נסיעת מבחן במרצדס S Class היברידית: מיליונרית עם מצפון
קשה למצוא מגרעות במרצדס ההיברידית הראשונה בעולם. הבעיה העיקרית היא בשיטת המיסוי בישראל, שגוזלת ממכוניות היברידיות בעלות מנוע גדול את הטבת המס שהיתה עשויה להפוך את הדגם הזה לנגיש יותר
הירוק מת. הצבע של העצים, שפעם סימן יותר מכל את רצונם של יצרני הרכב להוכיח לעולם שמטרתם העיקרית בעצם היא להציל את כדור הארץ ולא (חלילה) לגדוש אותו במיליוני מכוניות, נהפך למצרך נדיר בשוק המכוניות. עכשיו כחול הוא הירוק החדש. למה שינוי הצבעים? לפני כמה שנים ציין מישהו באיחוד האירופי בהערת שוליים קטנה במסמך שנקבר אי שם, שכדי שמכונית תוכרז ירוקה, היא חייבת לפלוט אפס מזהמים. הבעיה היא שכיום אין מכוניות כאלה בנמצא. אז יצרני הרכב החליטו שמעכשיו המכוניות הירוקות יהיו כחולות. וכך, בצדה של מרצדס S CLASS הייבריד מתנוסס סמל כחול שמתהדר בשם "בלו הייבריד".
מי שיקנה את מרצדס S CLASS ההיברידית יוכל לראות כחול גם בתא הנוסעים: בין המושבים הקדמיים נח כפתור עגול וגדול ששולט בצבע התאורה בתוך המכונית. במרצדס קוראים לזה אמביינט לייטינג, תאורת אווירה. הכפתור הזה שולט גם במידת הקשיחות של המושבים, במידת ההתנגדות של דלת תא המטען ללחץ, כך שבעל המכונית לא יצטרך חלילה לאמץ את שריריו כדי לטרוק את דלת תא המטען כפשוטי העם, וגם בפונקציות דוגמת כיוון מידת ההיזון החוזר ממערכת הסראונד.
לא נראית היברידית
אבל הכפתור העגול, התאורה הכחלחלה ודלת תא המטען החכמה אינם גולת הכותרת של המרצדס הזאת. כאלה ישנם גם במרצדסים של סתם מיליונרים. כאן העניין הוא מערכת ההנעה ההיברידית. הסיבה העיקרית שהביאה את מרצדס לטרוח ולפתח מערכת הנעה היברידית באמצע חייו של הדגם היא לחץ גובר מצד קונים פוטנציאליים בארצות הברית, שהחלו ללטוש עיניים לעבר הלקסוס ההיברידית והחרישית של השכן. במרצדס הבינו את המסר והחלו לפתח מערכת היברידית משלהם. וכך, בעוד שבחלק ניכר מהמרצדסים מסדרה S מותקן מנוע בנזין בעל שמונה בוכנות, ב־S קלאס ההיברידית מותקן מנוע בעל שש בוכנות בלבד, בנפח של 3.5 ליטרים, שמפיק 272 כוחות סוס.
המנוע הזה משודך למנוע חשמלי שמפיק 15 קילו־ואט חשמל שמשודך לסוללת ליתיום איון, וכל החבילה נחה לה בסמוך למנוע ולתיבת ההילוכים. המערכת הזו חוסכת למרצדס ההיברידית את הצורך במתנע ("סטסטר"). במרצדס מספרים בגאווה שבפיתוחה של ה־S קלאס ההיברידית נרשמו 25 פטנטים, אך בפועל מנגנון ההנעה ההיברידית שלה פשוט למדי: אין כאן מנוע חשמלי שמסוגל להניע את המכונית במהירויות איטיות, כמו זה שישנו בלקסוס, אלא רק לתת תוספת כוח חשמלית בתאוצה, ואפשרות לדומם את המנוע בזמן שהמכונית עומדת ברמזור או בפקק;
בדיוק כמו הפקק שבו אני יושב עכשיו. רק חדי העין מבין הנהגים שסביבי מבחינים בעובדה שמכונית הפאר הגרמנית הענקית היא בעצם היברידית. תכל'ס, גם אני בקושי מבחין בזה. אני מסובב את הכפתור העגול כדי לראות כמה כוח חשמלי מועבר לגלגלים. מעט, אם בכלל. אני מעביר את המסך למצב רדיו. להיות כחול דורש יותר מדי תשומת לב.
