$
בארץ

"שוק הרכב העולמי יחזור לרמתו לפני המשבר עד 2012"

להערכת מנהל תחום הרכב בחברת פרוסט אנד סאליבן, כבר ב-2016 יהיו לחברות העוסקות בשיתוף מכוניות והשכרתן לפי שעה 5.5 מיליון לקוחות

שרון ביידר 12:35 06.05.10

 

תהליך העיור המואץ ייצור מרחבים אורבנים מאוכלסים בצפיפות, דוגמת איזור גוש דן בישראל, בהם גבולות העיר ימשיכו להתרחב והדרישה למכוניות עירוניות תגבר, אמר סארוונט סינג, שותף ומנהל תחום הרכב והתחבורה בחברת הייעוץ האסטרטגי פרוסט אנד סאליבן אשר קיימה היום (ה') כנס בנושא תעשיית הרכב העולמית בשיתוף מכון הייצוא.

 

להערכת סינג כבר ב-2016 לחברות שעוסקות בשיתוף מכוניות או השכרה לפי שעה יהיה 5.5 מיליון לקוחות באירופה וצפון אמריקה המעוניינים בתחבורה זמינה ללא אחזקת מכונית פרטית. כיום ישנם מודלים באירופה בהם ניתן להשכיר את המכונית הפרטית למועדון שיתוף רכבים וכך להניב מהמכונית הפרטית הכנסה.

 

לדבריו לקוחות בעתיד יהיו מעוניינים יותר להגיע בנוחות מנקודה א' לב' ולא להחזיק בבעלות פרטית על מכונית, ולכן יהיו שותפים במערכת שיתוף כלי רכב במקום להיות בעלים של מכוניות, לדבר יהיו השלכות מהותיות על תעשיית הרכב שתיאלץ לייצר יותר כלי רכב עירוניים ואמידים, המתאימים לתחלופה של נהגים רבים.

 

לגבי תעשיית הרכב העולמית, בפרוסט אנד סאליבן מאמינים כי בשנת 2012 יחזור שוק הרכב העולמי לרמת המכירות ממנה נהנה לפני המשבר, אז תחזור התעשייה להיקף מכירות עולמי של כ-62 מיליון מכוניות בשנה ברחבי העולם.

 

לטענת סינג, מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) יהוו ב-2015 50% משוק הרכב העולמי. לדברי סינג, ב-2020 יהיה שינוי מהותי בשוק כלי הרכב, כשיהיו יותר מכונית קטנות ועירוניות על חשבון שוק המכוניות הגדולות יותר. אחד הגורמים לכך הוא "מיסוי ירוק", שיגרום לכ-50% מהמכוניות לפלוט פחות מ-120 גרם פחמן דו חמצני עד שנת 2015.

 

בכל הנוגע לסוגיית הרכב החשמלי, סינג ציין כי כיום אחד התפקידים החשובים ביותר שנוצרו עקב כניסתו של הרכב החשמלי הוא תפקיד האינטגרטור, כלומר החברה שתשכיל למכור את החשמל עבור המכוניות החשמליות. לבטר פלייס, לדבריו, יתרון של שנתיים עד שלוש בכניסה לשוק הרכב החשמלי לעומת חברות אחרות.

 

לגבי מנגנון החלפת הסוללה, סינג טוען שהפיתרון הזה הוא אינו פיתרון אוניברסלי, ובעתיד - עם הארכת טווח הנסיעה בכלי רכב חשמליים, נראה פחות צורך בשימוש מנגנון החלפת הסוללה. בנוסף, צפוי להתפתח מנגנון טעינה מהירה של סוללות , דבר שייתר את השימוש במנגנון ההחלפה.

 

לתעשייה הישראלית, לדברי סינג, תהיה אפשרות לבחון אפשרויות למחזור של הסוללות של בטר פלייס לאחר שיסיימו את תקופת הכשירות שלהן לשימוש בכלי הרכב החשמליים. עד 2015 צופה סינג שיימכרו כ-1.5 מיליון מכוניות חשמליות ברחבי העולם וב-2020 יגיע שיעור המכוניות החשמליות ל-10% משוק הרכב העולמי.

 

לדבריו, בארה"ב נראה יותר מכוניות היברידיות מאשר באירופה - שם יהיו יותר מכוניות חשמליות, הסיבה לכך היא חרדת הטווח בארה"ב שהיא גבוהה יותר בגלל המרחקים הגדולים יותר שם.

 

סינג מעריך ש-75% מהמכוניות החשמליות יימכרו באמצעות שיטת ליסינג ו-25% מהמכוניות בלבד יימכרו בצורה רגילה. ב-2011 צפויות להיות 5 עמדות טעינה לכל מכונית חשמלית כשבהדרגה יהיו יותר מכוניות מעמדות טעינה, הכסף האמיתי בתחום הרכב החשמלי נמצא בטעינת הרכבים.

 

סינג ציין תופעות נוספות שמקדמות תחבורה נקייה ברחבי העולם: סין לדוגמה צפויה בעתיד הקרוב לאסור שימוש בערים בקטנועים רגילים ותכפה מעבר לקטנועים חשמליים. גם בתחום המשאיות הקלות אנו רואים מעבר הדרגתי לכלי רכב היברידיים או חשמליים. סינג ציין שלסין יש את היכולת לייצר כלי רכב חשמליים אך לפי שעה אין לתעשייה בסין מוטיבציה לייצר מכוניות חשמליות ואכן רואים שבסין מיוצרים כיום רק שני דגמים חשמליים בהיקף נמוך.

x