חברים ששווים זהב: פייסבוק מעלה הילוך בתחום התשלומים החברתיים
מבצעי "חבר מביא חבר", רכישות של מוצרים וירטואליים והפיכת ה"לייק" של הגולש לפרסומת שמיועדת לחבריו. פייסבוק מוצאת דרכים להפוך את הקשרים החברתיים שלכם לכסף
"המטרה שלנו היא לקחת את הפעולות החברתיות של המשתמשים, וליצור מהן סוג חדש של פרסום", כך אמר ב-2007 מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. בימים האחרונים קורמת התכנית שלו עור וגידים, עם תוספות לרשת החברתית שהופכות את הקשרים בין משתמשיו לחלק ממערכת הפרסום שלו.
אחד מהשירותים האלה הוא "סיפורים ממומנים" (Sponsored Stories), שמאפשר לחברות שונות להציג כפרסומות פעולות חברתיות, כגון "לייקים" או שימוש בשירות המיקום Facebook Places. כלומר, אם הגולש מסמן "לייק" על מוצר מסוים, החברה יכולה להציג זאת כפרסומת לחבריו.
פייסבוק מציגה את השירות ככזה שטומן בחובו יתרונות לשני הצדדים: מבחינת המפרסמים, המלצה מחבר היא אפקטיבית יותר מכל פרסומת; מבחינת המשתמשים, מדובר בהיחשפות למידע שכבר היה זמין להם גם כך ברשימת החדשות של האתר. לא בטוח שגולשים שיגלו שהם הפכו פתאום לפרזנטורים של מוצר מסוים יקבלו את הגישה הזאת.
קניות קבוצתיות - הגרסה של צוקרברג
שירות חדש נוסף שהחברה מתכוונת להכניס בקרוב לשימוש הוא "קנה עם חברים" (Buy with Friends). היוזמה נועדה להיטיב עם מפתחי האפליקציות, אחרי שהרשת החברתית הודיעה השבוע כי תחייב אותם לעבור לפלטפורמת התשלום שלה, Facebook Credits, על מנת למכור מוצרים וירטואליים במסגרת היישומים שפיתחו.
Buy With Friends מאפשר לגולשים להתאגד במשותף כדי לרכוש Credits, המאפשרים קניית מוצרים וירטואליים בפארמוויל, בסיטיוויל, ובמשחקים רבים אחרים. מי שיעשו זאת - יקבלו הנחות והטבות בשיטת "חבר מביא חבר". הכספים שיועברו, כמובן, יהיו אמיתיים לחלוטין.

בשלב הנוכחי ה-Credits משמשים בעיקר במשחקים, אך בעתיד ייתכן וניתן יהיה לשלם באמצעותם בעבור מוצרים אמיתיים בחנויות מבוססות פייסבוק. במצב כזה יהפוך השירות לכזה שאמור לספק הטבות כלכליות אמיתיות לגולשים, באופן שמזכיר מעט אתרי קופונים כמו גרופון. בכך עשוי צוקרברג להיכנס לשוק צפוף במיוחד, שאליו לוטשת עיניים גם היריבה הגדולה גוגל.
במסגרת קידום פלטפורמת ה-Credits, השיקה פייסבוק גם את השירות Frictionless Credits, שמקל על ביצוע מיקרו-רכישות ושאר תשלומים זעירים, שם מונעים המחסומים הפסיכולוגיים ממשתמשים רבים להוציא כסף. כל הסימנים מראים שיוזמות נוספות שיתבססו על ה-Credits הם רק עניין של זמן.


