מנכ"ל רד תקשורת: הסינים בדרך להשתלטות על שוק התקשורת העולמי
עם זאת אפי וכטל עדיין אופטימי: "הגידול השנתי של 10% יואט, המשכורות יעלו, רמת החיים תעלה, והלחצים החברתיים מצדם של האוכלוסיות העניות ייגברו. במקביל, האיום הסיני יגביר את שיתוף הפעולה בין השחקניות המערביות הדומיננטיות בתחום, ולנו, כישראלים, זו תהיה הזדמנות אדירה"
20:47
24.01.10
מכירות חברת רד תקשורת בסין הסתכמו בשנה האחרונה בלא יותר מ-4 מיליון דולר, כך מגלה הערב מנכ"ל החברה אפי וכטל בכנס היזמים של MIT שהתקיים באוניברסיטת תל אביב. זהו סכום נמוך משמעותית ממכירותיה של רד בסין בתחילת העשור הקודם ובסוף שנות התשעים שעמדו על עשרות מיליוני דולרים.
הסיבה פחות טמונה ביכולותיה של רד עצמה שניסתה כמעט כל דרך על מנת להגדיל את מכירותיה בסין בשנים האחרונות, ויותר מפאת התחזקותן המשמעותית של חברות התקשורת הסיניות הגדולות. "הממשלה הסינית מסתכלת על ענף התקשורת כעל יעד אסטרטגי, ולכן היא משקיעה הון בחברות התקשורת הבולטות שלה סכומים דמיוניים".
לאחרונה העניקה הממשלה באמצעות אחד הבנקים אשראי ענק של 30 מיליארד דולר עבור חברת חוואואי, ועוד 15 מיליארד דולר עבור חברת ZTE. "באמצעות ההשקעה הזו אותן חברות מגיעות ללקוחות הקיימים, לא רק של רד אלא גם של סיסקו, ומציעים להם שירותים בחינם למשך תקופה מסוימת. אי אפשר להתחרות בכך. השילוב של השקעות ענק, תשתיות מתקדמות, משכורות עולות ויכולות פיתוח שהולכות ומשתכללות מציבות איום על השחקניות הקיימות בשוק, ועשויות להביא את החברות הסיניות להשתלטות על שוק התקשורת העולמי".
וכטל מגלה כי רד ניסתה מבחר של אמצעים על מנת להגדיל את מכירותיה בסין, לשווא. "התחלנו לייצר בסין, ואפילו הצלחנו למכור ל ZTE ולחוואוי, אבל מכירות אלה מעולם לא עברו את המספרים הקטנים. את העסקאות הגדולות שומרים הסינים לעצמם. אפילו רכשנו חברת פיתוח קטנה בבייג'ינג, ייסדנו קשרי עבודה עם סוכני מכירות מקומיים, אך ההשפעה של כל זה היתה מועטה", מגלה וכטל.
"אם חוואוי רואים מכרז הם ישתמשו בכל האמצעים, כולל מתן כסף רב ומתנות. לאחרונה הזדמן לי להגיע למפעילת הסלולר השניה בגודלה בפיליפינים, גלוב, שסיפרו לי כיצד חוואוי הציעה להם בחינם מתג תקשורת, ועוד אלף קווים. התחרנו מול חוואוי על מכירה עבור פראנס טלקום. חוואוי ניגשו אל הצרפתים והציעו להם שירותים משלימים בחינם, דבר שחסך לה עשרות מיליוני דולרים. מה אני כספק ישראלי אוכל לעשות נגד? כשהלקוח הוא אסטרטגי עבור חברות התקשורת הסיניות, אין מה שאני או אפילו סיסקו יכולים לעשות כנגד".
וכטל שמר על אופטימיות, והסביר מדוע בכל זאת הסינים לא ישתלטו לחלוטין על עולם התקשורת: "הגידול השנתי של 10% יואט, המשכורות יעלו, רמת החיים תעלה, והלחצים החברתיים מצדם של האוכלוסיות העניות, שנדחקו לשוליים רק ילכו וייגברו. האלמנט התרבותי, שמשאיר את הסינים סגורים בתוך עצמם יימשך. מהצד השני, האיום הסיני יגביר את שיתוף הפעולה בין השחקניות המערביות הדומיננטיות בתחום, ולנו, כישראלים, זו תהיה הזדמנות אדירה".


