$
בארץ

פטריוטיות יקרה

נחמד להיות פטריוטי כשכספי הציבור מממנים לך טיסות לחו"ל. אלא שהצעת החוק "טוס כחול לבן" בעייתית במדינה שבה חברת תעופה ישראלית אחת פועלת כמעט לבד בקווים הבינלאומיים

יסמין גיל 10:22 25.12.10

 

יש רעיונות שנשמעים טוב בתיאוריה, קצת פחות כשבוחנים אותם על פי נתוני המציאות. אחד מהם הוא הצעת החוק "טוס כחול לבן" שמקדמים חברי הכנסת אלי אפללו, ציון פיניאן, יעקב אדרי ואברהם מיכאלי - הצעה שאושרה לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה, ועיקרה לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים לרכוש שירותי הובלה אוויריים עבור עובדיהם, מחברות תעופה ישראליות.

 

אלא שאם זה תלוי בשר האוצר, יובל שטייניץ, ההצעה הפטריוטית לכאורה, לא תאריך ימים. למה "לכאורה"? כי בזמן שנבחרי הציבור ופקידי הממשל והעוזרים שלהם והיועצים שלהם יעשו דרכם לשלל כנסים ופגישות ברחבי העולם, מתרווחים להם במחלקת עסקים - את החשבון התופח ישלמו האזרחים. ואין שום דבר פטריוטי בלהוציא מכספי הציבור עוד יותר כסף על מנעמי השלטון.

 

על אילו "חברות תעופה ישראליות" מדברים חברי הכנסת אפללו, פיניאן, אדרי ומיכאלי? ישראייר וארקיע מפעילות מספר זעום של קווים סדירים בינלאומיים, ליעדים בודדים באירופה ובתדירויות נמוכות. הן גם לא מציעות מחלקות עסקים, ויש איזה נציג ממשל אחד או שניים (או כולם בעצם?) שלא יטוסו במחלקת תיירים.

 

אז בואו נשנה את השם ונקרא להצעה "טוס אל על". כי החברה הזו טסה למרבית יעדי אירופה המרכזיים ובתדירויות גבוהות. היא גם המפעיל הישראלי היחידי בטיסות הישירות לצפון ולדרום אמריקה, למזרח הרחוק ולדרום אפריקה. אה, ורק בה יש מחלקות עסקים וראשונה. "במרבית קווי התעופה הבינלאומיים קיימת חברה ישראלית אחת, אל על", היטיב לתאר זאת שר האוצר בערר שהגיש על הצעת החוק, "ולכן ההצעה מחייבת גופים ציבוריים לבצע את מרבית טיסותיהם באמצעות חברה זו בלבד. כתוצאה מכך, מעניקה לחברה זו כוח מונופולי".

 

האם אל על יכולה להתחייב שלא תעלה מחירים לעומת מתחרותיה הזרות, אם וכאשר תזכה בבלעדיות ב-100% משוק הטיסות של הגופים הממשלתיים והציבוריים? בספק רב. שר האוצר הסביר בערר שהגיש, ואגב אם הוא לא יתקבל בדיון הממשלה ביום ראשון, צפוי המשך מאבק מעניין: "במידה וסבורה הממשלה כי יש לעודד את חברות התעופה הישראליות, יש לעשות זאת באמצעות כלים כגון הטבות מס ומענקים". רוצים חברי כנסת ושרים לעודד חברות תעופה ישראליות? ממנו להן את מלוא הוצאות הביטחון.

 

אגב, דווקא באל על נהגו לציין פעמים רבות שהחברה פועלת בשוק בינלאומי ולא לאומי, ועד כמה התחרות שלה היא בכלל מחוץ ולא מבית. אז אם היא פועלת בשוק בינלאומי, למה שלא כולנו נפעל בשוק בינלאומי ונטוס עם החברה שתציע את המחיר הטוב ביותר? מדובר בכסף ציבורי, זוכרים?

 

יש גם מי שמציע תיאוריה מתקדמת: אל על מעוניינת בחוק "טוס כחול לבן" לא כדי שכל אנשי הממשל יטוסו עמה, הרי גם ככה למעלה מ-60% עושים זאת כבר עכשיו. אלא כדי לפגוע בשיחות של ישראל עם האיחוד האירופי לפתיחת השמים בין המדינות, הסכם שאם וכאשר ייחתם אי שם בעתיד, ייתן יתרון יחסי לחברות התעופה האירופיות הגדולות יותר. "שהרי אם יאושר בכנסת חוק 'טוס כחול לבן'", מסביר גורם בענף התיירות, "חברות התעופה האירופיות יפנו בקובלנה לאיחוד על אפליה מול המובילים הישראלים, והאיחוד יקפיא את המשא ומתן להכנסת ישראל להסכם 'שמים פתוחים' עם אירופה". גם שר האוצר עצמו ציין בערר כי חוק כזה יסכל את המשא ומתן מול אירופה.

 

בבקשת תגובה משרי התחבורה והתיירות, ישראל כץ וסטס מיסז'ניקוב, לגבי עמדתם להצעת חוק זו, התקבלה תגובה רק מיועץ התקשורת של שר התיירות, בזו הלשון: "מדובר בהצעת חוק שקולה ומדודה, שמביאה לייצוג הולם של מדינת ישראל מחד, ואיננה משמרת מונופול או נותנת יתרון בלתי הוגן לחברה מסוימת".

 

x