$
בארץ

מכרז הליסינג של צה"ל: תיקון רכב שעבר תאונה ללא אישור מצ"ח יגרור קנס בסך 2,000 שקל

ספקיות הליסינג של צה"ל יחויבו להעניק לצבא שירות בתנאים נוקשים במיוחד. מענה לקוי בשירות הלקוחות של החברה יגרור קנס של 500 שקל

שרון ביידר 21:15 22.03.10

 

מכרז הליסינג של צה"ל ל-5,500 כלי רכב יצא היום (ב') לדרך עם פרסום חוברות המכרז לספקים המורשים של משרד הביטחון. מטפסי המכרז עולה שצה"ל דורש מכוניות בשני מתארים - 4,500 מכוניות משפחתיות ו-1,000 מכוניות מיני.

 

במתאר הראשון ייבחרו בין זוכה אחד לשלושה, ובמתאר השני יהיה רק זוכה אחד. היקף ההכנסות של המתמודדים במכרז חייב לעמוד על מינימום של 35 מיליון שקל, עבור המעוניינים במתאר השני, ומינימום הכנסות של 150 מיליון שקל בשנה למי שרוצה להציע הצעה עבור המתאר הראשון. העוניינים להציע הצעה עבור 3,000 כלי רכב בלבד, יהיו חייבים מינימום הכנסות של 100 מיליון שקל בשנה. 

 

ההון העצמי המינימלי לכל מציע עומד על מינימום של 8 מיליון שקל לכל 1,500 מכוניות במתאר הראשון, ו-6 מיליון שקל עבור המתאר השני.

  

כל המציעים יחוייבו להציע הצעות חכירה לתקופות של 3, 4 ו-5 שנים לשני מתארי המכרז, כשלמשרד הביטחון תישמר הזכות לבחור לכמה זמן הוא מעוניין לחכור את המכוניות מהספקית. גורם בענף הרכב ציין כי לאור התנאים הללו תוכל בעצם כמעט כל חברת ליסינג בישראל להתמודד במכרז.

   

ספקיות הליסינג של צה"ל יחויבו להעניק לצבא שירות בתנאים נוקשים במיוחד: במסגרת חוזה הליסינג מתחייבת הספקית לשלם למשרד הביטחון פיצוי במידה ויתרחשו הפרות מוגדרות של החוזה. לדוגמה, תיקון רכב שהיה מעורב בתאונה עם נפגעים ללא אישור המשטרה הצבאית ישא בעלות קנס של 2,000 שקלים שישולמו למשרד הביטחון. על עיכוב בפרסום דו"חות תקופתיים ייאלץ לשלם הספק קנס של 1,000 שקלים. על מענה לקוי בשירות הלקוחות, אי המצאת רישיונות וביטוח במועד או הי הסכמה לביצוע ביקורת במתקני הספק על ידי אנשי צה"ל יחייבו את הספק בקנס של 500 שקלים.

 

סעיף חשוב במכרז הנוכחי מדבר על מימון המכוניות. משרד הביטחון מאפשר לספקי הליסינג בנוסף לפריסת תשלומים חודשיים רגילים גם להגיש הצעה שבמסגרתה ישלם משרד הביטחון מקדמה של 40 אלף שקלים למכונית.

 

עוד עולה מטפסי המכרז שהציון לספקים המציעים הצעות ייגזר גם מעלות צריכת הדלק של המכוניות אותן הם יציעו, בהתאם לרמת צריכת הדלק של המכונית על פי נתוני היצרן בהתאם לסוג הדלק המתאים למכונית.

 

במכרז הצה"לי לוקחים בחשבון גם את רמת הזיהום של המכוניות - מכוניות דיזל במתאר הראשון יוגבלו לקבוצת זיהום 12, מכוניות בנזין במתאר הראשון יוגבלו לקבוצת הזיהום ה-9 ומכוניות המיני במתאר השני יוגבלו לקבוצת הזיהום ה-8.

 

במכרז מצוין שהנסועה הממוצעת של כלי רכב בצה"ל עומדת על כ-35 אלף ק"מ בשנה. צה"ל דורש מספקי הליסינג שלו חוזים שיתאימו לנסועה של 30 אלף ק"מ בשנה ובמקרה של חריגה מ-30 אלף ק"מ ישלם משרד הביטחון על החריגה בהתאם לתנאים שייקבעו מראש.

 

המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא בסוף חודש אפריל כשעד אז עשויים להיות שינויים בתנאי המכרז, בהתאם לבקשות ושאלות הספקים השונים למנהל הרכש במשרד הביטחון שאחראי על המכרז.

  

דרישה נוספת במכרז הליסינג של צה"ל היא דרישה בעייתית של ביטול השתתפות עצמית במקרה של תאונה. צה"ל מתקשה לחשב את עלות התיקונים ומבקש מחברות הליסינג לתמחר את עלות ההשתתפות העצמית בעלות חכירת הרכב. גורמים בענף הליסינג מעריכים שהדרישה הזו תייקר את עלות הליסינג בכ-280 שקלים לחודש.

 

בנוסף לכך, חברות הליסינג ייאלצו לתמחר מצב שבו כלי הרכב נוסעים כ-30 אלף ק"מ בשנה כשבמכוניות יש ריבוי נהגים צעירים מתחת לגיל 24 - עובדה שגם כן מייקרת את עלות הליסינג לצבא.

x