$
כלכליסט-טק

דרהי-לנד: הצצה לאימפריית התקשורת הצרפתית של פטריק דרהי

רגע לפני שדרהי הופך להיות אחד השחקנים החשובים ביותר בזירת התקשורת הישראלית, "כלכליסט" מספק הצצה לחברת הכבלים שבאמצעותה טלטל דרהי את שוק התקשורת הצרפתי, ולספקית הסלולר שמנהלה לשעבר עומד כיום לצדו במהלכי ההשתלטות בישראל

אסף גלעד, פריז 17:24 07.02.10

 

זה כבר לא סוד שאיש העסקים הצרפתי פטריק דרהי מתכוון לבסס בישראל קבוצת תקשורת גדולה שתתחרה בחברות התקשורת הישראליות הוותיקות. הצעד הראשון במהלך זה היה רכישת 45% ממניות HOT והשגת השליטה בה, והוא נמשך כיום עם סיום ההליכים לרכישת מירס.

 

בשנת 2008 רשם דרהי הישג מרשים בשוק התקשורת הצרפתי, לאחר שהצליח בתוך ארבע שנים בלבד לחבר ארבעה מיליון בתי אב לרשת של Numericable, חברת הכבלים שבבעלותו. פריסת התשתיות המהירה שלו הביאה את מספר המנויים המחוברים באמצעות סיבים אופטיים בצרפת לשיא אירופי – שליש מתוך 12 מיליון בתי האב המחוברים לתשתית אופטית בכל אירופה הם צרפתיים.

דרהי. שבר שיאים אירופיים
דרהי. שבר שיאים אירופייםצילום: איי אף פי

 

בחודש שעבר מינה דרהי לדירקטור ב-HOT את אחד ממתחריו הגדולים לשעבר, מיכאל בוקובזה, אשר אמור לפקח על הפיכת חברת הכבלים למובילת קבוצת התקשורת החדשה שלו בישראל. בוקובזה, שלאחר עלייתו לישראל שינה את שמו למיכאל גולן, היה אחראי לצמיחה המהירה של חברת Free הצרפתית, חברה אלמונית אשר בתוך 10 שנים צמחה להיות מפעילת הסלולר הרביעית בצרפת. הצצה לשתי החברות האלה תאפשר לשרטט את מפת התקשורת שעומדת ברקע מהלכיו של דרהי בישראל.

 

קווי דמיון בין הצרפתית לישראלית

 

בין HOT הישראלית לבין Numericable הצרפתית ניתן למצוא קווים משותפים רבים: שתיהן תוצר מיזוג בין כמה חברות כבלים, שתיהן סבלו מחוסר שביעות רצון בתחום שירות הלקוחות, וכל אחת מהן היא ספקית הכבלים היחידה במדינתה: HOT עם 100% ממנויי הכבלים בישראל ו-Numericable עם 99% ממנויי הכבלים בצרפת.

 

בשנת 2007 השלים דרהי חמש שנים של רכישות ומיזוגים שכללו את כל ספקיות הכבלים במדינה: France Telecom Cable, NC Numericable, TDF ,UPC ו-Noos, ועד היום נחשבת Numericable לאחת השחקניות שזיעזעו את שוק התקשורת הצרפתי. כעת מתכננים בחברה להשתלט על חברות תקשורת מחוץ לצרפת.

 

הצמיחה המהירה של Numericable באה על רקע ניסיונות כושלים של ממשלת צרפת להניע את תעשיית התקשורת באמצעות תוכניות שונות, שהותירו את השוק מפולג ומפוצל. את התמונה הזו שינתה אסטרטגיית המיזוגים של דרהי, שנעשה באמצעות מימון אדיר מצדן של שתי קרנות פרייבט אקוויטי - סינבן הבריטית, בעלת השליטה בחברת הכבלים המרכזית של הולנד, וקרלייל האמריקאית, בעלת השליטה בחברת הכבלים השבדית.

