למה היפנים לא אוהבים את פייסבוק?
רק 2% מהגולשים ביפן משתמשים ברשת החברתית. רבים מהם מעדיפים את טוויטר או אתרים מקומיים, שבהם הם אינם צריכים להיחשף בשמם
פייסבוק היא הרשת החברתית המובילה בעולם המערבי - אבל היא לא מצליחה לחדור ליפן. לרשת החברתית של מארק צוקרברג יש גרסה בשפה היפנית מאז 2008, אבל לפי דיווח "הניו יורק טיימס" מאמש (א'), שיעור החדירה שלה בקרב הגולשים הפנים עומד על 2% בלבד - כשני מיליון משתמשים. לשם ההשוואה, כ-60% מהגולשים בארה"ב משתמשים בפייסבוק.
הגולשים היפנים מעדיפים רשתות חברתיות שנוצרו במדינה: שלוש כאלה - Mixi, Gree ו-MobageTown - פועלות שם בהצלחה, כשלכל אחת מהן לפחות 20 מיליון משתמשים. אבל אפילו טוויטר, ששיעורי החדירה שלו בקרב משתמשים במערב נמוכים משמעותית מאלו של פייסבוק, עומד על עשרה אחוזי שימוש ביפן – פי 5 מפייסבוק.
הסיבה לכך, לפי הערכות, קשורה בהבדלים הניכרים בין התרבות המערבית לתרבות היפנית. המודל העסקי של הרשת החברתית נשען על איסוף מידע שהמשתמשים מספקים על עצמם, כדי להתאים להם פרסומות. פייסבוק הסתבכה לא אחת בשערוריות הקשורות בפרטיות משתמשיה ובהעברת פרטים אישיים, ומארק צוקרברג אף אמר בעבר ש"הפרטיות מתה", ושהרשת החברתית שהוא מוביל היוותה זרז לכך.

"מה אם זרים יגלו מי אתה?"
ביפן יש רתיעה ניכרת מחשיפת זהות, ורבים מהבלוגרים שם כותבים תחת שמות בדויים. טוויטר, Mixi ,Gree ו-MobageTown אינם דורשים את חשיפת זהותו של המשתמש, ומאפשרים כתיבה בשם בדוי - בניגוד לפייסבוק. מרואיינים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי אין בכוונתם למסור את פרטיהם האמיתיים לפייסבוק: "מה אם זרים יגלו מי אתה? או מישהו מהחברה שלך?", שאל אחת המרואיינות.
צוקרברג עצמו ביקר לאחרונה ביפן בניסיון לקדם את החדירה של פייסבוק לשוק המקומי. טארו קודאמה, המנהל של פייסבוק היפנית, אמר בנובמבר האחרון כי להערכתו, יותר גולשים יסכימו לחשוף את זהותם ולהצטרף לרשת החברתית כאשר יגלו כי היא יעילה במציאת חברים לשעבר לספסל הלימודים.


