$
כלכליסט-טק

הסערה הסלולרית של נוקיה

המשבר הניהולי שחווה ענקית הסלולר הוא דווקא סימן טוב: החברה מתעוררת, מתחדשת ומתכוננת לקרב של חייה

עומר כביר 09:57 17.09.10

 

במשך שנים תהו פרשנים וכלכלנים מקומיים איך ייתכן שבמעצמת הייטק כמו ישראל לא קמה ענקית טכנולוגיה עולמית דוגמת נוקיה, יצרנית הסלולר הפינית. אך לאחר שבשלוש השנים האחרונות צנח שווייה של נוקיה ב־75% ל־36 מיליארד דולר, והיא שווה כיום פחות מטבע הישראלית (45 מיליארד דולר), נראה שהשאלה הזו נהפכה להרבה פחות רלבנטית.

 

מאז השקת האייפון, שבישר על עידן חדש של סמארטפונים זולים וידידותיים למשתמש, נראה כי נוקיה הלכה והידרדרה. הטלפונים הסלולריים של החברה הם עדיין הכי פופולריים בעולם, אך נתח השוק שלה צונח בהתמדה, ובתחום הסמארטפונים הנוכחות של החברה זניחה לכל היותר.

 

אבל כעת, נדמה כי הענקית הפינית מתחילה לנקוט צעדים מרחיקי לכת, ובעיקר לערוך שינויים מסיביים בצמרת. המנכ"ל אולי־פקה קאלאסבואו פוטר, והוחלף בבכיר במיקרוסופט לשעבר סטיבן אלופ. בעקבותיו עזב ראש חטיבת הסלולר בחברה, ושלשום נודע שגם היו"ר ב־14 השנים האחרונות יפרוש בעוד כשנתיים.

 

מדובר, כך נראה, בתגובה קצת מאוחרת למצב הקשה שאליו נקלעה החברה, אבל כזו שבהחלט יכולה לעזור לה. ההנהלה החדשה שתיכנס יכולה להתחיל ארגון מחדש יסודי, שיגדיל את המיקוד של החברה בפיתוח מכשירים נחשקים עם ממשק ידידותי — במקום המכשירים המסורבלים אך הזולים יחסית, שבהם היא נודעת כיום.

 

במקביל, השבוע השיקה החברה שלושה סמארטפונים חדשים מבוססי מגע ועתירי תכונות, שאחד מהם אף מותאם במיוחד לשימוש בפייסבוק ובטוויטר וכולל תמיכה מובנית בג'ימייל. "אנחנו לא מתכוונים להתנצל על העובדה שאנחנו לא אפל או גוגל", אמר אחד מבכירי החברה באירוע השקת המכשירים.

  

איור: מורן ברק

 

אך האם הסמארטפונים הללו וההנהלה החדשה יוציאו את החברה מהמשבר? מדובר בהתחלה חיובית והכרחית, אבל לנוקיה עוד נכונה עבודה רבה כדי לחדש את מעמדה בעולם הסלולר: היא צריכה להשקיע מאמצים ביצירת ממשק משתמש שמתקרב באיכותו לזה של אייפון ואנדרואיד; לשפר משמעותית את חנות האפליקציות שלה Ovi Store, שמכילה מספר מצומצם של אפליקציות יחסית זניחות; ליצור מכשיר שומט לסתות וחדשני ולעטוף את הכול בקמפיין תדמיתי נרחב.

 

דרך אפשרית לעשות זאת היא להפסיק ולייצר מספר רב של דגמים, חלקם בעלי תכונות דומות מאוד, ולהתמקד במספר מצומצם של מכשירים הנבדלים משמעותית בתכונותיהם. אפל, כידוע, הצליחה מאוד רק עם מכשיר אחד. בסופו של דבר, חשוב לזכור ששוק הסלולר הוא שוק רב־תהפוכות ובלתי צפוי. כל עוד נוקיה תדע להישאר עם האצבע על הדופק ולהישאר רלבנטית יש לה סיכוי לחדש את מעמדה מקדם, ולחזור למצב שבו תוהים בישראל מתי גם לנו תהיה נוקיה משלנו.

x