חברת התעופה הלבנונית מצטרפת לברית גלובלית
בריתות התעופה ממשיכות להתחזק במזרח התיכון, ללא נוכחות ישראלית. מידל איסט איירליינס מלבנון צפויה להצטרף ל-SkyTeam. לאחרונה פורסם כי גם חברה סעודית תצטרף לאותה ברית
עוד חברת תעופה מהמזרח התיכון מצטרפת לברית תעופה גלובלית, וגם הפעם היא לא מישראל: ברית התעופה SkyTeam הודיעה אתמול (ד') על צירופה של חברת מידל איסט איירליינס-אייר ליבאן (MEA), חברת התעופה הלאומית של לבנון. זאת, כעשרה ימים לאחר שהודיעה כי גם חברת סעודי ערביין איירליינס מסעודיה צפויה להצטרף לברית בשנה הבאה.
על פי הודעת SkyTeam, חברת התעופה הלבנונית תחתום על הסכם ב-28 בפברואר כדי להתחיל רשמית את תהליך הצטרפותה לברית ב-2012. "אנו פועלים לחיזוק הנוכחות שלנו במזרח התיכון, אחד האזורים הכלכליים החשובים בעולם", נכתב בהודעה מטעם הברית, "MEA תהיה תוספת בעלת ערך לברית, על ידי כך שתציע ללקוחות גישה רחבה יותר למזרח התיכון ולמערב אפריקה".
חברת התעופה הלבנונית MEA נוסדה ב-1945. היא פועלת מבסיסה שבנמל התעופה הבינלאומי על שם רפיק חרירי בביירות וטסה ל-30 יעדים באירופה, במזרח התיכון ובמערב אפריקה.
ברית תעופה היא הסכם שבמסגרתו מתקיים שיתוף פעולה בין החברות בתחומים שונים, למשל: לוחות זמנים משולבים המאפשרים מעברים נוחים של טיסות בין חברה לחברה, תיאום במערכות ההזמנות ואפשרות צבירת מיילים משותפים במועדוני הנוסע המתמיד. בעולם קיימות שלוש בריתות: SkyTeam שבה 13 חברות תעופה, One World שבה 12 חברות תעופה, ו-Star Alliance שבה 27 חברות תעופה.
חברת תעופה ישראלית טרם זומנה להצטרף לברית, וספק אם זה יקרה בקרוב. בעבר טענו גורמים באל על כי אחד הקשיים שעמם היא מתמודדת, הוא בריתות התעופה הגלובליות שיוצרות מעין חברת תעופה ענקית. היו אף מי שאמרו כי אי-צירופה של חברה ישראלית לברית נובע ממניעים פוליטיים. מנגד, גורמים אחרים הסבירו את אי-הצירוף בחוסר אטרקטיביות מסחרית של חברה ישראלית. כך למשל: אל על לא טסה בשבתות ובחגים, הבידוק הביטחוני של נוסעיה ובכלל של נוסעים העוברים בנתב"ג - נוקשה, וגם רשת הנתיבים של החברה לא יוצרת יתרון עבור חברות התעופה האחרות בברית.
האישור להצטרף לברית תעופה מותנה בדרך כלל בהסכמה גורפת של כלל חברות התעופה בברית. אם מניעים פוליטיים מונעים את שילובה של אל על בברית, הרי שסיכוייה להצטרף לאחת הבריתות הולכים ופוחתים. ל- SkyTeam צפויות להצטרף חברות התעופה של סעודיה ושל לבנון. ב-One World חברה רויאל ג'ורדניאן ואילו ב-Star Alliance חברה איג'יפט אייר – כלומר לכל אחת מהבריתות יש או תהיה נוכחות באזור המזרח התיכון.


