נתוני IDC: הטאבלטים פוגעים במכירות המחשבים האישיים - גם בישראל
ברבעון האחרון של 2010 צנח היקף רכישת הנטבוקים ב-7.4% לעומת אשתקד. במחשבים הנייחים דווקא הורגשה עלייה - אבל בעיקר במגזר העסקי
חברת מחקרי השוק IDC מדווחת על פגיעה משמעותית במכירות מחשבים ניידים ונטבוקים בישראל. להערכת כותבת המחקר, חנה שטרן, מגמה זו נובעת מהוצאה מוגברת של צרכנים ביתיים על טאבלטים וסמארטפונים - שפוגעת בעיקר ברכישות הנטבוקים. מגמה דומה מורגשת גם באירופה ובארצות הברית.
לפי IDC, ברבעון האחרון של 2010 נמכרו 303 אלף מחשבים אישיים בישראל, מתוכם 124 אלף שולחניים ו-180 אלף ניידים. שוק המחשבים הניידים גדל ב-2% בלבד לעומת הנתון המקביל אשתקד. רכישות הנטבוקים הצטמצמו ב-7.4%, ואילו רכישות המחשבים הניידים ה"רגילים" גדלו ב-5.4%.
היקף המכירה של מחשבים שולחניים דווקא גדל ב-12.1% לעומת אשתקד. הגורם לכך הוא עודף שהצטבר בסוף השנה בתקציב ה-IT של החברות השונות, ואיפשר רכישות מרובות במגזר העסקי. במגזר זה נרכשו 81 אלף מחשבים נייחים ו-65 אלף ניידים, לעומת 42 אלף נייחים ו-114 אלף ניידים בשוק הביתי.
נכון לסוף 2010 יש קרוב ל-2 מיליון מחשבים ביתיים בישראל - יותר ממחצית מהם ניידים. במגזר העסקי ישנם 1.7 מיליון מחשבים, מתוכם כשליש הם ניידים. כ-53.8% מהמחשבים נרכשו השנה על ידי המגזר הביתי, ומתוכם 70.2% היו מחשבים ניידים.
HP מובילה את טבלת היצרניות
בהסתכלות שנתית, לאחר ש-2009 היתה אינטנסיבית במיוחד וכללה זינוק של כ-19% בביקושים למוצרי מחשוב אישי, שנת 2010 הסתיימה בגידול חד ספרתי בלבד. במהלך השנה סופקו לישראל 1.1 מיליון מחשבים אישיים בערך כולל של 890 מיליון דולר, המשקפים צמיחה של 9.1% ו-7.7% ביחידות וערך בהתאמה. שוק המחשבים בהרכבה מקומית ירד לכ-20% מסך המחשבים שנמכרו, והיה הנפגע העיקרי מההסתערות על הטאבלטים והסמארטפונים.
לפי הנתונים, HP השיגה ב-2010 את הנתח הגדול ביותר משוק המחשבים האישיים, עם 22.3%. במקום השני היתה לנובו עם 17.5% ובמקום השלישי דל עם 15%. אייסר ואסוס נמצאות במקום הרביעי והחמישי עם 7.4% ו-5.6% בהתאמה.


