טיפול מונע בלבד
עניין הריקול שעליו הכריזה טויוטה באירופה הוא קריאה לתיקון מונע, שנועד למנוע מלכתחילה את התרחשות הבעיה ולא שנעשה עקב תאונות דרכים שהתרחשו באמת
והרי הודעה חשובה לכל הבעלים של מכוניות טויוטה קורולה שיוצרו בין השנים 2006–2009. הודעה זו רלבנטית גם לבעליהן של כל מכוניות טויוטה מן הדגמים האחרים שנקראו לתיקון. מוכנים? בבקשה: הניחו את הטלפון. אין צורך להתקשר בהיסטריה אל היבואנית. שתו כוס מים, לא צריך לרוץ למוסך בדקות הקרובות. הטויוטה שלכם אינה עומדת להאיץ בשבועות הקרובים ללא שליטה ולהתרסק.נכון שיש היסטריה אדירה סביב הנושא, ודי בצדק. אחרי הכל, בארצות הברית אכן קרו כמה מקרים כאלה, שהסתיימו באובדן חיי אדם. אך בישראל לא היו מקרים דומים. אם לדייק, כל עניין הריקול שעליו הכריזה טויוטה באירופה הוא קריאה לתיקון מונע, שנועד למנוע מלכתחילה את התרחשות הבעיה ולא שנעשה עקב תאונות דרכים שהתרחשו באמת.
בישראל כבר נעשו כמה ריקולים, שעליהם כמעט איש לא שמע. קחו, לדוגמה, את אאודי A6 מאחד הדגמים הקודמים: כריות האוויר שלה סירבו להיפתח בזמן; בפיאט גרנדה פונטו חופש במוט ההגה איים על הנהג באובדן שליטה; ואילו ברנו סניק תופסני חגורות הבטיחות האחוריים נטו להשתחרר תוך כדי נסיעה. אז מדוע לא שמעתם עליהם? התשובה מורכבת מכמה גורמים: ראשית, התקשורת מנפחת את חומרת הריקול בהתאם לפופולריות של הדגם; טויוטה היא מכונית פופולרית, וכל כלי התקשורת דיווחו בהרחבה על הריקול. שנית, ישנה התייחסות היבואן: במקרה של יוניון מוטורס, שמיעטה לספק לתקשורת מידע על הריקול, דמיונו של הציבור השתולל והתוצאה היתה היסטריה המונית. שלישית, חשוב גם אופן הטיפול של משרד התחבורה: בשנים האחרונות היו בארה"ב כמה מקרי ריקול של מכוניות שהגיעו לישראל ביבוא אישי. במשרד התחבורה לא טרחו להגיב לנושא באופן פומבי. לעומת זאת, כאשר 104 מכוניות טויוטה ביבוא אישי, מן הדגמים המסוכנים, התגלו בישראל, מיהר המשרד להכריז שלא יחדש את רישיון המכוניות שלא יבוצע בהן הריקול. אין ספק שהודעה גורפת זו תורמת להיסטריה.
ועוד שאלה פתוחה: מה בנוגע למוניטין האמינות המיתולוגית של טויוטה? בדרך כלל, במקרה של ריקול הסיפור נשכח לאחר שבועיים, אך הפעם העניין מורכב יותר, בעיקר בגלל הסיקור התקשורתי הבלתי פוסק. במקרה זה, כך נראה, לטויוטה יידרשו יותר משבועיים להתאושש מן הפגיעה התדמיתית - אולי אפילו כמה חודשים.


