$
בארץ

GM: אוטו גדול, זיכרון קטן

גארי פלייר, נציג GM בישראל, מספר שהאמריקאים חוזרים למכוניות הגדולות, ומודה: "מה שקרה בטויוטה עלול היה לקרות גם לנו"

שרון ביידר 09:23 01.03.10

 

השאלה הכי מסקרנת שאפשר להפנות לגארי פלייר היא "איך זה לעבוד תחת ברק אובמה". הניסוח הזה קצת מטעה כמובן: פלייר, נציג ג'נרל מוטורס בישראל, אינו נמנה עם סגל הבית הלבן. ובכל זאת, המעסיק של פלייר הוא למעשה הממשל האמריקאי, המחזיק כיום ב־61% ממניות החברה שמתאוששת מפשיטת רגל. "אנחנו משלמים בהדרגה את חובנו לממשל", מרגיע פלייר. "לאחר שנחזיר לממשל את המיליארדים שקיבלנו ככספי סיוע, נחזור להיות חברה עצמאית".

פלייר. "מה שקרה בטויוטה יכול לקרות בכל יצרנית אחרת"
פלייר. "מה שקרה בטויוטה יכול לקרות בכל יצרנית אחרת"צילום: רונן טופלברג

 

GM היא אחת החברות הגדולות והחשובות בהיסטוריה של עולם הרכב. איך היא מגיעה לפשיטת רגל?

"המשבר הכלכלי גרם למחסור באשראי חוץ־בנקאי, שעליו התבססה GM. מנגד, חוזי התעסוקה חייבו את החברה להמשיך ולהעסיק עובדים, ולכן המשכנו לייצר מכוניות, גם כשלא היו להן קונים. כיום GM היא חברה רזה יותר, שנפטרה ממותגים שהעיבו על היכולת שלה להיות רווחית. הסיבה העיקרית שהממשל נתן לנו להמשיך ולתפקד היא הדגמים החסכוניים והיעילים יותר שהיו לחברה בפיתוח. ההיפטרות של החברה ממותגים לא רווחיים, כמו סאאב והאמר, היתה כורח המציאות".

 

בשנה שעברה עבר שוק הרכב העולמי טלטלה שבה האמיר מחיר הנפט עד 140 דולר לחבית - דבר שגרם לשינוי בדפוס רכישת המכוניות, בעיקר בארה"ב. "האמריקאים נכנסו לפאניקה מיותרת עם עליית מחירי הדלק", אומר פלייר, שהיה גם שותף במחלקת התכנון של קדילאק. "אמנם מחיר של 4 דולרים לגאלון דלק נחשב גבוה, אבל השוק התרגל למחיר של 3 דולרים לגאלון, וברגע שהמחיר ירד מתחת לרף הזה אנחנו רואים חזרה לדפוסי צריכה ישנים. כבר היום רואים בארה"ב מגמה של החזרת המכוניות הקטנות לסוכנויות, וחזרה לרכישה של מכוניות גדולות ונוחות יותר".

 

איך אתם ב־GM רואים את משבר הריקול של טויוטה?

"גם GM, כמו טויוטה, היא חברה גלובלית", נזהר פלייר. "מה שקורה בטויוטה עשוי היה לקרות לכל יצרנית אחרת".

 

הליסינג שולט ב-70% מסגמנט הפרטיות

 

פלייר דיבר גם על השוק הישראלי, שבו המותג הבולט של UMI, יבואנית GM לישראל, הוא שברולט. "השוק הישראלי מאוד מוטה לדרישות ולהעדפות של חברות הליסינג והלקוחות שלהן. המצב של השוק הישראלי ייחודי בכך שחברות הליסינג שולטות ב־70% מסגמנט המשפחתיות האוטומטיות בנפח 1.6 ליטרים".

 

הדגמים הקודמים ששברולט ייבאה לישראל לא הצטיינו בחוויית נהיגה.

"קיבלנו את הדגמים הללו מפס הייצור של דייהו, שרכשנו בדרום קוריאה. אני מאמין שהדגמים החדשים יהיו טובים יותר. דוגמה לכך אפשר לראות כבר כיום בשברולט קרוז ובאוואו החדשה שתושק כאן בקרוב".

x