כניסת המנוע החשמלי לפעולה בקושי מורגשת, המרצדס מאיצה באופן חלק ורק כשבולמים אותה, מורגשת קפיצה קטנה שמעידה על ניתוק מנוע הבנזין וכניסתה של המערכת החשמלית לפעולה. אבל זה הכל. ואיך הנסיעה? טוב, תודה. כמו בכל מרצדס S קלאס אחרת. חלקה, ליניארית, מפנקת ונשלטת. יש כאן מתלי אוויר משובחים להפליא שמוודאים שהמכונית תבודד את ישבנם של הנהג והנוסעים מפני כל פגע כביש אפשרי, יש שפע של מקום לנוסעים מאחורה למתוח רגליים, ויש צמד גגות שקופים שחושפים את השמים, הכחולים כמובן. ובל נשכח את החזות של המכונית הזו: אף שמדובר ברכב ענקי שמשתרע על 5.08 מטרים, ה־S קלאס עדיין מצליחה להיראות גם קטנה, לפחות באופן יחסית לגודלה, וגם נאה.
כמה עולה מצפון נקי?
אז אם אתם מיליונרים בעלי מצפון ירוק, קנו מרצדס S קלאס הייבריד. וזהו. קל מאוד לחתום כך את הכתבה, כי בסופו של דבר ה־S קלאס ההיברידית היא מכונה משובחת להפליא, שקשה למצוא בה פגמים כלשהם. אולי חוץ מאחד: העובדה שהיא נמכרת בישראל. כי לפני כחצי שנה קבעה רשות המסים שמכוניות היברידיות שמצוידות במנועים גדולים לא יזכו להטבות מס בשונה מאחיותיהן ההיברידיות העממיות, שמס הקנייה המוטל עליהן הוא 30% בלבד.
מס הקנייה של המרדצס הוא יותר מכפול. כך נוצר מצב שבו דווקא לפשוטי העם כדאי לקנות מכונית היברידית, דוגמת הונדה אינסייט וטויוטה פריוס. אלו דגמים ייחודיים, שעיצובם הירוק זועק לסביבה. לעומתן, רק חדי עין יבחינו בעובדה שהמרצדס הזאת היברידית. בשורה התחתונה, כשבאים לחתום על הצ'ק, מגלים שהיא נמצאת במקום ה־10 מ־15 בטבלת המזהמות. הטבת מס הקנייה שהיא מזכה את בעליה היא 3,000 שקל בלבד - סכום זעום לעומת מחירה הכולל. ולכן היא עולה 865 אלף שקל - הרבה יותר ממרצדס S350 שמצוידת בכל הפינוקים של ההיברידית, ורק בשבעה כוחות סוס פחות.
כך רוכשי ה־S קלאס ההיברידית צריכים לשלם עוד 55 אלף שקל בעבור אותם שבעה כוחות סוס. קשה לחשוב על מי שירוץ לשלם עוד עשרות אלפי שקלים רק בשביל להיחשב לבעל מצפון ירוק.

מרצדס S 400
מנוע: בנזין + חשמל, נפח 3,498 סמ"ק, הספק מרבי 279 כ"ס, מומנט מרבי 39.2 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־7.2 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 12.5 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 9.2 ק"מ לליטר
בטיחות:8 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: 10
מחיר: 865 אלף שקל


