של מי הטריטוריה הזאת בכלל?
חלוקת ירושלים ביישום מזג אוויר באייפון למזרח ולמערב צריכה להזכיר לכולם שטכנולוגיה היא גם עסק פוליטי
השבוע נחשף ב"כלכליסט" שאפליקציית מזג האוויר באייפון החלה לחלק באחרונה את בירת ישראל לשניים: ירושלים המערבית וירושלים המזרחית. זו אינה הפעם הראשונה שחברת טכנולוגיה מסתבכת מחוץ לארצות הברית כשהיא מערבת שיקולים פוליטיים בשירותיה. תסבוכות אלו מזכירות לנו שככל שהטכנולוגיה מתקדמת ונהיית חלק בלתי נפרד מהחברה ומהתרבות, כך גם אי אפשר להפריד אותה מהפוליטיקה.
הראשונה שמצאה את עצמה במרכזה של שערורייה פוליטית היתה מיקרוסופט. ב־1995, לקראת השקת מערכת ההפעלה חלונות 95, כללה מיקרוסופט מפות אינטראקטיביות של מדינות העולם כדי להקל על המשתמש לבחור את הגדרות המיקום שלו — שפה, מטבע וכדומה — או את אזור הזמן.
ההצעה התמימה התפוצצה למיקרוסופט בפנים כשהתברר שפרו ואקוודור היו עסוקות באותו הזמן במלחמת גבולות, וממשלת פרו התלוננה שהגבול שהופיע בתוכנה, שנגזר מהמפות הרשמיות של האו"ם, אינו מקובל עליה. מה עשתה מיקרוסופט? ויתרה לחלוטין על המפה, ואפשרה בחירת הגדרות מתוך רשימה.

שנה מאוחר יותר הסתבכה מיקרוסופט גם עם ממשלת הודו, אשר איימה לאסור על מכירת מוצריה של החברה בגבולה לאחר שמפת אזורי הזמן שבחלונות הציגה את חבל קשמיר כחלק מפקיסטן. שוב נאלצה מיקרוסופט להתקפל ולהוציא גרסה מיוחדת של חלונות לשוק ההודי. המצב נהיה מורכב עד כדי כך שמיקרוסופט הקימה בשנת 2000 צוות "אסטרטגיות מוצר גיאו־פוליטיות", צוות חשיבה רוחבי שמטרתו לוודא שמוצרי החברה מהלכים בזהירות על הקו הדק של חוקים מקומיים ובינלאומיים.
אבל לא רק מיקרוסופט מצאה את עצמה במצב כזה. חברת קומפאק, לימים HP, נאלצה להפיק מחדש ב־1996 קמפיין פרסום המשמיט את הונג קונג וטייוואן מגבולות סין. גם גוגל ספגה ביקורת בפברואר השנה ממזכיר המדינה של קמבודיה, הנמצאת בסכסוך גבולות עם תאילנד, שכינה את שירות המפות Google Maps "חסר כל אמת או מציאותיות, חסר אחריות מקצועית, שלא לומר יומרני", וזאת בעוד שגוגל עסוקה בקונפליקט עם סין לגבי צנזור תוצאות במנוע החיפוש שלה.
מחשבים, מערכות מידע וסמארטפונים כבר מזמן לא שייכים לעולם הטכנולוגי, בדיוק כמו שמכוניות אינן רק נחלתם של חובבי הרכב, אלא חלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי, ולכן זוכות לרגולציה גם מגורמים שאינם בתעשיית הרכב עצמה. מיקרוסופט (שלמרות דימוייה היא החברה הקרובה ביותר לחזון "מחשב לכל אדם" מכל יצרנית אחרת) הבינה את זה לפני כעשור, והשכילה להתמודד, כחברה, עם ההשלכות. גוגל הראתה שלמרות החדשנות הטכנולוגית, עוד יש לה מה ללמוד כחברה בינלאומית על תפקודה מול ממשלות, הן בחזית הפרטיות או הגיאו־פוליטית. עם מוצרים כמו האייפוד, האייפון והאייפד, אפל היא כבר מזמן שחקנית בקנה מידה עולמי. הגיע הזמן שגם היא תבין שלפעילות המקומית במדינות העולם יש השלכות.


