האפר הגעשי עלה לחברות התעופה 1 מיליארד דולר
החברות מתחו ביקורת על החלטת האיחוד לסגור את המרחב האווירי. מנכ"ל ארגון התעופה העולמי: רק היום אורגנה שיחת ועידה בין שרי התעופה ואנו מפסידים 200 מיליון דולר ליום - זה הגיוני?"
הפסדי חברות התעופה מסתכמים נכון להיום ב-1 מיליארד דולר וחברות התעופה כבר דורשות מהאיחוד האירופי פיצוי ומותחרות ביקורת על האיחוד שהסתמך על תיאוריה מדעית ולא על עובדות בהחלטתו לסגור את המרחב האווירי.
מניות חברות התעופה נפלו היום כאשר העיכובים בטיסות בעקבות התפרצות הר הגעש באיסלנד נכנסו ליומן החמישי ואיגוד התעופה הבינלאומי התלונן על היעדר מנהגיות בקרב מנהיגי הממשלות.
"זה מצב מביך ויש פה בלגן אירופי", אמר מנכ"ל ארגון התעופה ג'יובני ביסיגנאני ל-AP. "לקח חמישה ימים לארגן שיחת ועידה בין שרי התעופה השונים בעוד שאנו מפסידים 200 מיליון דולר ליום ושלושת רבעי מיליון נוסעים תקועים ברחבי העולם. האם זה הגיוני?".
רשויות התעופה האירופיות קיימו היום שיחת ועידה בנוגע לצעדים שיש לנקוט כדי לפתוח את המרחב האווירי ושרי התעופה מכל 27 מדינות האיחוד היו אמורים לקיים שיחה נוספת מאוחר יותר היום.
דומיניק באסרו, שר התעופה של צרפת, אמר היום לכתבים שביום שבת הוא דחק בנשיאה התורנית של האיחוד, ספרד, לקיים את הפגישה באופן מיידי אך מדריד סרבה.
"באופן טבעי, היה טוב יותר אם הפגישה התקיימה ביום ראשון או שבת", אמר באסרו.
ברטיש איירווייז ביקשה מהאיחוד האירופי סיוע כספי בגין הנזקים שנגרמו לה ומנהלת ההגבלים העסקיים באיחוד הודיעה, שהיא בוחנת היתר לסיוע של המדינות השונות לחברות התעופה, מה שבדרך כלל מהווה הפרה של חוקי ההגבלים.
שר הסביבה הצרפתי, מספר 2 בקבינט, ז'אן לואי בורלוס, אמר כי פגישה בין חברות התעופה, סוכנויות הנסיעות והממשלה מתוכננת ליום שני כדי לבחון את האפשרויות לסיוע לתעשייה. "הסיוע ייבחן לאור חומרת המשבר. עלינו באיחוד לפעול במתואם כדי להחליט על ההקצאה של הסיוע".
שר התחבורה הגרמני פיטר רמסאוואר אמר, כי החלטות הממשלה מבוססות על ים של נתונים והגן על המשך סגירת המרחב האווירי במדינתו. הוא דחה את תלונות חברות התעופה בנוגע להפסדים באומרו שהן תמיד היו ידועות ברגישותן לתנאי מזג האוויר. "ברור שיש לחשב סיכונים מסוג זה ואני דוחה מכל וכל את הבקשות לפיצוי ממשלתי".


