קרב מגע: שוק האפליקציות לאייפד מתעורר
כמו האייפון לפני שלוש שנים, האייפד עשוי להתברר כמכרה זהב למי שיזדרז לבנות עבורו ישומים מוצלחים. איך עושים את זה נכון? המפתחים הישראלים מסבירים
14:06
27.05.10
בסוף 2008 עלה לחנות האפליקציות של האייפון היישום iFart. האפליקציה הפשוטה, שכל ייעודה הוא השמעת קולות נפיחה, הורדה על ידי הגולשים מאות אלפי פעמים בתוך זמן קצר, הכניסה למפתחיה מאות אלפי דולרים והפכה לסיפור ההצלחה שזכה לסיקור נרחב בעולם. ולא מדובר במקרה בודד: אפליקציית iFog, שהשיקו הישראלים ברק בן־עזר ותומי שנפלד בינואר 2009, הניבה לשניים כ־100 אלף דולר בתוך חודש. גם כאן מדובר ביישום פשוט, המדמה אדים על גבי חלון זכוכית או מראה, שהפך ללהיט.
העובדה שסיפורי הצלחה דומים כמעט לא נשמעו מאז אינה מקרית. בשנה וחצי האחרונות גדל מספר האפליקציות באפסטור מ־10,000 ליותר מ־185 אלף. אם ב־2008 היה די באפליקציית נפיחות קטנה כדי לעשות רעש גדול, היום מפתחים שרוצים לזכות להצלחה משמעותית בשוק האפליקציות לאייפון נדרשים להשקיע מאמצים ניכרים בפיתוח ובשיווק. הסיבה היא לא רק מספר האפליקציות הרב שבו צריך להתחרות אלא גם בעלייה בסף הדרישות של המשתמשים, שמחפשים אפליקציות מושקעות ומתוחכמות יותר.
אבל עכשיו נפתח שוק נוסף מבית היוצר של אפל: האייפד, הטאבלט המדובר של החברה שמכר יותר ממיליון יחידות בתוך חודש אחד בלבד. אך בשעה שהמכשיר זוכה להצלחה מסחררת, חנות האפליקציות שלו (שנפתחה בשבוע שעבר גם למשתמשים ישראלים) מציעה מבחר מצומצם יחסית. אפל אמנם מתהדרת במבחר של כ־3,000 אפליקציות לאייפד אך מרביתן הן לא יותר מיישומי אייפון שהותאמו למכשיר החדש ואינן מנצלות כהלכה את יכולותיו של האייפד - ובראשן המעבד החזק והמסך הגדול והאיכותי.
"האייפד כל כך נחשק ומקבל כל כך הרבה חשיפה, שזה קצת כמו בימים הראשונים של האפליקציות לאייפון", אומר דוד כץ, מייסד חברת פיתוח האפליקציות Blue Bamboo. "אז כל גוף הופיע בכותרות וקיבל פרסום חינם רק כי היתה לו אפליקציה. בדומה, אפליקציות לאייפד מקבלות חשיפה גם בתקשורת וגם בחנות של אפל. זה נכון במיוחד בשוק המקומי, כי כמעט אין פה אפליקציות. הראשונים שיכריזו על יישומים יזכו להרבה תשומת לב. כבר עכשיו יש בישראל לא מעט מכשירים, והמספר רק הולך וגדל".
שוק צמא לאפליקציות
אלונה שקד, מנכ"לית משותפת בחברת Action Item, שיומיים לאחר השקת האייפד הציגה אפליקציה להאזנה לתחנות רדיו מכל העולם, מוסיפה שהמצב כיום יאפשר גם לחברות שימהרו להציג אפליקציות לקצור רווחים נאים: "היום, כששוק האפליקציות לאייפון באפסטור עומד על 185 אלף, קשה לבוא עם רעיונות חדשניים ולתפוס את קהל היעד. על כל אחד שרוצה לתכנן משחק כבר יש 300.
"שוק האייפד לעומת זאת עדיין בתולי. היום, כשבן אדם קונה אייפד ומחפש אפליקציית רדיו, למשל, הוא ימצא רק שתיים או שלוש כאלו. עבור האייפון קיימות לצורך ההשוואה כמה עשרות. כל אפליקציה לאייפד נכנסת לשוק שאין בו המון בחירה, ומה שיש זה מה שיורידו. כמו כן, חשוב להבין גם שההשקעה באפליקציית אייפד דומה להשקעה באפליקציית אייפון, אבל באייפד יש פוטנציאל לעשות הרבה יותר כסף. בנוסף, בדיוק כמו שהחברות הראשונות באייפון סומנו כחברות חדשניות שרואות את העתיד כך גם חברות שיהיו ראשונות באייפד יסומנו על ידי הלקוחות כארגון חדשני ומגניב. כמו שהיום אין חברה בלי אתר - בשלב מסוים זו תהיה טכנולוגיית חובה וזה יהיה סטנדרט. לא תהיה חברה בלי אפליקציית אייפד".
