$
רכב

בדיקת קרינה אלקטרומגנטית במכוניות: ההיברידיות בטוחות, עד שעתיים

המשרד להגנת הסביבה קובע כי הקרינה הבלתי מייננת הנפלטת מסוללת המכוניות ההיברידיות גבוהה מזו של הדגמים הרגילים, אך לא מסוכנת

תומר הדר ושרון ביידר 07:0622.04.10

המכוניות ההיברידיות פולטות יותר קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת ממכוניות רגילות. זו המסקנה שעולה מבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה. בבדיקה, שמבוססת על מדגם חלקי בלבד של ארבעת הדגמים ההיברידיים הפופולריים בישראל, נמצא כי בממוצע דגמי טויוטה פריוס ההיברידיים מהדור השני והשלישי פולטים פחות קרינה מהונדה אינסייט וסיביק ההיברידיים.

 

באופן כללי, רמות הקרינה שנמצאו נמוכות ברובן. עם זאת, קביעה זו נכונה רק אם נוסעים ברכב פחות משעתיים וחצי ביום (18 שעות בשבוע). במשרד להגנת הסביבה אמנם הגדירו את מגבלת הזמן כ"מחמירה", אך המלצה זו היא בעייתית, היות שבפועל מכוניות אלו צברו פופולריות בקרב נהגי מוניות ומורים לנהיגה - הנמצאים במכוניות שעות ארוכות ביום. יצוין כי אפילו כמה חברי כנסת החליפו את רכבי השרד שלהם לדגמים היברידיים.

 

"סיכון מוגבר ללוקמיה"

 

קרינה בלתי מייננת נפלטת הן ממתקני תקשורת כגון מכשירי רדיו ומכשירים סלולריים, והן מסוללות המשמשות את המכוניות ההיברידיות. הקרינה נמדדת ביחידות של מיליגאוס. ב־2001 קבע מרכז חקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי כי קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת גורמת סרטן. בשנת 2007 קבע ארגון הבריאות העולמי כי חשיפה במשך זמן ארוך לקרינה של 3-4 מיליגאוס קשורה לאפשרות להכפלת הסיכון לתחלואה בלוקמיה בקרב ילדים. בכלי רכב עוצמת הקרינה מושפעת בעיקר ממיקום הסוללה והחיבורים שלה, ולכן זו משתנה ממושב למושב, ולרוב היא גבוהה יותר במושבים האחוריים לעומת המושבים הקדמיים ברכב.

 

 

במסגרת הבדיקה קבע המשרד להגנת הסביבה שלוש דרגות של פליטת קרינה למיון הרכבים ההיברידיים. הדרגה הראשונה, שמייצגת מכוניות בטוחות, כוללת קרינה של עד 4 מיליגאוס ל־18 שעות נסיעה בשבוע. הדרגה השנייה, שנחשבת לבלתי בטוחה, כוללת קרינה של 4–7 מיליגאוס. הדרגה השלישית, הנחשבת לחמורה ביותר, מתייחסת לקרינה של יותר מ־7 מיליגאוס.

 

השלב הבא: בדיקה וולונטרית

 

על פי ממצאי המשרד להגנת הסביבה, כאמור, כל המכוניות ההיברידיות של טויוטה שנבדקו בטוחות לנסיעה. עם זאת, טויוטה פריוס מן הדור הקודם, אשר שווקה בישראל עד 2010, זכתה לדירוג קרינה של 3.9 מיליגאוס במושב האחורי בצד ימין, ציון שגובל בכניסה לקבוצת הסיכון השנייה. לעומת זאת, שני דגמי הונדה ההיברידיים אשר נבחנו קיבלו ציונים בדרגה השנייה. כך היושבים במושב האחורי הימני בהונדה אינסייט חשופים ל־5.5 מיליגאוס של קרינה בלתי מייננת. בהונדה סיוויק ההיברידית חשופים היושבים במושב האמצעי מאחור לרמת קרינה של 4.9 מיליגאוס. יתר המכוניות שנבחנו, שאינן היברידיות, הגיעו לכל היותר לציון של 1.5 מיליגאוס.

 

יצוין כי בדיקת המשרד להגנת הסביבה היא ראשונית ואינה כוללת את כל דגמי הרכב ההיברידיים הנמכרים בישראל. המשרד פנה לכלל יבואניות הרכב בבקשה לגשת באופן וולונטרי למעבדות מוסמכות כדי לקיים בדיקת קרינה בדגמים המשווקים על ידיהן. למשרד אין כוונה לאסור על יבוא רכבים הפולטים קרינה אלקטרומגנטית גבוהה יחסית, אלא לפרסם את הנתונים לציבור באתר האינטרנט של המשרד.

 

מחברת מאיר, יבואנית הונדה, נמסר: "אנו מברכים על המסקנות של המשרד להגנת הסביבה, שלפיהן לא נשקפת סכנה לנוסעים ברכבים היברידיים".

 

"אני באמצע!"

מהי חשיבותו של המושב מבחינת הקרינה?

הקרינה האלקטרומגנטית ברכבים היברידיים נפלטת מהסוללה ומהחיבורים שלה. מיקומה של הסוללה משפיע על רמת הקרינה במושבים השונים. המושבים האחוריים, בממוצע, חשופים לקרינה הכפולה מזו של המושבים הקדמיים. מושב הנהג נמצא הבטוח ביותר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x