$
בארץ

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק "טוס כחול לבן"

המטרה: לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים לרכוש שירותי הובלה אוויריים מחברות תעופה ישראליות. הבעיה שעלולה לעורר התנגדות בהמשך: אל על היא המוביל הישראלי הדומיננטי ברוב היעדים הבינלאומיים

יסמין גיל 20:30 13.12.10

 

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב') את הצעת החוק "טוס כחול לבן" שמקדמים חברי הכנסת אלי אפללו, ציון פיניאן, יעקב אדרי ואברהם מיכאלי. עיקרה: לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים לרכוש שירותי הובלה אוויריים עבור עובדיהם מחברות תעופה ישראליות. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

 

על פי הודעה מטעם ח"כ אפללו, המטרה היא, כאמור, לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים, לרבות המדינה ומוסדותיה, רשויות מקומיות, מוסדות חינוך ומוסדות להשכלה גבוהה, תאגידים שהוקמו על פי חוק וחברות ממשלתיות, לרכוש שירותי הובלה אוויריים עבור נוסעים ומטען, מחברות תעופה ישראליות. זאת, בדומה לחובת ההעדפה של טובין תוצרת הארץ הקבועה כיום בחוק חובת המכרזים.

 

"לא מספיק לצאת בקמפיינים שמשכנעים אנשים לקנות תוצרת 'כחול-לבן'", מסר בהודעה ח"כ אפללו, "הממשלה והשלטון המקומי צריכים לתת דוגמה ולהעניק עדיפות לחברות ישראליות. אין סיבה שלא נעודד את התעשייה המקומית ונשמור על מקומות התעסוקה של אזרחי המדינה".

 

בארה"ב ישנה הוראה דומה שנקראת The Fly America Act, המחייבת נציגים פדרליים, יועצים לממשל או קבלנים מטעמו לטוס בחברות אמריקאיות, למעט במקרים יוצאי דופן, למשל כשציות להוראה יביא לעיכוב של יותר מיממה בהגעה ליעד או להמתנה של יותר משש שעות בנמל התעופה, לטיסת המשך בחברה אמריקאית.

 

אגב, בניגוד לארה"ב שבה יש מספר רב של חברות תעופה אמריקאיות, בארץ אל על היא המוביל הישראלי העיקרי למרבית יעדי אירופה, והמוביל הישראלי היחידי לארה"ב, לדרום אמריקה, למזרח הרחוק ולדרום אפריקה. ארקיע וישראייר מפעילות, כיום, קווים סדירים למספר קטן יחסית של יעדים באירופה. כפי הנראה, זאת תהיה הטענה העיקרית למתנגדי הצעת החוק, אם וכאשר תמשיך לשלבים מתקדמים יותר.

x