N חדש תחת השמש
הסלולרי החדש של נוקיה, N8, הוגדר כבר ברשת כ"אכזבת השנה" ולא מציג חידוש משמעותי
אחת הבעיות ההולכות ומחריפות של נוקיה בשנים האחרונות היא איבוד נתח שוק. ענקית הסלולר, שנהנתה בעבר מהגמוניה כמעט מוחלטת בתחום הסמארטפונים, צופה בעיניים כלות כיצד מערכת ההפעלה שלה, סימביאן, הולכת ומאבדת את אחיזתה, בזמן שאייפון ואנדרואיד צוברים תאוצה. לפי מכון המחקר Canalys, מדובר בירידה של לא פחות מ־5.2% ב־2009 (מנתח שוק של 52.4% ל־47.2%). מטרתו של Nokia N8, סמארטפון הדגל של החברה שהוכרז השבוע, היא לבלום את ההידרדרות הזו.
N8 הוא המכשיר הראשון עם Symbian^3, הגרסה האחרונה של סימביאן. מערכת הפעלה זו, אף על פי שהיא מצוידת ביכולות רבות, כמו התקנת אפליקציות, ריבוי משימות וגלישה ברשת, נחשבת זה זמן רב לפלטפורמה מיושנת שזקוקה לניעור משמעותי. הממשק האנכרוניסטי, שלא עבר כמעט שינוי במשך שלוש השנים האחרונות, הוא אחד הגורמים העיקריים שמונעים מקטגוריית הטלפונים החכמים של החברה להתרומם. Symbian^3 כולל שלל שדרוגי ממשק, כמו מסכי בית מרובים, תצוגה אופקית, מולטי־טאץ' ווידג'טים מתקדמים על מסך הבית. נשמע מוכר? בהחלט. נוקיה עושה מאמצים גדולים כדי ליישר קו עם הסמארטפונים של גוגל ואפל.
אבל בינתיים לא נראה כי זה המכשיר שיחזיר אותה לתחרות. השבוע, עוד לפני ההשקה הרשמית של N8, התפרסם בבלוג טכנולוגיה רוסי סיקור בלעדי של המכשיר החדש. הכותב, אלדר מורטזין, התנסה באב־טיפוס של N8, שאותו הוא הגדיר כ"אכזבת השנה". מערכת ההפעלה החדשה מכילה, לטענתו, "שדרוגים מינוריים בלבד", שמטרתם העיקרית היא להדביק את הקצב מול המתחרים. מורטזין סיכם את ביקורתו הקטלנית בכך שנראה כי "נוקיה עושה כל שביכולתה כדי לחסל את המותג של עצמה".
הפוסט זכה להד נרחב ברשת, דבר שלא סייע להייפ סביב השקת המכשיר יומיים לאחר מכן, וגם לא סייע לנוקיה לפתוח דף חדש בשוק הסמארטפונים. החברה פרסמה פוסט מיוחד באחד הבלוגים שלה, שבו טענה כי המכשיר שאליו היתה למורטזין גישה הנו אב־טיפוס בעל ממשק לא סופי. אולם מתמונות וקטעי וידיאו שפרסמה החברה אחרי ההשקה הרשמית עושה רושם שאכן לא הרבה השתנה מאז N97, מכשיר הדגל הקודם של החברה. הסמארטפון, שהתיימר להתחרות באייפון וספג כישלון מוחץ, תואר לא מזמן על ידי בכיר בנוקיה כ"אכזבה חסרת תקדים", כישלון מכל בחינה שעליו נוקיה אינה מתכוונת לחזור. Symbian^3 נתפס זמן רב כתקווה האחרונה של נוקיה לצבור נתח בשוק הסמארטפונים המודרניים. ייתכן שמדובר במעט מדי ומאוחר מדי.



