פרסום ראשון: 7 חברות יגישו הצעות למכרז הליסינג של צה"ל
אלבר, שלמה סיקסט, הרץ, אוויס, אלדן, פריים ליס ואמפא ליס מתמודדות על מכרז ששוויו כחצי מיליארד שקל לאספקת 5,500 כלי רכב לצה"ל
מחר (ה') הוא היום האחרון להגשת הצעות למכרז הליסינג של צה"ל ל-5,500 כלי רכב, ששוויו מוערך בכחצי מיליארד שקל. בניגוד למכרזי ליסינג קודמים של צה"ל, שהתקיימו בחודשים האחרונים ונכשלו, כעת ההערכה היא שהמכרז יצליח.
המכרז יכול להגדיל את נתח השוק של חברת הליסינג שזוכה בו אך טומן בחובו בעיות שנובעות מדרישות התחזוקה והתפעול הגבוהות שנדרשות בצי הרכב של צה"ל. בין המתמודדות במכרז ניתן למנות את ספקיות הליסינג הנוכחיות של צה"ל: אלבר ושלמה סיקסט וכן את חברות הליסינג הרץ, אוויס, אלדן, פריים ליס ואמפא ליס.
המכרז מחולק לשני מתארים, מתאר ראשון של 1,000 מכוניות עם מנועים בנפח של 1,290 סמ"ק עד 1,500 סמ"ק ומתאר שני של 4,500 מכוניות המצוידות במנועים בנפח של 1,330 עד 1,600 סמ"ק כשמתאר זה מחולק לשלוש כמויות אפשריות שיכולות חברות הליסינג להציע: 1,500 מכוניות, 3,000 מכוניות או 4,500 מכוניות. על פי ההיענות ותנאי המכרז השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא מספר ספקיות הליסינג שיזכו לספק חלק מ-5,500 הרכבים. בשוק הליסינג מעריכים שבמכרז צפויות להיבחר שלוש זוכות.
למרות שהמכרז עוצב כך שגם חברות קטנות יוכלו להשתתף בו, בזכות הגמשת תנאי הכניסה, חברות ליסינג קטנות נמנעו מלהגיש הצעות. באדג'ט שרכשה את טפסי המכרז החליטה בסופו של דבר שלא להציע הצעה. לדברי מוני בר, מנכ"ל החברה, אופי השימוש במכוניות של צה"ל הוא בעייתי ובסופה של תקופת החכירה קשה למכור את המכוניות בשל ביקוש נמוך למכוניות ליסינג שהיו בצה"ל. לדברי בר, ניתן להגיש הצעה ריאלית במכרז רק באמצעות חישוב ערך גרט כאפס - כלומר שבסיום התקופה שווי המכוניות יימחק כמעט לחלוטין, הצעה כזו, לטענת בר היא הצעה במחיר גבוה שהסיכוי שלה לזכות במכרז הוא אפסי ולכן באדג'ט בחרה שלא לגשת למכרז.
גם חברת קל-אוטו נמנעה מהשתתפות במכרז ואף לא רכשה את טפסי המכרז. לטענת שמוליק קליין, מנכ"ל החברה, אופי השימוש המאסיבי במכוניות של צה"ל עלול לגרור הוצאות תחזוקה כבדות וגם הוצאות שיווק ואחסנה גדולות שינבעו מהקושי הצפוי למכור את המכוניות בסיום תקופת הליסינג. גם בחברת "הילוך שישי" בחרו שלא להשתתף במכרז. מנכ"ל החברה שייקה הורוביץ, מסר ל"כלכליסט" שלאחר שבחן את תנאי המכרז בחר שלא להשתתף בשל ההיקף הכספי הגדול של המכרז. הורוביץ לא שולל אפשרות שבה החברה תספק שירותי תחזוקה למכוניות ליסינג של צה"ל לאחת מהזוכות במכרז.
גורמים בענף הליסינג העריכו שחברות קטנות עשויות להתקשות לספק לצה"ל מסה כזו של כלים שעלולה לרתק הון רב כשחברת הליסינג לוקחת על עצמה סיכון של עיכוב בתשלומי הליסינג בעקבות קשיים ביורוקרטים, לדברי שני מנכ"לים של חברות ליסינג – עיכוב בתשלום לתקופה של מספר חודשים עשוי להיות גורם שיציק לחברת ליסינג גדולה אך יכול להוביל חברת ליסינג קטנה לפשיטת רגל.
יצוין כי אף יבואן לא הגיש הצעות למכרז, זאת להערכת גורמים בענף הליסינג, לאחר שהיבואנים העדיפו לא לפגוע במרקם היחסים שלהם עם חברות הליסינג.
המכוניות שצפויות לזכות במכרז אינן בגדר תעלומה. בתנאים הסופיים של המכרז שפורסמו בשבוע שעבר העלה משרד הביטחון את רף דרגת הזיהום ל-10 ובכך נענה לבקשת חברת פריים ליס לאפשר את השתתפותה של סיטרואן C4 במתאר המכוניות של עד 1,600 סמ"ק. למרות השתתפות מכונית זו בענף הליסינג מעריכים שחברות הליסינג יציעו הצעות אטרקטיביות יותר לקיה ריו, יונדאי אקסנט, דייהטסו סיריון וניסאן מייקרה שישמשו את צה"ל בשנים הקרובות.


