$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": המדינה מקשיחה את תנאי היבוא המקביל

ההון העצמי שיידרשו אנשי היבוא המקביל להציג כדי להתחיל לייבא מכוניות הוכפל ל־20 מיליון שקל

שרון ביידר 07:00 04.01.10

 

היבוא המקביל מתקרב למשוכה האחרונה: תקנות היבוא יוצגו לקראת סוף ינואר בפני ועדת הכלכלה, לאחר שכבר עברו את בדיקת משרד המשפטים. מהנוסח הסופי של התקנות, שהגיעו לידי "כלכליסט", עולה שהסוכנים שיעסקו בתחום היבוא המקביל יידרשו לעמוד בתנאים מחמירים. כדי להביא לישראל כלי רכב מחו"ל ביבוא מקביל יידרשו סוכני היבוא המקביל להציג בפני משרד התחבורה הון עצמי של לפחות 20 מיליון שקל. מדובר בהקשחה של תנאי זה: בטיוטת התקנה הקודמת עמד גובה ההון העצמי הנדרש על 10 מיליון שקל בלבד.

 

 

לצד הקשחה זו, הנוסח החדש של התקנות מקל את תנאי ההתקשרות של היבואנים המקבילים עם מערך מוסכים שיטפל בכלי הרכב שיביאו לישראל. בנוסח המקורי של הצעת החוק חויבו יבואני הרכב המקבילים להוכיח שיש להם חוזה התקשרות עם רשת של מוסכים, נוסף על התקשרות עם מוסך מרכזי אחד.

 

בנוסח המתוקן יידרשו אנשי היבוא המקביל להוכיח התקשרות עם מוסך מרכזי, אך לא יחויבו גם בהתקשרות עם רשת מוסכים ארצית. במסגרת תיקון זה, אדם שייבא מכונית מיבואן מקביל יוכל לטפל בה רק במוסך אחד שקשור ישירות ליבואן המקביל.

 

במשרד המשפטים בחרו להותיר ללא שינוי את הדרישה שמחייבת את הסוכן שימכור מכוניות לישראל ביבוא מקביל לנהל פעילות בהיקף של לפחות 5 מיליון יורו בשנה. גם היקף האחריות שיינתן לרוכשי למכונית ביבוא מקביל, שעמד על שלוש שנים במסגרת התקנות הקודמות, לא השתנה.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" שבמקרה של קריאה חוזרת ("ריקול") יצטרך הסוכן בחו"ל ליידע את הסוכן הישראלי שמכר לו את המכוניות על עצם קיומו של הריקול. נקודה זו היתה בעבר סלע מחלוקת מכיוון שבטיוטת התקנות הקודמת הוטלה אחריות התיקון על יבואני הרכב הוותיקים. אם יתגלו מקרים שבהם מכוניות שהגיעו ארצה ביבוא מקביל לא תוקנו על פי הוראות היצרן, משרד התחבורה לא יחדש את רישיונותיהן.

x