 

סמואלס. "היינו שם כשהאפסטור הושקה" סמואלס. "היינו שם כשהאפסטור הושקה" צילום: Timothy Fadek

 

"אין הפרדה בין הפלטפורמות השונות"

 

איך מכשירים ניידים שינו את הדרך שבה "הניו יורק טיימס" פועל כמערכת חדשות?

"לרוב הצלחנו למנף ולהשתמש באותם מאמרים, תמונות ותכנים ובאותם שיקולי עריכה באפליקציות. התוכן שבו אנו משתמשים בדפוס ובאתר שלנו הוא התוכן בעולם הנייד, אז אנחנו לא צריכים להשקיע יותר מדי מאמץ ביצירת תוכן חדש או שונה".

 

"לפעמים אנחנו מבקשים ממשתמשים לצלם עם הסמארטפון שלהם תמונות מאירועים גדולים כמו האולימפיאדה, ואנחנו נשתמש בתמונות אלו ברשת ובאפליקציות. אבל בכל מה שקשור לסיפורים והסדר שבו הם מוצגים, לרוב אנחנו יכולים להשתמש באותו תוכן. לא נאלצנו לשנות את התהליך הבסיסי כדי לתפעל את האפליקציות הניידות".

 

אתם לא מרגישים שיש צורך ליצור תכנים מיוחדים למכשירים ניידים?

"משתמשי האפליקציה שלנו כוללים אנשי פיננסים, מעצבים, אמהות, פנסיונרים, סטודנטים. הם רוצים לקבל את מלוא התוכן שלנו, לכן כל המאמרים שלנו זמינים לכל המשתמשים שלנו, בלי תלות בפלטפורמה. זו הגישה שנוקטים מרבית המו"לים, כי מאמר שמעניין בסביבה אחת מעניין גם באחרות".

 

אתה מרגיש שהאפליקציה שלכם מנצלת בצורה הטובה ביותר את יתרונות המכשירים הניידים?

"נכון לעכשיו לא שילבנו אלמנטים אינטראקטיביים, אבל אנחנו תמיד משפרים את האפליקציה והרבה יכולות ותכונות חדשות יצורפו אליה בעתיד. האתר של הטיימס ידוע ביישומים האינטראקטיביים המוצלחים שלו, למשל בזמן הבחירות לנשיאות, ואנחנו נמצא דרך לשלב באפליקציות שלנו יכולות אינטראקטיביות, תכונות חברתיות ושירותי מיקום, במקומות הגיוניים. אנחנו לא רוצים לשלב תכונות רק בשביל הגימיק, אבל במקומות הנכונים נמשיך להעשיר את האפליקציה".

 

מה נראה בעתיד?

"נמשיך להוסיף תוכן ולשפר את יכולות הניווט והחוויה באפליקציה. נמשיך גם לשפר את כמות התוכן שניתן לצרוך - יותר סרטונים, יותר בלוגים, יכולות חברתיות לשיתוף התוכן".

 

תיצרו גם תכנים ייחודיים לאייפד, בדומה לדיילי?

"החדשות יהיו משותפות לכל הפלטפורמות. אני לא חושב שיהיו סיפורים רק לאייפד או לאייפון. אבל האפליקציות יהיו עשירות יותר ויכללו יכולות שלא קיימות באתר שלנו. אולי יום אחד יהיה משהו מבוסס מיקום, או היבט חברתי עשיר יותר מבאתר. אבל החדשות, התוכן והסיפורים יהיו זהים. הסיפורים לא יהיו ייחודיים לעולם הנייד".

 

האייפד ישנה את העיתונות?

"מי שיעשו עבודה טובה עם היישומים שלהם ויבינו איך לפעול בסביבה החדשה הזו יזכו לעתיד נהדר. יש הזדמנויות לגופים קיימים או חדשים שלא היו קיימות קודם - תוכן ופרסום מבוססי מיקום, הפצה כמעט ללא עלות למו"ל".

 

"מצד שני יש עלויות ועקומת למידה, וארגונים צריכים להתפתח כדי לספק תכנים טובים לטאבלטים ולמכשירים ניידים. בכל סביבה חדשה יש הזדמנויות בעבור אלו שמוכנים לאמץ אותה ליצור חוויה חדשה שצרכנים ומפרסמים רוצים. הצרכנים רוצים חוויית תוכן עשירה כשהם מחוץ לבית, והם יחפשו את המותגים שהיו נאמנים להם בדפוס וברשת. מותגים אלו צריכים לספק חוויה נהדרת בסביבה החדשה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x