חדשות טכנולוגיה

חוקרים ב-HP מצאו דרך למזער שבבים לרמת האטומים

מאמר שיפורסם במגזין Nature בסוף החודש מפרט כיצד ניתן להשתמש בכלים מיקרוסוקופיים המסוגלים לאצור ולעבד מידע גם ללא זרם חשמלי. הטכנולוגיה החדשה צפויה להיות מסחרית כבר בעוד שלוש שנים

יוסי גורביץ ואבנר קשתן 15:1908.04.10
מהפכה בתחום השבבים? חוקרים בחברת HP צפויים לדווח היום (ה') על סוג חדש של מתגים שפיתחו, המכונה Memristors (הֶלחם של המילים Memory ו-Resistor), הממזערים את השבבים עד לרמה האטומית. כך מדווח הניו יורק טיימס.

את הרעיון הגה כבר ב-1971 המהנדס לאון או צ'ואה, אולם רק
ב-2008 הצליחו מהנדסי HP לייצר את השבבים במעבדה. מדובר במתגים זעירים הרבה יותר מהמתגים הקיימים, המסוגלים לאצור מידע גם ללא זרם חשמלי, כמו גם לבצע פעולות עיבוד. מאמר המתאר את העקרונות המתמטיים מאחורי המתגים, כמו גם הוכחות יישום, יפורסם בסוף החודש בכתב העת המדעי הנחשב Nature.

ה-Memristors הם מתגים זעירים הרבה יותר מהטרנזיסטורים הקיימים, שניתן לאחסן אלפים מהם על שבב קיים, דבר שעשוי לפתור את הבעיה של חוסר מקום פיזי על השבבים, בעיה שעד כה תעשיית השבבים לא מצאה לה פתרון. ראש צוות המחקר, הפיזיקאי ד"ר סטנלי וויליאמס, אמר לניו יורק טיימס כי הטכנולוגיה תוכל לצאת לשוק כבר בעוד כשלוש שנים, ולדבריו היא תאפשר להגדיל את דחיסת המידע על שבבים במשך זמן רב.

המימוש הראשון למתגים צפוי להיות ייעולם של רכיבי פלאש, כגון כרטיסי זיכרון וכונני USB, אך בהמשך תאפשר הטכנולוגיה החדשה להחליף גם את זיכרון המחשב (RAM). בנוסף, היכולת להגדיל את מספר הרכיבים הנמצאים על שבב יחיד תאפשר לייצר מחשבים המדמים את פעולות המוח האנושי, המסתמך על אינטראקציות של מיליוני תאים סמוכים.

פתרונות אחרים לבעיית הדחיסה הוצעו על ידי IBM, ששוקלת שימוש ב-DNA כדי לתכנן את השבבים, ומדעני MIT, שהציעו לשפוך חומרים מיוחדים לתוך תבניות ובכך ליצור שבב, במקום לחתוך את השבב מתוך החומר השלם. עם זאת, הטכנולוגיות הללו מחפשות פתרונות לסידור והרכבת המעבדים מהחומרים הקיימים, בעוד הפיתוח של HP, אם יבוא לידי מימוש בשוק, בא להחליף את החומרים מהם מורכבים השבבים.