המשבר עם טורקיה: ביטולי הזמנות לשכירת כלי רכב בישראל
בעקבות הירידה בתיירות הנכנסת לישראל, בעיקר מגרמניה וצרפת, חלה ירידה גם בהשכרת רכבים בארץ. מאידך, ישראלים רבים משנים את יעד חופשותיהם מטורקיה ליעדים אחרים, אשר דורשים שכירת רכב. בקניית רכבים מטורקיה טוענים היבואני שלא חל שינוי
המשבר הדיפלומטי עם טורקיה נותן את אותותיו בשוק השכרת הרכב בישראל. מבדיקת "כלכליסט" עולה שחלק ניכר מהישראלים שתיכננו חופשה בטורקיה מחליפים אותה ביעד אירופי אחר. אלא שבניגוד לחופשה בטורקיה המתמקדת סביב אתר נופש, חופשה באירופה מצריכה נסיעות מרובות הדורשות שכירת רכב.
מאידך, התיירות הנכנסת לישראל נמצאת בירידה ועמה מגיעים ביטולי הזמנות גם לשכירת כלי רכב בישראל. מחברת הליסינג וההשכרה הרץ נמסר ל"כלכליסט" שנרשמה עלייה של כ-20% במספר השכרות הרכב של ישראלים בחו"ל לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בהרץ מסבירים שהעלייה נובעת מנוסעים שהעבירו את החופשה שלהם מטורקיה למדינות כמו איטליה והולנד שבהן יש צורך בשכירת מכונית, וגם משיפור המצב הכלכלי, שמאפשר נסיעה ליעדים נחשקים ויקרים יותר מטורקיה. מנגד, מדווחים בהרץ על ביטולי הזמנות של תיירים לישראל בעיקר מגרמניה וצרפת הנחשבות ל"תיירות נוצרית".
אסי שמלצר, מנכ"ל קבוצת הרכב שלמה, מסר ל"כלכליסט" שלהערכתו, חלק מהתיירות לטורקיה אכן תיפנה למדינות באירופה בהן יש צורך בהשכרת רכב.
במקביל, יבואני הרכב הישראלים, שחלק ניכר ממרכולתם מגיע ממפעלים הממוקמים בטורקיה ממהרים להרגיע שהעסקים כרגיל.
לדבריו של עוזי גונן, מנהל השיווק בחטיבת המכוניות הפרטיות בחברת מאיר, המייבאת מטורקיה את הונדה סיוויק סדאן, "איננו מרגישים השפעה או שינוי ביבוא של מכוניות מטורקיה".
לדברי דן אורנשטיין, סגן נשיא קבוצת כלמוביל, המייבאת את יונדאי אקסנט מטורקיה: "בתי החרושת שבטורקיה נמצאים בידי הקוריאנים ולא בידי הטורקים ולאירועים פוליטיים אין כל השפעה על יבוא המכוניות מטורקיה".
אילן טל, מנהל השיווק של חברת קרסו, המייבאת מטורקיה את רנו פלואנס מסר ל"כלכליסט" ש"ככל הידוע יש בישראל איסור יבוא מארבעה מדינות אויב שהן סוריה, תימן, לוב ואיראן, פרט למדינות אלה, אין מניעה לייבא לישראל שום מוצר".
לדבריו של טל, מערכת היחסים הדיפלומטית עם טורקיה, עכורה ככל שתהיה, אינה יכולה להשפיע לרעה על יצוא המכוניות לישראל.


