לקאבלס המיתון הוא כן פיקניק
קמעונאית ציוד המחנאות מציגה עלייה ברווחים ובמכירות, והאנליסטים צופים למניה עתיד ורוד
לחברת קאבֶּלָס (NYSE: CAB), אחת הקמעונאיות הגדולות של ציוד מחנאות בארצות הברית, לא היתה אפילו חנות אחת מיום היווסדה בשנת 1961 על ידי ריצ'רד קאבֶּלָה ועד שנת 1987, וכל מכירותיה התבצעו באמצעות קטלוגים.
כיום כבר יש לקאבלס 29 חנויות, כמעט כולן בארה"ב (אחת בקנדה). קטלוג החברה, עם זאת, נותר עדיין מדיה מבוקשת: ב־2009 הפיצה החברה 130 מיליון קטלוגים שלה ברחבי העולם.
קאבלס משווקת מוצרים לאנשים שאוהבים לשהות מחוץ לבית: דייגים, ציידים חובבים או סתם אנשים שאוהבים לשוט ולעשות קמפינג. ההיצע הוא עצום: החל מרובי ציד ותחמושת, וכלה בעשרות דגמים של סירות ממונעות ולא ממונעות. בין המוצרים ישנם גם כמה ביזאריים למדי, כמו מדבקות לחימום הבהונות או תכשיר המפיץ ריח שמושך צבאים.
עצם עיסוקה של קאבלס בתחום המשתייך באופן מובהק לתרבות הפנאי מעורר את החשד שהמיתון האחרון בארה"ב אינו עובר עליה בנעימים.
עם זאת, קאבלס טופחת על פניה של המציאות: בתוך שש שנים קאבלס כמעט הכפילה את מכירותיה, מ־1.39 מיליארד דולר ל־2.63 מיליארד דולר בשנת 2009, והצליחה לשמור על צמיחה חיובית בשיעור של 3% עד 13% בכל אחת מהשנים 2007–2010.
באופן כללי, ניתן גם לראות גם גידול ברווחיותה של החברה לאורך השנים האחרונות. רווחיותה הגולמית של החברה מתקדמת בקצב דומה לזה של צמיחת המכירות: לאורך השנים שומרת קאבלס על שיעור רווחיות גולמית יציב למדי של כ־40%.

גם רווחיותה התפעולית של החברה יציבה יחסית, אם כי שנת 2009 היתה חריגה לרעה - בעוד בשנים קודמות נע שיעור הרווח התפעולי בין 5.5% ל־7%, בשנת 2009 חלה בו שחיקה ניכרת והוא הגיע לרמה של 3.5% בלבד.
עיון בדו"חותיה הכספיים של קאבלס מגלה כי ב־2009 היא רשמה הפסד בגין ירידת ערך בגובה 62 מיליון דולר, שלולא נגרם היתה מתייצבת רווחיותה התפעולית של החברה בשנה זו על 6% - באמצע הטווח של השנים האחרונות.
מקורו של ההפסד בהחלטת החברה בשנת 2009 למחוק חלק משוויים של נכסים שבבעלותה, כגון נכסי מקרקעין וחלק מעלות המבנים שעליהם. מחיקת ערך זו נובעת מהערכת רואי החשבון של החברה כי אם תבקש קאבלס למכור נכסים אלו בעת הנוכחית, היא תקבל עליהם תמורה נמוכה מעלות ההשקעה בהם.
אלא שספק אם קאבלס תנסה בכלל למכור נכסים בעת הקרובה. מסיבה זו, ברור כי ההפסד שעליו היא מדווחת הוא "הפסד נייר" בלבד, שאינו מבטא פגיעה בתזרים המזומנים. דו"ח תזרים המזומנים של החברה מדגים זאת היטב: בשנת 2009 ייצרה קאבלס מזומנים מפעילות שוטפת בסך 294 מיליון דולר - השנה הטובה בתולדותיה, ובפער ניכר לעומת שנים עברו.
המגמה הזו לא נעצרת: ב־12 חודשי הדיווח האחרונים (מיוני 2009 עד יוני 2010) המשיך תזרים המזומנים שהפיקה החברה לתפוח לרמה של 367 מיליון דולר.
בשל כל הסיבות הטובות האלו, האנליסטים המכסים את מניית קאבלס נקטו גישה אמיצה ונוקבים ביעד רווח למניה בסך 1.6 דולר עבור שנת 2010 - יותר מפי שניים ביחס לשנה הקודמת. אם יצדקו, קאבלס תיכנס למועדון המצומצם של חברות שהמיתון האחרון הוא עבורן בגדר שמועה בלבד.
הכותב הנו יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול בני"ע המוזכרים.


