$
אינטרנט

עיין ערך התנגשות: גוגל, אמזון והקרב על הספרים הדיגיטליים

עם השקת החנות המקוונת eBookstore של גוגל, לצרכן יש כעת שתי ברירות: קינדל עם ספרים מאמזון בלבד, או כל מכשיר אחר עם ספרים מגוגל ומשווקים אחרים. כך תיראה ההתנגשות העתידית בין שתי ענקיות האינטרנט

עומר כביר 15:2608.12.10

לגוגל לא חסרים קרבות בחיים. ענקית האינטרנט מנהלת זה קרוב לשנתיים קרב בעוצמה משתנה מול ענקית מוצרי הצריכה אפל בחזיתות כמו סמארטפונים ומערכות הפעלה; מול הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, שהגיחה בחודשים האחרונים כאיום משמעותי על עתידה של גוגל בכל הנוגע לאופן שבו גולשים מחפשים מידע, מתקשרים זה עם זה וחולקים פרטים אישיים; ואסור לשכוח את החזית הוותיקה מול מיקרוסופט בתחום החיפוש, יישומי הענן ועוד.

 

אבל כל זה לא מפריע לחברה לצאת למתקפה, ולפתוח חזית קרבות חדשה שמכניסה אותה לעימות ראש בראש עם ענקית הספרים אמזון, ומציתה מחדש את הגזרה מול אפל.

 

ביום שני, בלי אירוע מתוקשר או הכרזות חגיגיות, השיקה גוגל את חנות הספרים הדיגיטליים שלה, Google eBookstore. ההכרזה באה אחרי חודשים רבים של דיווחים על ההשקה הצפויה, שיצרו מתח בשוק הספרים הדיגיטליים. ובניגוד למקרים אחרים, הפעם נראה שעיקר הדיווחים הראשונים היו נכונים.

 

חנות הספרים המקוונת של גוגל. רק 3 מיליון כותרים, בינתיים חנות הספרים המקוונת של גוגל. רק 3 מיליון כותרים, בינתיים צילום מסך: books.google.com/ebooks

 

גוגל רוצה רק למכור ספרים, לא פלטפורמה

 

החנות עצמה היא מבוססת ענן בחלקה - כאשר קוראים ספרים מהמחשב האישי הקריאה מתבצעת דרך הדפדפן, ואין צורך להוריד תוכנה ייעודית. עם זאת, בגוגל מבינים שלמרות הרצון הטוב אין חיבור אינטרנט בכל מקום, ובקריאה על מכשירים אחרים ניתן להוריד את הספרים למכשיר עצמו.

 

ו"המכשירים האחרים" הם נקודת החוזק העיקרית של גוגל בתחום. בניגוד למתחרותיה, גוגל לא מייצרת ומשווקת קורא ספרים אלקטרוני משלה. קוראים אלה, דוגמת הקינדל של אמזון והנוק של בארנס אנד נובל, נמכרים במחירים נמוכים יחסית, שכן החברות מקוות לצבור את מרבית הרווחים ממכירת הספרים הדיגיטליים. כתוצאה, הספרים הדיגיטליים שנמכרים אצלן זמינים רק במכשירים מתוצרתן, ולפעמים בפלטפורמות אחרות דוגמת אייפד או אנדרואיד באמצעות אפליקציות פרי פיתוחן.

 

אבל גוגל רק רוצה למכור ספרים, כמה שיותר ולכל אחד. ובהתאם, הספרים הדיגיטליים שהיא מוכרת הנם הראשונים שלא מפלים בין מכשיר למכשיר, וזמינים בלי שום התאמה לרוב המכריע של הקוראים האלקטרוניים בשוק, וכן לאייפד, לאייפון ולאנדרואיד באמצעות אפליקציות ייעודיות.

 

מדובר בפעם הראשונה שגורם משמעותי מוכר ספרים דיגיטליים (כמעט) בלי תלות במכשיר ובכך מסיר חסמים שאולי עמדו בפני קוראים רבים - אלה שחששו מקניית מכשיר שמבחר הספרים עבורו היה תלוי בגחמות של היצרן. שלא לדבר על כך שקניית הספרים עצמה כובלת את המשתמש לדורות הבאים של המכשיר אם ירצה לשדרג. אבל גוגל מנתצת את הכבלים האלה, ואומרת: לא משנה איזה מכשיר יש לך, אתה יכול לקרוא עליו את הספרים שלנו.

 

אם מחברים את נתוני נתח השוק של החברות השונות, מגיעים ליותר מ-100% אם מחברים את נתוני נתח השוק של החברות השונות, מגיעים ליותר מ-100%
(תצוגה מוגדלת)

 

אמזון בחרה להיות מחוץ למסיבה

 

קורא אלקטרוני אחד נעדר מהחגיגה, ולמרבה הצער מדובר בפופולרי ביותר: קינדל של אמזון. זהו המכשיר המרכזי היחיד שאינו תומך בקריאת ספרים שנרכשו ב־Google eBookstore. ולא מדובר כאן בבחירה של גוגל. בבניית החנות עשתה גוגל את מרב המאמצים כדי לתמוך בתקנים המקובלים ביותר, כאלו שבהם משתמשים מרבית הספרים האלקטרוניים.

