ציוץ מסחרי: כך עושים כסף מ-140 תווים
האפשרות שהציגה טוויטר לקדם ציוצים תמורת תשלום היא ברכה לא רק לרשת החברתית עצמה, אלא בעיקר לחברות מסחריות שיעשו בה שימוש
טוויטר, רשת המיקרו־בלוגינג הפופולרית, משמשת נקודת מפגש לעשרות מיליוני גולשים המצייצים מאות מיליוני פעמים ביום. האתר והאפליקציות המתממשקות איתו מהווים פלטפורמה סוערת לדיונים ולהעברת עדכוני מידע בזמן אמת. אך מאז שנהפכה לפופולרית מרחפת סביב הפלטפורמה שאלה מרכזית אחת: איך עושים מכל זה כסף?
טוויטר הציגה השבוע את הסנונית הראשונה בדרך לרווחים, בצורה של ציוצים מקודמים (promoted tweets). מעתה, חברות שישלמו יוכלו להציג את הציוצים שלהן בראש תוצאות החיפוש באתר, בדומה לאופן שבו מוצגים קישורים ממומנים בתוצאות החיפוש בגוגל.
עבור החברות מדובר בכלי משמעותי שעשויה להיות לו השפעה רבה על הדרך שבה הן מקדמות את עצמן, ובעיקר מנהלות משברים. כשפורצת סערה ברשת סביב נושא מסוים, מוצפת טוויטר ברבבות של ציוצים הדנים בו, והנושא המדובר מככב ברשימת הנושאים החמים (Trending Topics) של האתר. דווקא בתחום זה סובלת החברה מחיסרון – הגולשים הם רבים, ולה יש רק חשבון טוויטר אחד, ואולי עוד כמה חשבונות של עובדים מסורים ואנשי יח"צ. תגובתה לאירוע הבעייתי יכולה בקלות ללכת לאיבוד בבליל הביקורות והתלונות הרבות.
רכישת ציוץ בתשלום תאפשר לאותה חברה להציג את תגובתה לנושא ולהפנות באמצעות לינק לתגובה נרחבת יותר, בראש כל הציוצים העוסקים בנושא. התגובה תוצג בראש הציוצים, בצורה מובלטת שקשה להתעלם ממנה, ותסייע לחברות להפיץ את התגובה שלהן למשבר זה או אחר. קשה לדמיין חברה שמחוברת לעולם המקוון ולא תשתמש בכלי החשוב הזה כחלק מרכזי באסטרטגיית ניהול המשברים שלה.
לא מדובר בשימוש היחיד של הציוצים בתשלום, ואין ספק שחברות שונות ינצלו אותו לקידום עצמי גם בפעילות השוטפת שלהן. אם למשל גולש יקליק על הנושא החם "אדם למברט" אמרגני מופעים יוכלו להציג ציוצים שמקדמים כרטיסים להופעה שלו. מישהו חיפש מה כולם אומרים על הפרק האחרון של Glee? ציוץ מתוזמן היטב יוביל אותו לרכישת הפרק באייטיונז. האפשרויות רבות.

למהלך יש סיכוי רב להצליח, שכן הוא מבוסס על מידע שהגולשים מחפשים ומעוניינים בו. החברה גם הוכיחה שהיא יכולה לעשות כסף מהציוצים המתפרסמים בה: לפי מסמכים פנימיים שהודלפו בקיץ, העריכה החברה את הכנסותיה ברבעון השלישי של 2009 ב־400 אלף דולר. זאת, בעיקר ממכירת זכות גישה לזרם הטוויטים שלה למנועי חיפוש כמו גוגל ובינג.
אולי כעת הבשורה העסקית החדשה, שבוודאי יצטרפו אליה בעתיד מהלכים נוספים כמו חשבון פרו עשיר בתכונות לגופים עסקיים — תספק אחת ולתמיד תשובה לכל המבקרים של טוויטר, שהטילו ספק בהיתכנותה העסקית־כלכלית. תשובה שעונה על שאלת השאלות: כיצד עושים כסף מ־140 תווים.