הדברים רלבנטיים במיוחד עבור חברות ישראליות. האייפד אמנם לא הגיע לארץ באופן רשמי על ידי אפל, אך ישראלים רבים הביאו מכשיר בצורה פרטית או באמצעות יבואנים לא רשמיים. חברה שתמהר להוציא אפליקציה כעת תזכה לתפוצה נרחבה בקרבם ותצבור פופולריות וניסיון חשובים. אותה חברה אף תזכה לקהל נאמן.
ההבדל הבולט ביותר בין אייפון לאייפד הוא המסך הגדול של האחרון. אבל המשמעות היא לא שאפליקציות אייפד הן לא יותר מאפליקציות אייפון עם תמונות ואייקונים גדולים יותר. "הרזולוציה והגרפיקה האיכותיות מאפשרות ליצור החל באפליקציות שיווקיות ובידוריות איכותיות יותר וכלה במשחקים יפים ומושקעים יותר", אומר לירון ברזילי, מבעלי iPhsoft, מהחברות הראשונות שפיתחו אפליקציות ומשחקים לאייפון ולאייפד. "כך למשל, משחק קלפים לאדם אחד באייפון יהפוך למשחק חברתי עם ארבעה שחקנים באותו מכשיר".
ינון ימין, שותפו של ברזילי, מוסיף: "באפליקציות אייפד יש שטח גדול יותר להציג דברים וזה קורץ במיוחד למפרסמים. באייפון הפרסום היה בעייתי בגלל המסך הקטן. באייפד אפשר להציב באנרים שתופסים שטח קבוע מבלי להפריע לאפליקציה. פרסומות יכולות להיות קבועות או מתחלפות ואינטראקטיביות".
אפל עצמה משקיעה מאמצים רבים בתחום זה, באמצעות פלטפורמת iAd, שעתידה לסייע למפתחים לשלב פרסומות עשירות ואינטראקטיביות במכשיריה, ואמורה להיות זמינה לאייפד בסתיו הקרוב. שוק הפרסום באייפד רלבנטי כבר היום לחברות ישראליות, שכן יש בארץ לא מעט צרכנים שרכשו את המכשיר, והוא עתיד לפרוץ בגדול כאשר יגיע לישראל באופן רשמי.
המומחים מסכימים שהחברות שעתידות להרוויח יותר מכל מאפליקציות אייפד הן חברות תוכן. אף שאתרי אינטרנט נראים מצוין באייפד, פיתוח אפליקציה מיוחדת עבור אתר יאפשר הצגת תוכן מורכב ואינטראקטיבי יותר שכולל גם וידיאו ותמונות. ניתן יהיה גם להגדיר העדפות אישיות של התכנים הרצויים כמו באתרי חדשות למשל. "אייפד הוא מכשיר לצריכת תוכן", קובע ברזילי. "כל חברה שמוכרת או מספקת תוכן, כמו הוצאה לאור או חברת סרטים, חייבת לפתח לאייפד". שקד מוסיפה: "לאמן שישיק תקליט או מופע חדש כדאי להוציא גם אפליקציה ובה קטעים מהמופע, קליפים עם מילות השיר, קופוני מבצע ועוד. חוויה שאפשרית רק במסך הגדול".
לא לעסקים קטנים
ימין מציין שגם לחברות שמספקות שירותים מבוססי רשת כדאי מאוד לפתח יישומים למכשיר. "אתרי השוואות מחירים יכולים לספק אפליקציות שמכילות מידע רב יותר ממקבילותיהן באייפון", הוא אומר. "רשת פיצות גדולה יכולה לבנות אפליקציה שמאפשרת להרכיב פיצה בהתאמה אישית על גבי המכשיר ופשוט להזמין אותה".
אבל אייפד לא מתאים רק לחברות תוכן או חברות מקוונות. "המכשיר מתאים לכל מי שרוצה למכור מוצר או שירות וללוות אותם בתוכן", אומרת שקד. "אפילו משרדי נסיעות יכולים לפתח אפליקציה ובה תמונות וסרטונים של היעד על מפת העיר, מידע על הטיסות הקרובות, רשימה של בתי מלון, קבלת התראות על דילים והכל על מסך אחד. זה כוח שיווקי ופרסומי חזק מאוד. אפילו מסעדה יכולה לעשות אפליקציה עם תמונות של המקום, של המנות, קליפ של השף מכין אותן לצד רשימת מתכונים וחלון להזמנת שולחן. באפליקציות אייפון לרוב אין הרבה מעבר לתפריט".
עם זאת, לא כל בעל עסק צריך למהר ולהשקיע בפיתוח אפליקציית אייפד. "לא לכל עסק מתאימה אפליקציית אייפד, כמו שלא לכל עסק מתאימה אפליקציית פייסבוק. צריך לבחון כל מקרה בהתאם", אומר ברזילי. "כמו כן, כיום עדיין יקר לכתוב אפליקציות אייפד, ומחיר פיתוח אפליקציה ראויה עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים. לכן לעסקים קטנים זה לא מתאים בכלל בשלב זה".
כך תעשו זאת נכון: ארבע אפליקציות שניצלו את יכולות האייפד, ואחת שלא
Things: הופך את האייפד לכלי עבודה אמיתי

