הערכות: גוגל מתקשה להסתגל לרשת החדשה
גוגל כבר בת 11, ועדיין נשענת על תחום אחד להכנסותיה ורווחיה: פרסום נלווה לתוצאות החיפוש. אבל מומחים מודאגים שהרשת משתנה וגוגל לא מצליחה לעמוד בקצב
10:09
01.08.10
"נכון, הפוני שלנו יודע רק טריק אחד, אבל זה חתיכת טריק". כך הגיב בשבוע שעבר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, לטענה שגוגל מסוגלת לעשות טוב רק דבר אחד – חיפוש. אבל מומחים מתחילים לחשוש שהרשת השתנתה וגוגל לא עומדת בקצב השינוי.
91% מההכנסות של גוגל ו-99% מהרווחים שלה מגיעים מפרסום שנלווה לחיפוש. מבקרים הצביעו על כך שהדבר היה טוב כל זמן שעסקי החיפוש צמחו ב-30% עד 40% לשנה; לפני ארבע שנים, צמחה גוגל בשיעור של 93%, אך בשנה האחרונה הצמיחה שלה ירדה לכ-31% ובמחצית הראשונה שלו ל-4.5% בלבד. המניה של גוגל כמעט ולא עלתה בשנים האחרונות, ובתחילת המשבר הכלכלי אף צנחה משמעותית.
שורה של מיזמים אחרים של גוגל – יוטיוב, Google Apps (שמנסה להחליף את מיקרוסופט בתחום היישומים המשרדיים), ואפילו אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית שלה – לא מהווים מקור הכנסה חלופי. הקידום של אנדרואיד על ידי גוגל, למשל, מיועד לשכנע משתמשים לחפש באמצעותו ולהקליק על פרסומות, ולצורך כך רכשה גוגל לאחרונה ב-750 מיליון דולר את חברת AdMob; אנדרואיד עצמו כמעט שאינו מניב לה הכנסות.
יתר על כן, השינוי בהרגלי השימוש ברשת עשוי לפגוע בגוגל: לפני כמה שנים, אמרו מומחים ל-CNN, אדם שרצה לרכוש מוצר היה מחפש אותו בגוגל. כיום, הוא צפוי יותר לשאול את חבריו בפייסבוק או לפרסם שאלה בטוויטר. אפילו בתחום החיפוש עצמו, כבר יש לגוגל מתחרה ראוי – בינג של מיקרוסופט.
אנליסטים אמרו כי גוגל לא הצליחה להתוות לעצמה חזון מעבר לתחום החיפוש, והדבר מתחיל להפחיד משקיעים. מנכ"ל SalesForce, מרק בניוף, אמר כי "גוגל היא כבר לא החברה הלוהטת", משום שצמיחת המניות שלה היתה שטוחה בחמש השנים האחרונות, והוסיף שהיא "מתחילה להיראות כמו מיקרוסופט או יאהו. הם חייבים להיכנס לתחום אחר, ומהר".


