"המידע היחיד שמופיע בפייסבוק הוא מה שאתה מכניס לשם"
יועץ הפרטיות של הרשת החברתית אמר את הדברים בכנס הפרטיות של ה-OECD. מנהלת מדיניות ציבורית בגוגל: "צריך לחשוב מחדש על המדיניות לגבי נתונים אישיים באינטרנט"
יועץ הפרטיות של פייסבוק, מוזל תומפסון, אומר כי "המידע היחיד שמופיע בפייסבוק הוא מה שאתה מכניס לשם". בדברים שנשא בכנס הפרטיות של ארגון ה-OECD היום (ג') בירושלים, ציין תומפסון כי "500 מיליון איש שמשתמשים בפייסבוק, מנהלים את מה שהם רוצים לעשות וחוזרים לשם מדי יום ביומו. העובדה שהם מעורבים שונה מכל אתר אינטרנט אחר".
דבריו של תומפסון נאמרו לאחר שבשבוע שעבר פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי שורה של אפליקציות, בהן כמה מהפופולריות ביותר בפייסבוק, העבירו מידע אישי למפרסמים לא רק על המשתמשים בהן - אלא גם על חבריהם. בעקבות זאת, הודיעה הרשת החברתית כי תמנע מהמפרסמים לזהות את הגולשים באתר.
במושבים שנערכו היום בכנס השתתפו בכירים שונים בתחום הפרטיות, בהם גם מפייסבוק ומגוגל. לצד פיטר פליישר, שאמר בצהריים כי "פרשת הסטריט וויו הביכה את גוגל אמוד", ציינה בטסי מנילו, מנהלת מדיניות ציבורית בחברה כי "יש מערכת שלמה של נתונים אישיים שקיימת באינטרנט. זה לא כישלון. זה אולי חיסרון של השירות שנקטנו, כי למשתמש אין שום מושג שמדובר בנתונים אישיים. אנחנו צריכים לחשוב מחדש על המדיניות לגביהם".

"אנשים צריכים להיות מעורבים אם הם רוצים ליהנות מהזכויות שלהם", הוסיפה מסילו, "נתונים שאנו חושבים עליהם כנתונים אישיים, יכולים לעמוד בסטנדרטים של פרטיות באמצעות מספר כלים: לתת למשתמש למחוק מידע, לשנות אותו או לערוך אותו. הכלים של גוגל ושל פייסבוק רוצים לתת יותר שליטה בנתונים שלהם. כשאתה נרשם לשירות, אתה לא מבין את המשמעויות. חשוב הוא להראות למשתמשים איך משתמשים בנתונים שלהם כדי שיוכלו להגן על עצמם".
גאס הוסיין, עמית בכיר בארגון Privacy International, אמר באירוע: "כשאני חושב על חברות הטלפון והאשראי, הן יודעות עלינו הרבה יותר מאשר פירוט שיחות הטלפון שקיימנו. החברות צריכות לומר לצרכנים מה הן יודעות עליהם. השגיאה שכולנו עושים בפייסבוק היא לחשוב שאנו מתקשרים רק עם חברינו בעוד שבפועל אנו מתקשרים גם עם החברה עצמה. בטוויטר אני יודע שאני מתקשר עם קהל גדול, אבל לא כמו בגוגל ובפייסבוק".
ד"ר עומר טנא, ראש ועדת ההיגוי של הכנס, אמר כי הבעייתיות היא בברירות המחדל: ברירת המחדל היא חשיפת המידע האישי של המשתמש, וכדי להגן על עצמו, עליו לנקוט בפעולה אקטיבית. לטענתו, ברירת המחדל צריכה להיות הפוכה - הפעולה האקטיבית היא זו שצריכה לאשר את החשיפה.


