eBay מחדשת את פניה - וצועדת בכיוון החברתי
ענקית הקמעונאות צפויה לערוך שינוי מסיבי במנוע שלה, ולקראת עונת החגים גם להתחיל פיצ'ר חברתי: שיתוף פעולה ברכישת מתנות. אנליסטים מביעים ספקות
09:46
01.11.10
איביי, החנות המקוונת השניה בגודלה בעולם, עוברת שינוי עיצוב ושינוי קוד, כדי לאפשר לה להתמודד עם התחרות הגוברת. כמו כן, היא צפויה להשיק בקרוב פיצ'ר חברתי בשם GroupGift. כך דיווח הבוקר (ב') ה-USA Today.
איביי היתה מחלוצות הרשת, ונפתחה בסוף שנות ה-90. במשך שנים היא היתה החברה הקמעונאית המובילה באינטרנט, ואיפשרה לבעלי עסקים קטנים להציג ולמכור את תוצרתם ללקוחות מרחבי העולם במאמץ מינימלי. עם זאת, בשנים האחרונות החברה נכשלה פעם אחר פעם בעמידה ביעדי האנליסטים, וחלק ניכר מהכנסותיה מגיע משירות הסליקה המקוון שלה, פייפאל. בעונת החגים הקודמת, הפסידה איביי את המקום הראשון במסחר קמעונאי לאמזון.
אחת הבעיות נובעת מקוד התכנות שלה: מאחר והבסיס לו הונח לפני יותר מעשור, איביי מתקשה להתמודד עם הרשת המודרנית. לקוחות שמחפשים מוצר מסוים, כגון נגן מוזיקה, נתקלים פעמים רבות בעזרים לאותו מוצר ולא בו עצמו. בכירים באיביי הבטיחו לערוך שיפור מסיבי בתשתית שלהם: סמנכ"ל הטכנולוגיה החדש של החברה, מארק קארגס, אמר שהאתגר דומה "להחלפת מנועיו של מטוס סילון בעת תעופה", והקדיש לו מאמצים ניכרים. איביי בנתה אינדקס חדש של מוצרים, שמכיל כ-50% מהפריטים שברשימת המלאי שלה – השאר, אמר קארגס לוול סטריט ג'רנל, הם פריטים שאינם ניתנים לאינדוקס, כגון סלעים מאתר מסוים.
נכנסת לתחום החברתי
אחד הפיצ'רים החשובים החדשים שאיביי מתכוונת להציג בעונת החגים הקרובה הוא שירות רכישות משותפות, המכונה GroupGift. המטרה שלו היא לכנס כמה משתמשים יחדיו כדי לקנות מתנה לאדם מסוים. המשתמש שמתחיל את היוזמה בוחר מתנה, מודיע כמה הוא מוכן להשקיע בה, ומבקש – באמצעות מייל או פייסבוק – משאר המשתמשים לתרום את חלקם. אם הדבר אינו מסתייע, הוא יכול לבקש מהם שוב תרומה, או לבחור מתנה זולה יותר. השימוש ב-GroupGift מוגבל למוצרים הניתנים לרכישה באופן מיידי, להבדיל ממוצרים שנמכרים בשיטת המכירה הפומבית.
סמנכ"ל צפון אמריקה של איביי, כריסטופר פיין, הביע התלהבות ניכרת מהפיצ'ר החדש, וטען שהוא ישנה את פני המכירות בעונת החגים. אנליסטים היו סקפטיים יותר: אף ש-20% מהמשתמשים אמרו בסקר שנערך לאחרונה שהם רכשו מוצרים אליהם הגיעו דרך רשתות חברתיות, 88% אמרו שלא יעשו זאת כדי לקנות מתנות בעונת החגים, כאשר הדאגה העיקרית שלהם היא אבטחה. מחברת המחקר פורסטר נמסר כי כדי להפוך את השירות לפופולרי, איביי תצטרך לשנות משמעותית את הדרך שבה אנשים קונים מתנות – דבר שלא ברור אם ביכולתה לעשות.