 

Numericable, המעסיקה כ-2,000 עובדים, היא חברה פרטית שאינה מחויבת לגלות את מצבה הפיננסי, ולרוב אינה עושה זאת בהתנדבות. עם זאת, לפני כשנה חשף מנכ"ל החברה פייר דנון כי לרשותה עומדים 6.5 מיליארד יורו, וכי הכנסותיה מגיעות ל-1.3 מיליארד יורו בשנה. אך נתוני הרווחיות של החברה נשארו חסויים. דנון, שנכנס להנהלת החברה על רקע תלונות קשות על רמת השירות, משקיע מדי שנה כ-20 מיליון יורו בשיפור מערך השירות, כעשירית מהסכום שהוא משקיע לשדרוג הרשת האופטית.

 

העתיד נמצא בסיבים האופטיים

 

סך כל מנויי Numericable באירופה מגיע כיום ל-9.6 מיליון בני אדם, 9.4 מיליון מהם בצרפת: 3.5 מיליון מנויים על שירותי הטלוויזיה; מיליון לשירותי האינטרנט; 740 אלף לשירותי הטלפון. וכ-4.2 מיליון מחוברים לשירות פס רחב מבוסס סיבים אופטיים המספק קצב גלישה של עד 100 מגה-ביט לשנייה.

 

בשנת 2008 השיקה Numericable את מנוע הצמיחה הגדול ביותר שלה כיום: קופסת תקשורת המספקת שירותי טלוויזיה, אינטרנט ושיחות טלפון בינלאומיות, ופתחה בכך חזית מול שלוש השחקניות האחרות בתחום:Free, Neuf ופראנס טלקום, המנהלת את מותג אורנג'. "דרהי הצליח לרכז את כל שחקניות הכבלים בצרפת ולבנות את חברת התקשורת האופטית הגדולה ביותר באירופה", אומר ל"כלכליסט" ג'רום יומטוב, המזכיר הכללי של Numericable ויד ימינו של המנכ"ל דנון.

 

את עתידה של החברה רואה יומטוב בפריסה מואצת של סיבים אופטיים שיאפשרו תקשורת מהירה ושירותים משלימים. "שוק ה-DSL צומח לאט. הצמיחה השנתית שלנו בתחום הסתכמה ב-9% בלבד, ואילו תחום הסיבים האופטיים צומח בכ-80% בשנה, אך זהו שוק קטן יותר כיום". Numericable נוקטת כיום מדיניות אגרסיבית של שדרוג רשת התקשורת האנלוגית לדיגיטלית ופריסה מסיבית של כבלים אופטיים.

 

"את מנוע הצמיחה המרכזי שלנו אנו רואים בתקשורת האופטית שתאפשר לנו להביא שירותים רבים יותר ללקוח הביתי: טלוויזיה ב-HD - תחום שהחדירה שלו בצרפת היא מהגבוהות בעולם - ושידורי טלוויזיה בתלת ממד", אומר יומטוב. Numericable השיקה במקביל שירותי וידג'טים, שמאפשרים לשלב שירותים חברתיים עם שידורי הטלוויזיה, כגון שיחות צ'אט והמלצות על סרטים בזמן השידור.

 

למרות הצלחתה בתחום הסיבים האופטיים, כאמור, לא בטוח כלל ש-Numericable היא חברה רווחית. "מקור ההכנסות העיקרי של דרהי הוא עדיין מרשת הטלוויזיה האנלוגית, ולא מחבילת התקשורת המשולשת שהוא מציע במחירים נמוכים", אומר ל"כלכליסט" גורם בכיר בענף התקשורת בצרפת. "ענף הכבלים בצרפת נמצא בחוב של 3 מיליארד דולר, ומעטים המשקיעים שרוצים להיכנס אליו כיום.

