"לאגסי אין את כל התשובות"
פטר שווארצנבאואר, חבר הנהלת אאודי העולמית, סבור שרוב המכוניות שייוצרו בעתיד יהיו חשמליות, אבל ייקח זמן עד שיתאימו לכולם. בראיון לכלכליסט הוא אומר: "נפגשנו עם בטר פלייס, אבל נותרנו עם שאלות תפעוליות רבות מדי ללא תשובה"
לאן מועדות פניה של תעשיית הרכב העולמית? התשובה בעשור הנוכחי היא שהכל פתוח - או לפחות כך טוען פטר שווארצנבאואר, חבר בכיר בהנהלת קונצרן אאודי העולמית, שבא לישראל כדי להשתתף בוועידת איגוד תעשיית ההייטק שנערכה בירושלים.
שווארצנבאואר נחשב לוותיק בתעשיית הרכב הגרמנית, ועבר בין כמה חברות לפני תפקידו הנוכחי במועצת המנהלים של אאודי. את דרכו בענף החל בשנת 1984 בתפקידים שונים בחברת ב.מ.וו במחלקת השיווק והמכירות. לאחר עשור עבר לנהל את חטיבת המכירות הגרמנית של פורשה, ובשנת 2003 התמנה לנשיא פורשה ארה"ב - חטיבת המכירות הנחשבת לרווחית ביותר של פורשה.
לפני שנתיים עבר שווארצנבאואר למועצת המנהלים של אאודי, אחד ממוקדי קבלת ההחלטות החשובים של תעשיית הרכב העולמית. בראיון ל"כלכליסט" הוא טוען שעתיד התעשייה לוט בערפל: "במשך שנים רבות היה נדמה שתעשיית הרכב יודעת לאן היא הולכת. הרעיון הבסיסי של מנוע בעירה פנימית שמניע את גלגלי הרכב לא השתנה באופן משמעותי מאז תחילת המאה, אבל כיום נושא איכות הסביבה טרף את הקלפים, מה שהופך את העשור הנוכחי לזה שבו יתקבלו ההחלטות המכריעות ביותר בנוגע לעתיד תעשיית הרכב העולמית".
"המכוניות החשמליות יהיו רק פתרון חלקי"
ומהו עתידה של תעשיית הרכב העולמית? לדברי שווארצנבאואר, עיקר המכוניות שייווצרו בעתיד יהיו חשמליות, אך המכוניות החשמליות לא יתאימו לכל לקוח: "עתידנו אכן תלוי ברכב החשמלי, אך הרכב החשמלי יתאים, לפחות בשנים הראשונות שיחלפו מהצגת הטכנולוגיה, רק לתושבי הערים. מי שגר מחוץ לעיר יצטרך למצוא פתרון אחר, שיהיה מבוסס כנראה על מערכת הנעה היברידית שתאפשר נסיעה לטווחים גדולים. בעתיד, לאחר שטכנולוגיית הסוללות תתפתח, יוכלו יצרני הרכב להציע גם אפשרויות נסיעה מורחבות לכל מי שגר מחוץ לעיר".
אולם, לדברי שווארצנבאואר, הסתפקות במכוניות חשמליות אינה מספיקה: "אנחנו מאמינים שבעתיד יצרני הרכב יישפטו על ידי הציבור לא רק על פי כמות הזיהום שהמכונית פולטת, אלא גם על פי מידת הזיהום שהחשמל להנעת המכונית יוצר. לא ייתכן שהכוח להנעתן של מכוניות חשמליות יגיע ממקור מזהם". לדברי שווארצנבאואר, אאודי היא החברה היחידה שהצטרפה לפרויקט שעתיד לקום בדרום אפריקה, שבמסגרתו יוקמו חוות סולאריות לייצור חשמל, וממנו תזין אאודי את רכביה העתידיים.

"בחנו את פרויקט בטר פלייס לעומק"
בכל הנוגע לנושא הרכב החשמלי, קשה שלא להזכיר את בטר פלייס הישראלית הנחשבת לחלוצה בתחום, אך שווארצנבאואר מסתייג מהפרויקט: "נפגשנו עם אנשי בטר פלייס והפרויקט נבחן לעומק. כמובן שהחזון שמיטיב עם הסביבה הוא מבורך, אבל נותרנו עם הרבה שאלות שאין עליהן תשובה, כמו נושא מיחזור הסוללה, שאינה ניתנת למיחזור מלא על פי נתונינו. שאלה נוספת שנותרה פתוחה נוגעת לתחנות ההחלפה. אם טכנולוגיית הסוללה תשופר בעתיד, למה ישמשו כל תחנות ההחלפה? כמו כן, מנוע של רכב חשמלי הוא רגיש מאוד ומנגנון ההחלפה מסובך. אם יורדים לפרטים הקטנים שעומדים מאחורי העיקרון מתעוררות שאלות תפעוליות רבות מדי, שאין עליהן תשובות".
"העתיד בשוק היוקרה יהיה תלוי בעיצוב"
ובינתיים, עד שהעתיד החשמלי יגיע, ענף רכבי היוקרה, במיוחד אלה שמייצרות החברות הגרמניות, נמצא בבעיה: בעבר כל יצרן נהנה מתכונות מובהקות ייחודיות לדגם. באאודי, לדוגמה, הוצעה מערכת הנעה כפולה ייחודית, ואילו בב.מ.וו שמו תמיד דגש על נושא הביצועים. ואולם כיום הגבולות בין תכונותיהם הייחודיות של המותגים היטשטשו.
בב.מ.וו, למשל, מציעים מערכת הנעה כפולה ואילו באאודי מוצגות גרסאות ספורט אימתניות שמאיימות על ההגמוניה של ב.מ.וו בשוק הביצועים. שווארצנבאואר, שעבד בעבר עבור ב.מ.וו, מאמין שהמפתח טמון בעיצוב: "כיום מי שרוכש מכוניות יוקרה רוצה הכל: שיהיו נוחות וגם ביצועים. הדרך להמשיך ולמשוך את הלקוח היא ליצור ייחוד באמצעות עיצוב, שהוא הסיבה הראשונה לרכישתו של רכב. חשוב גם ליצור זהות מותגית חזקה שהלקוח יוכל להזדהות איתה, וכל הזמן לחדש. אנו מקפידים על יצירת סגמנטים חדשים, כמו מכונית שתמוצב בעתיד בין אאודי A6 לאאודי A8".
מחברת בטר פלייס נמסר בתגובה: "לחברה יש תשובות ברורות לכל השאלות. הניסוי המסחרי הראשון המתקיים זה חודש בטוקיו מוכיח את יתרונות הפתרון, והמודל שמציעה החברה מוכיח הצלחה גם בשטח וגם בגיוס הגדול ביותר שנעשה השנה בעולם".


