המאבק על הפרטיות: זה לא אנחנו, זה אתם
החברות הטכנולוגיות כבר מתחילות להבין: הגולשים חסרי סבלנות כלפי מי שלא שומרים על הפרטיות שלהם ברשת. זה מה שקורה כשנוצרת תחושה של הפקרת מידע אישי בזמן השיטוט באינטרנט
בשבוע שעבר הסתובבו בירושלים הנציגים הבכירים ביותר של תחום הפרטיות הטכנולוגית העולמית. מיקרוסופט, HP, פייסבוק, יאהו, eBay ומי לא, שלחו לכאן יועצים ומנהלים לוועידת הפרטיות, לדיונים עם נציגים של נציבויות הפרטיות הממשלתיות מעשרות מדינות בעולם.
בשבוע הזה כולם שכחו את קולות המלחמה ואת מכתבי המחאה שהוציאו למנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בחודש אפריל, ובו תקפו אותו על פגיעה בפרטיות, וגם את המעללים של פייסבוק. במקום זאת הם פשוט ישבו ודיברו זה עם זה כאילו בשבוע הקרוב אין בכוונתם לחזור לבתי המשפט ולכלי התקשורת ולהשתלח זה בזה בלי חשבון.
"כשהגעתי ליאהו ב־1998, נושא הפרטיות לא היה קיים ברשת", אמרה אן טות, נציגה בכירה של החברה בכנס. "אז יאהו הבינה שיש לה הרבה מידע, ושהיא חייבת להבין מה אסור לה לעשות איתו". יאהו אמנםהפסידה מאז את הבכורה, אבל ההבנה של מה שאסור ומותר לעשות עם המידע שהגולשים מפקידים צריכה להנחות את חברות הטכנולוגיה גם היום. הצרכנים חייבים לדעת מה עושים במידע שלהם ומי משתמש בו. ההודעה הלקונית, שלפיה הוא מועבר לצד שלישי, כבר לא מספקת אף אחד.

כשהצרכנים מאבדים סבלנות
מהשיחות ומהפאנלים הרבים שנערכו בכנס עולה תמונה ברורה: אם בעבר היו צריכים לכופף את ידי האתרים כדי שייתנו לצרכנים תחושה של פרטיות, הרי שכיום הם מבינים שפרטיות ושקיפות המידע הן כבר לא מותרות, אלא הכרח הישרדותי לעתיד הרשת.
פיטר קאלן, האסטרטג הבכיר של מיקרוסופט, מעיד על כך שמאות אנשים בחברה שלו עוסקים בכך כיום, רק כדי לוודא שהיא עומדת בכל הגדרות הפרטיות שקבעה הרשות הפדרלית בארצות הברית ובחוקים שאותה קבעה מיקרוסופט לעצמה. נציגי יאהו וגוגל ניסו להוכיח בפאנל כי הם נעזרים בכלים מהשורה הראשונה כדי לשמור עלינו וכדי להראות שהם שקופים.
הנקודה העיקרית, כך הסכימו כולם, היתה ההבנה שהצרכן מאבד את סבלנותו. אמנם הציבור מסתער על פייסבוק ומעמיס לשם מידע, אבל אותו ציבור גם דורש פרטיות ותובע כל חברה שיש חשד שהפרה אותו. אתר שנתפס בקלקלתו, דוגמת פרשת האפליקציות בפייסבוק או איסוף הסיסמאות באמצעות גוגל סטריט וויו, לא יהסס להאשים את הש"ג.
איבוד הסבלנות של הצרכן ברשת יכול להידרדר בקלות לנטישה. התחושה של הגולש, שבכל פעם שהוא נכנס לאתר הוא לא רק קונה אלא למעשה מפקיר את עצמו, לא תוכל להימשך לנצח. ואת זה אומרים נציגי החברות, ולא נציגי הרשויות השונות. החברות מבינות ויודעות שאם הן לא יעשו צעדים אמיתיים, שקופים וברורים, הגולשים יעזבו אותן.


