זה עולם של מיקרוסופט, גוגל רק חיה בו
ג'ימייל מצליח ברשת אך מתקשה לחדור לשוק הארגוני. מדוע? כי המאבק אינו כלכלי או טכנולוגי אלא דווקא קונספטואלי
השבוע השמיעה גוגל האשמה קצת משונה. לטענת החברה, מדינת קליפורניה התאימה תנאי מכרז לאספקת שירותי דואר אלקטרוני ארגוני, שבו רצתה גוגל להשתתף, כך שמי שתנצח בו תהיה מיקרוסופט. בניגוד להאשמות אחרות בהטיית מכרזים, ההאשמה הזו לא תגיע לבית משפט, שכן לא מדובר בשוחד או בהעדפת מקורבים. גוגל נאבקת כאן במשהו רציני הרבה יותר: שינוי תפיסת העולם של המשתמשים.
כשגוגל השיקה את ג'ימייל ב־2005, היא ניסתה לשנות את האופן שבו המשתמש הביתי מתפעל את הדואר האלקטרוני שלו: בלי למחוק, למיין או לחלק לתיקיות, אלא פשוט להסתמך על חיפוש. אך בשוק הארגוני, השמרני יותר, הרגלי העבודה הישנים לא משתנים כל כך מהר: דור שלם של עובדים גדל על הממשק של תוכנת האאוטלוק של מיקרוסופט, על יתרונותיה וחסרונותיה.
עם האאוטלוק, מיקרוסופט לא נתפסת כסתם ספקית של שירותי דואר - היא נהפכה לשם נרדף לדואר אלקטרוני. לכן, כשגוגל צריכה להתמודד במכרז מול מיקרוסופט, היא לא רק מתחרה במחיר או באיכות השירות. היא צריכה לקעקע נורמות שהשתרשו במשך שני עשורים, ולשנות את משמעות המונח "דואר אלקטרוני ארגוני". גוגל כבר החלה את המאבק כשהגישה 142 תיקונים למכרז לממשלת קליפורניה, אך זו דחתה 115 מהם. המשימה תמשיך להיות קשה, אך גוגל יכולה להתעודד: הדור שמגיע לארגונים בימינו הוא דור שגדל על ג'ימייל, מערכות דואר מבוסס ווב ושירותי רשת שונים. השינוי התפיסתי אולי עדיין לא הושלם, אך הוא בהחלט בדרך הנכונה.