 

"דרהי עשה המון כסף לעצמו, אבל החברה שלו נמצאת בחובות אדירים. הצלחתם תלויה במהירות פריסת הטלוויזיה הדיגיטלית (FTTH) אבל כלל לא בטוח כיצד החוב האדיר שנקלעו אליו יאפשר להם להמשיך ולהשקיע, למרות שתזרים המזומנים שלהם עדיין גבוה בגלל ההכנסות מטלוויזיה אנלוגית, ומממן את מרבית הריבית על החוב. Numericable אינה נמצאת בסכנה קיומית, אבל קשה לומר שהיא צריכה להוות דוגמה לחברות אחרות".

 

"ההצלחה של דרהי ובוקובזה תלויה ברגולוציה בישראל"

 

מקסים לומברדיני מונה למנכ"ל חברת התקשורת Free בשנת 2007, עם עזיבתו של בוקובזה, שמילא את התפקיד מאז ייסודה של Free בשנת 2000. בוקובזה עדיין מחזיק במניות החברה.

לומברדיני. ממשיכים בכל הכוח בפריסת רשתות אופטיות
לומברדיני. ממשיכים בכל הכוח בפריסת רשתות אופטיותצילום: פלי הנמר

 

"בוקובזה נרגש מאוד לעבוד בישראל", אומר ל"כלכליסט" לומברדיני בראיון מיוחד. "הוא זכור בחברה כמנהל צעיר ושאפתן, לחברה הגיע כשהיה רק בן 22, והוא ייזכר בכך שביצע מינויים לא מובנים מאליהם - הוא מינה למשל סמנכ"ל טכנולוגיות ראשי לחברת התקשורת, שהגיע מבית הספר לרוקחות - אך במקביל הוא ידוע כמי שחתום על כל הצלחותיה המוקדמות של החברה.יש לו מומחיות אדירה בשוק הטלקום ובעולם ספקיות התקשורת".

 

מה לדעתך יעשו דרהי ובוקובזה לשוק התקשורת הישראלי?

"אינני מכיר את השוק הישראלי, אבל ההצלחה שלהם תלויה בעיקר ברגולציה ובתעריפים שירשו להם להציע, ובעיקר בקנסות המעבר בין חברה לחברה. מחיר יציאה נמוך הוא מפתח להצלחה של שוק תקשורת מקומי".

 

מה עשה בוקובזה בשנותיו כמנכ"ל?

"בשנותיה הראשונות אופיינה Free בהשקעה מאסיבית בתשתיות אופטיות, ופחות בשיווק. המאזן הזה היה שונה בקרב מרבית מתחרינו, שהשקיעו בעיקר בשיווק ופחות בפריסת רשתות. Free היתה מהראשונות בצרפת להשיק קופסאות תקשורת המציעות חבילה משולשת, והיינו הראשונים להשיק בצרפת שירותי טלוויזיה מבוססי רשת - IPTV".

 

בחודש שעבר חיזקה איליאד, החברה המפעילה את מותג Free, את מעמדה עם זכייתה במכרז למפעילה סלולרית רביעית בצרפת, ונראה כי היא תמשיך את דרכו של בוקובזה בניעור שוק הסלולר הצרפתי, שמגלגל כ-38 מיליארד דולר ונחשב כיום לאחד הריכוזיים והיקרים בעולם. איליאד-פרי נסחרת כיום בשווי של 4.23 מיליארד יורו.

 

איליאד כשלעצמה נותרה חברה קטנה, המעסיקה 120 עובדים ועוד כ-3,000 נותני שירות חיצוניים, אך השאיפות שלה רחוקות מלהיות צנועות. "נאבקנו בחברות הסלולר במשך 3 שנים, וזכינו ברישיון ההפעלה", מספר לומברדיני. "כעת אנחנו מתמקדים בפריסת התשתית הסלולרית וממשיכים בכל הכוח בפריסת רשתות אופטיות לבתים, ונותנים עדיפות לערים הגדולות. אנחנו מצפים כי נוסיף ארבעה מיליון מנויים לרשת הכבלים החדשה. בעוד שנה, כל פריז כבר תהיה שלנו, ואחר כך שאר הערים הגדולות במדינה".

x