קינדל. הפורמט של אמזון מגביל את המשתמשים קינדל. הפורמט של אמזון מגביל את המשתמשים

 

אבל לאמזון חוקים משלה. ספרי הקינדל מגיעים בפורמט משלהם, ולא בפורמט epub שנחשב לתקן דה־פקטו בתעשייה, והיא תומכת רק במערכת ניהול זכויות קניין (DRM) שפותחה על ידיה. מערכת זו מונעת העלאת ספרים מוגני DRM שנרכשו בחנויות מתחרות. מצב זה מעמיד את הצרכן בפני שתי ברירות: קינדל וספרים מאמזון בלבד, או כל מכשיר אחר וספרים מגוגל ומשווקים אחרים. ושתי ברירות אלו עתידות להביא את החברות להתנגשות חזיתית, במאבק לשליטה על שוק הספרים הדיגיטליים.

 

בשלב זה, לאמזון יש כמה יתרונות מרכזיים. הרוב המכריע של הספרים האלקטרוניים שנמכרו הם מתוצרתה. לכל הרוכשים האלו אין ברירה אלא לקנות ספרים מאמזון בלבד, וכל עוד המצב נשאר על כנו ספק אם אמזון תמהר לאפשר להם לרכוש ספרים בשביל הקינדל מגוגל.

 

אבל גם לגוגל יש כמה אסים בשרוול. כבר עכשיו היא מציעה את המבחר הגדול ביותר של ספרים בחנות שלה - 3 מיליון, כמעט חצי מיליון יותר ספרים מאמזון. וזה עוד כלום לעומת הקלפים שהיא עוד לא חשפה. במסגרת פרויקט גוגל ספרים סרקה החברה יותר מ־15 מיליון כותרים ב־400 שפות.

 

אם חנות הספרים של גוגל תיפתח לקוראים מחוץ לארה"ב, מהלך שלפי דיווחים צפוי בתחילת 2011, ותציע למכירה את כל המבחר העצום הזה היא תהיה חנות הספרים הבינלאומית הראשונה באמת. כיום אמנם ניתן לקנות ספרי קינדל בחו"ל, אבל המבחר הקיים הוא באנגלית רובו ככולו. בעולם שרק מתחיל לגלות את הספרים הדיגיטליים מדובר בג'וקר מנצח.

 

אך למרות ההצלחה שלהם בשנה האחרונה, ספרים דיגיטליים נמצאים רק בתחילת הדרך למיצוי הפוטנציאל שלהם. הרוב המכריע של הקוראים עדיין בוחר בספרי נייר, ולא קנה קורא אלקטרוני. המוניטין של אמזון עזר לה לשלוט בשוק עד עתה. אבל גם לגוגל יש מוניטין לא קטן, ואם כמה יצרנים חכמים יתחילו לשווק ספרים אלקטרוניים כשעליהם מוטבע Google eBooks Enabled, כל שהצרכן יצטרך להחליט זה אם לבחור באמזון או בגוגל.

 

אפל? לא מאיימת

 

אסטרטגיה דומה כבר הביאה לגוגל הצלחה בתחום הסמארטפונים. במקום להתמקד במכשיר משלה, מקדמת גוגל מערכת הפעלה שרצה על הרבה מכשירים. בארה"ב, אסטרטגיה זו כבר הצליחה לצמצם את הפער עם אייפון של אפל לאחוז בלבד.באמזון מבינים היטב שמה שקורה לאייפון יכול לקרות גם לקינדל, ונוקטים כבר מהלכי נגד.

 

בימים הקרובים תשיק החברה אפליקציית רשת שתאפשר לקרוא ספרי קינדל אונליין מהדפדפן, בדומה לאפליקציית הרשת של גוגל. אבל ספק אם המהלך הזה יספיק. אם חנות הספרים הדיגיטליים של גוגל תזכה להצלחה, ייתכן שאמזון תיאלץ לפתוח את הקינדל כדי למנוע הידרדרות בנתח השוק שלה.

 

גורם מרכזי אחר בתחום, אפל, לא נחשב כרגע לאיום על אמזון. לחברה מבחר ספרים מצומצם במיוחד (רק 100 אלף ספרים עם זכויות יוצרים, לפי פרסומיה שלה, לעומת 750 אלף באמזון), וספריה זמינים רק באייפון ובאייפד - פלטפורמות שגם כך כל המתחרות האחרות פעילות בהן באמצעות אפליקציות קינדל. גם אפל, מצדה, מתמקדת לאחרונה בתחום המגזינים והעיתונים האינטראקטיביים.

 

אבל גורם נוסף עלול לערער על השליטה של אמזון. בארנס אנד נובל רשמה הצלחה נאה בעולם הספרים הדיגיטליים עם הנוק, אבל לא הצליחה לערער את המעמד של אמזון. ואולם, לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", בורדרס, קמעונאית הספרים המתחרה והקטנה יותר שוקלת לרכוש את יריבתה באמצעות השקעה של קרוב למיליארד דולר. איחוד כזה יכול ליצור גורם בעל מספיק משאבים כדי להציב איום רציני נוסף לנתח השוק של קינדל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x