$
כלכליסט-טק

תביעה ייצוגית נגד פייסבוק: משתמשת בתמונותיהם של קטינים בניגוד לחוק

תנאי השימוש של הרשת החברתית מאפשרים גלישה לכל ילד מעל גיל 13, אבל החוק בארה"ב אוסר על הצגת תמונות של קטינים לשם פרסום - גם אם הם סימנו "Like" על פרסומות שהופיעו באתר

אבנר קשתן 16:47 29.08.10

 

תביעה ייצוגית חדשה בתחום פרטיות הגולשים הוגשה בסוף השבוע שעבר כנגד פייסבוק, בטענה כי הרשת החברתית משתמשת בשמותיהם ובתמונותיהם של קטינים כחלק מהפרסומות המוצגות באתר, באופן הנוגד את החוק בארה"ב.

 

את התביעה הגיש דיוויד כהן, קטין תושב לוס אנג'לס, והיא מוגשת בשם כל משתמשי פייסבוק הקטינים תושבי קליפורניה. לטענת התובעים, החוק בקליפורניה אוסר על פרסום שמו או תמונתו של קטין כחלק מפרסומת, ללא קבלת אישור מפורש מהוריו. עם זאת, פייסבוק, אשר תנאי השימוש שלה מאפשרים שימוש באתר מגיל 13, משתמשת בתמונת הפרופיל של משתמש אשר סימן "Like" על פרסומת כדי להציג אותה לחבריו. על פי התביעה, יותר ממיליון מקרי פרסום אסורים בוצעו על ידי פייסבוק.

 

ג'ון טורייסן, עורך הדין המייצג את התובע, מסר כי "כשבן נוער רואה שחבריו לחצו Like על פרסומת, הוא מסתקרן, ורוצה ללחוץ על הפרסומת בעצמו. זהו ניצול ברור של ילדים לצורך עשיית רווח מפרסום". ראוי לציין שהתופעה שעליה מדבר טורייסן אינה בלעדית לבני נוער, והיא מתארת בעצם את כל מהות השיווק הוויראלי.

 

תגובתה של פייסבוק, כפי שמסרה לבלוג הטכנולוגיה מאשאבל דובר החברה אנדרו נויס, היא כי התביעה מחוסרת בסיס, ומעידה על "חוסר הבנה של החוק כפי שחוקק, הכוונה שעומדת מאחוריו, והאופן בו עובדת פייסבוק". נויס טען גם כי פייסבוק לוקחת ברצינות את החובה להגן על פרטיות קטינים מעבר להגדרות הבסיסיות, וכי פרופילי משתמש של קטינים, למשל, לעולם לא יופיעו בתוצאות חיפוש.

 

התביעה דורשת מפייסבוק, נוסף להפסקת השימוש בתמונות הפרופיל, פיצויים לכל הנמנים בתביעה על הפרה של זכותם לפרטיות, ועל נזקים כלכליים וחברתיים שנגרמו להם עקב השימוש בשמם ובתמונתם.
x