$
רכב

יבואני הרכב נגד השר ישראל כץ: "לא נוכל להילחם בזיופים"

היבואנים מוחים על החלטת השר להתיר יבוא אישי של מכוניות שגילן עד שנתיים. במשרד האוצר מתריעים: "זוהי רעה חולה"

תומר הדר ושרון ביידר 07:0503.09.09

הודעתו של שר התחבורה ישראל כץ שלשום (ג'), להתיר יבוא אישי של מכוניות בתנאים מסוימים, ממשיכה להסעיר את ענף הרכב. בהודעה רשמית שנשלחה מאיגוד יבואני הרכב הוסבר שהאיגוד מצר על החלטתו של השר וקובע שאי־יישומן של כמה מההחלטות עלול לאפשר לגורמים עברייניים להשתלט על הענף.

 

גם בקרב היבואנים עצמם נשמעות לא מעט טרוניות: "תחום היבוא האישי הוא תחום נרחב שמשרד התחבורה לא מתייחס אליו בחומרה הראויה", אמר ל"כלכליסט" איתמר גיבתון, מנכ"ל מכשירי תנועה, יבואנית קרייזלר.

 

כאמור, שלשום הודיע שר התחבורה על אישורן של שורת המלצות שקבעה הוועדה הציבורית לבחינת ענף היבוא האישי. במסגרת החלטותיו יותר מעתה יבוא אישי למכוניות שגילן הוא עד שנתיים, כל מכונית תחויב בבדיקה במכון רישוי לאחר הגעתה לארץ, העברת בעלות על מכונית ביבוא אישי תותר לאחר שנתיים והנהיגה במכונית ביבוא אישי תותר רק לבעל הרכב או לבני משפחתו הקרובים.

 

"מדובר בתעשייה שנשענת ברובה על זיופים שאין שום אמצעים להילחם בה. אנחנו הגשנו לאחרונה תלונה למשטרה לאחר שיבואן רכב אישי השתמש בזיופי מסמכים רשמיים של מכשירי תנועה, כדי לקבל מימון לרכב בבנק. לדעתי, אם שר התחבורה היה בוחר באמת לטפל בנושא היבוא האישי, יבואנים אישיים רבים היו מוצאים את עצמם על ספסל הנאשמים", אמר גיבתון.

 

לדבריו, ההחלטה להמשיך ולאשר יבוא של מכוניות בנות שנתיים תאפשר לעבריינים לפעול ללא הפרעה. "יבואן אישי מביא מכונית בת שנתיים שהחליפה שתי ידיים או שלוש ידיים בארצות הברית. הרכב נקנה בזול בגלל ריבוי הידיים והמס שמשולם עליו יהיה נמוך בהתאם. אך כאשר הרכב נרשם במשרד הרישוי, הוא הופך באופן אוטומטי ליד ראשונה. זה רע מאוד ומאפשר רמאויות. אם היו מייבאים רק מכוניות חדשות ביבוא אישי, אפשר היה לשמור על סדר בענף", אמר.

 

"מבחינתנו נושא התרת היבוא האישי למכוניות שגילן עד שנתיים הוא רעה חולה", מסר ל"כלכליסט" בכיר ברשות המסים. "על מכוניות שגילן עד שנה אפשר לפקח הן מבחינת מצב והן מבחינת סכומי רכישה. לעומת זאת, במכוניות שגילן הוא שנתיים יש חלון גדול יותר למקרים של רמאות. אנחנו דרשנו להתיר רק יבוא של מכוניות חדשות, כדי למנוע כ־70% ממקרי ההונאה שנובעים מפוטנציאל זיוף המסמכים שאפשר לבצע במכוניות משומשות. לדעתנו, השר קיבל את ההמלצות של הוועדה שנחשבות קלות לביצוע".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x