אפליקציות אנדרואיד מעבירות מידע פרטי למפרסמים - ללא ידיעת המשתמשים
מחקר שבחן כמה עשרות יישומים של מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל גילה כי כמחציתם מספקים לחברות הפרסום מידע פרטי על בעל המכשיר, כולל מספר הטלפון שלו ומיקומו הפיזי, ללא רשותו או ידיעתו
11:15
03.10.10
כ-50% מאפליקציות האנדרואיד שנבחנו באקראי מספקות לחברות פרסום מידע על המשתמש, בכלל זה את מיקומו הפיזי, ללא הסכמתו או ידיעתו. כך מדווח אתר ארס טכניקה, בהסתמך על מחקר שערכו אוניברסטאות דיוק ופן סטייט יחד עם מעבדות אינטל.
החוקרים יצרו תוכנה בשם TaintDroid, במטרה לברר אילו אפליקציות שולחות מידע לשרת מרחוק. הם בחנו אותה על 30 אפליקציות אנדרואיד פופולריות שנבחרו באקראי. במחציתן, כאמור, התגלה שהמידע על המשתמש במכשיר הועבר לשרת חיצוני, בדרך כלל של חברה מסחרית. המידע שהעבירו האפליקציות כולל את מספר הטלפון, ולעתים קרובות גם את מיקומו הפיזי, בהתבסס על יכולות ה-GPS שבמכשיר. האפליקציות שלחו את המידע בתדירות גבוהה, לעתים אחת ל-30 שניות, גם כאשר לא הציגו פרסומות.
מערכת אנדרואיד מאפשרת למשתמש להסיר אפליקציה אם זו מודיעה לו שהיא זקוקה למידע רגיש עליו, כגון מיקום GPS. אבל אם הסכים להתקנה – למשל, של משחק, שמטרת שיתוף ה-GPS שלו היא רשמית לאפשר לו למצוא שחקנים אחרים בסביבתו – אין לו כל שליטה על השימוש שהאפליקציה עושה במידע, או בתדירות שבו היא עושה זאת. אף שניתן להפוך את תהליך האישור למדויק יותר מבחינת המידע שמוסרת האפליקציה לגורמים חיצוניים, הדבר עלול להפריע משמעותית לחוויית השימוש.
איסוף מידע מצד מפרסמים על משתמשים, הן ברשת והן ברשת הסלולרית, הופך נפוץ יותר ויותר, ונחשב מקובל אם המשתמש זוכה ליתרון מסוים באמצעות העברת המידע הזה, ובתנאי שהמפרסם מודיע מראש ובאופן ברור על כוונותיו. למפרסמים יש עניין במידע על מיקומו של המשתמש, משום שאז הם יכולים, ראשית, להציג לו פרסומות מדויקות לבתי עסק הנמצאים בסביבתו, ושנית משום שהמידע – אם הוא מוזן אליהם באופן עקבי – מאפשר להם לנתח את פעולותיו ואורח חייו של המשתמש ולהתאים לו פרסומות בהתאם להרגליו.