כלי עבודה נוחצילום מסך
Things היא אפליקציה המאפשרת להפוך את האייפד לכלי עבודה שימושי ונוח על ידי הוספת משימות (Tasks) וארגונן בצורה נוחה לפי פרויקטים, לפי דד־ליין או לפי תגיות. המשימות מסתנכרנות עם תוכנת הדסקטופ ואפליקציית האייפון של Things (שנמכרות בנפרד), וניתן אף לשתף ולהקצות משימות למשתמשים אחרים.
מחיר: 19.99 דולר. אפליקציה טובה כמעט באותה מידה אבל זולה הרבה יותר היא Todo, שעולה רק 4.99 דולרים.

ללמוד את הטבלה המחזוריתצילום מסך
איך לוקחים נושא משעמם למדי כמו הטבלה המחזורית והופכים אותו ללהיט שלא רוצים להניח מהידיים? במקרה של The Elements, באמצעות ממשק מרהיב וכמעט תלת־ממדי שמאפשר לגעת, לסובב ולחקור את יסודות הטבע. ישנם יותר מ־500 אובייקטים באפליקציה, ויוצריה טוענים שכדאי להוריד אותה, לפחות "כדי להבין איך נראה העתיד של הספרים".
מחיר: 13.99 דולר.
Theguradian Eyewitness: כבוד מיוחד לצילום העיתונאי

צילומים מרהיביםצילום מסך
לא תמיד יש צורך באפליקציה מורכבת כדי לייצר חוויה מיוחדת, לפעמים צריך רק תוכן טוב. כך במקרה של Eyewitness, אפליקציה שמנצלת בצורה פשוטה את אחת התכונות החזקות ביותר של האייפד, המסך הסופר־איכותי, כדי להציג מדי יום צילום מוצלח ואקטואלי של "הגרדיאן" הבריטי. היישום נותן בעיקר כבוד מיוחד לצילום העיתונאי. הוא מאפשר להתמקד מדי יום בתמונה בודדת, מסביר את הרקע לצילום, ומעניק לקורא טיפ אחד מאת הצלם של התמונה, שמלמד איך אפשר להגיע לתוצאה דומה. אפשר כמובן גם לשתף את הצילום ברשתות חברתיות, ואף להפוך את האייפד למסגרת דיגיטלית שמקרינה מצגת של 100 התמונות האחרונות שהועלו אל האפליקציה.
מחיר: חינם.
Scrabble: ממציא מחדש את משחקי הלוח

משחקים שבץ נאצילום מסך
משחק השבץ נא הקלאסי מקבל חיים חדשים באייפד, בעיקר בזכות הממשקים הייחודיים שהוא מציע. אפשר לשחק לבד מול המחשב או לשחק עם משתתף נוסף בשני אייפדים שונים דרך הרשת או אפילו דרך פייסבוק.
אך הממשק המוצלח ביותר, שמנצל בצורה הטובה ביותר את יכולות האייפד, הוא זה המאפשר להפוך את המכשיר עצמו ללוח משחק. כל שחקן יכול לצפות בלבני המשחק שלו דרך האייפון או האייפוד טאץ' ולהשתמש בהם. במשחקים אלה יכולים להשתתף עד ארבעה שחקנים, והאייפד אף מסובב את הלוח בהתאם לזווית הראייה של כל אחד.
האפליקציה כוללת מילון מובנה ואף תכונה נחמדה בשם Teacher, שמציגה אחרי כל מהלך את המילה הטובה ביותר שניתן היה לבנות מאותן הלבנים.
מחיר: 9.99 דולרים. האפליקציה לאייפון או לאייפוד טאץ' ניתנת להורדה חינם.
Twitterrific: גרסה מוגדלת של הישום לאייפון

טוויטר באייפדצילום מסך
הגרסה לאייפד של האפליקציה המפורסמת ביותר לטוויטר היא פשוט אכזבה. במקום לבנות ממשק מיוחד, שיכלול מסך מפוצל למעקב אחר ערוצים או טרנדים שונים במקביל, נדמה שהיישום הוא פשוט גרסה מוגדלת של יישום האייפון. נראה שיוצריו העדיפו להיות ראשונים ולשחרר לשוק את האפליקציה בזריזות, על פני השקעה רצינית יותר — מה שאולי יתוקן בגרסאות הבאות.
בכל זאת יש לאפליקציה זו כמה פיצ'רים נחמדים, כמו תרגום טוויטים בקלות דרך google translate וצפייה בתמונות מבלי לפתוח דפדפן בנפרד.
מחיר: חינם.


