$
חדשות טכנולוגיה

מאבדים קליטה בברצלונה - תערוכת הסלולר השנתית בצל המשבר

בשבוע הבא תיפתח בברצלונה תערוכת הסלולר העולמית, שמתקיימת מדי שנה. הפעם צופים ירידה במספר המבקרים והביתנים וצמצום בהיקף העסקאות. גם החברות הישראליות נפגעות

אסף גלעד 15:1810.02.09
תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה תיפתח בשבוע הבא תחת צלו הענק של המשבר הכלכלי העולמי: מארגני הכנס, שנחשב לאירוע הגדול ביותר בתעשיית הטלפונים הניידים בעולם, צופים ירידה של 15% במספר המבקרים לעומת התערוכה בתחילת השנה שעברה, שבה ביקרו 54 אלף איש. גם החברות הסלולריות, היצרניות וספקיות התוכן מצמצמות נוכחות על רקע התכווצות תקציבי השיווק.

 

המגמה הזו אינה פוסחת גם על הנציגות הישראליות בתערוכה, שמספרן עתיד להצטמק מ־60 חברות ששכרו ביתן בתערוכת ברצלונה 2008 ל־45 חברות בלבד שנרשמו עד כה להציג בביתן הישראלי בתערוכה, שאותו מארגנת IMA - ארגון החברות הסלולריות בישראל.

 

"השנה נראה בפעם הראשונה ירידה במספר החברות הישראליות שמציגות בתערוכה", צופה אייל רשף, מנכ"ל IMA, שמארגנת את הביתן הישראלי בתערוכת הסלולר משנת 2002.

 

"תחילה היינו עושים פגישות בלובי של המלון מחוץ לתערוכה, ובשנת 2006 נכנסו לתערוכה בזכות עזרה מקרנות וממשרד התמ"ת. עכשיו אנחנו מנסים להחזיק את הראש מעל המים, למרות הקשיים. מדינות אחרות שמובילות בתחום הסלולר, דוגמת אירלנד ופינלנד, כבר מנמיכות פרופיל", אומר רשף, בעבר אחד ממקימי פרטנר.

 

מבקרים בתערוכת הסלולר בברצלונה בשנה שעברה מבקרים בתערוכת הסלולר בברצלונה בשנה שעברה

 

איש מכירות מחליף את הביתן הנוצץ

 

נראה שדווקא המשבר הכלכלי מביא את ענקיות הסלולר להתאמץ יותר בתערוכת ברצלונה, ולשלוח את התותחים הכי כבדים שלהן: מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, מנכ"ל AT&T ראלף דה לה וגה, מנכ"ל טלפוניקה סזאר אלרטה, מנכ"ל ונשיא נוקיה אולי פקה קלאסוואו, מנכ"ל וודאפון ויטורלו קולאו, וכן כריס דה וולף - ממייסדי מייספייס.

 

אבל נראה שגם התקבצות החבורה המרשימה הזו בברצלונה בשבוע הבא לא תשחזר את הצלחת התערוכה משנים קודמות. רוב החברות לא ויתרו כליל על השתתפותן בתערוכה, אך הסתפקו בשליחת נציגות סמלית: במקום להקים דוכן מרהיב, הן מסתפקות באיש מכירות יחיד עם מחשב נייד ומכשיר סלולר מתוחכם.

 

אייל רשף, מנכ"ל IMA: מפעילות הסלולר מחפשות דרכים להגדיל את רמת הרווחיות שלהן אייל רשף, מנכ"ל IMA: מפעילות הסלולר מחפשות דרכים להגדיל את רמת הרווחיות שלהן צילום: אוראל כהן
כל זה קורה דווקא בשנה המסמנת את אחת מהשנים הטובות יותר שהיו לסלולר מאז ומעולם: השנה שבה נמכרו 1.2 מיליארד טלפונים סלולריים, ושבמהלכה נהפך הטלפון החכם, סמארטפון, למצרך יומיומי נגיש לכל. מכשירי אייפון, בלקברי וגוגל־פון מספקים לא רק חוויית גלישה ייחודית ומסך מגע מהפכני, אלא גם העצימו מאוד את היישומים הסלולריים. אפשר ללמוד על כך מהעובדה שהחנות המווקנת של אפל, אפסטור, זכתה בינואר האחרון לעבור רף של 500 מיליון ההורדות בתשלום. תשתית הדור שלישי, שהולכת ומושלמת גם במדינות מתפתחות דוגמת סין ורוסיה, הופכת את הגלישה באינטרנט הסלולרי לנוחה ויוצרת שגשוג בתעשיית התוכן - תוכני גלישה, וידיאו ופרסום סלולרי - וכן לפריחה בפתרונות טכנולוגיים נלווים, כגון הקלת עומסים וניהול רשתות.

 

אף אחד לא רוצה לקפוץ ראשון למים

 

"מפעילות הסלולר מחפשות היום דרכים להגדיל את רמת הרווחיות שלהן באמצעות רכש טכנולוגיה", מסביר רשף. "הן נמצאות כיום במאבק מתמיד בין ביקוש גובר לרוחב פס וצורך להשקיע ברכישת ציוד מתקדם ובפריסתו, לבין צורך הולך וגובר לחסוך ולצמצם את נפח ההשקעה. מפעילות רבות חוששות כיום להתנסות בפתרונות חדשניים מדי. הן כבר לא יקפצו להיות הלקוח הראשון, ולרוב יסכימו להגיע בתור לקוח שלישי או רביעי. כל פעילות חייבת להיות מגובית בסיפורי הצלחה קודמים".

 

תערוכת הסלולר בברצלונה בשנה שעברה תערוכת הסלולר בברצלונה בשנה שעברה

 

רשף עצמו כבר נכווה בעבר מקריסת טכנולוגיות שנועדו להיות הדבר החם הבא - ונכשלו. "הידיים שלי מצולקות מטכנולוגיות שהיו אמורות לכבוש את השוק ובקושי דגדגו אותו. אבל במצב הנוכחי השוק בריא: היצרנים יודעים ממה עושים כסף, מבינים מה לקוחות יקנו ומה לא, מפנימים פחות או יותר אילו שירותים הצליחו בשנת 2008. עם כל זאת, משרד התמ"ת ומכון היצוא עובדים קשה מאוד איתנו כדי להביא את הבכירים בתעשייה העולמית לביתן הישראלי", מוסיף רשף.

 

והוא אינו היחיד שמנסה להיאחז באופטימיות לקראת הכנס למרות המשבר: "גם אם יבואו 20 אלף מבקרים פחות מאלו שבאו בשנה שעברה, הכנס עדיין לא ייפגע, הוא פשוט ייעשה איכותי יותר. החברות הישראליות מבינות שמדובר בהזדמנות עסקית שאסור לפספס - ריכוז הבכירים מהתעשייה שווה ערך לחצי שנה של נסיעות עסקים ברחבי העולם", אומרת רינה שאינסקי, שותפה בכרמל ונצ'רס ואחת המומחיות בתחום הסלולר בישראל, שגם תשמש שופטת בתערוכת ברצלונה.

 

הבדל אחד שיהיה בוודאות לעומת התערוכה האחרונה הוא היעדרן של כמה חברות ישראליות שנעלמו בשנה החולפת: באמבו מדיה קאסטינג, שהתפרקה לפני כמה חודשים ונמכרה לראנקום; דקולינק, שנכסיה הרוחניים נקנו באחרונה; ופרסונטה, שגם היא התפרקה ונמכרה לאחרונה לסמארט־קול בסכום זעום.

 

מי שבכל זאת יציג בברצלונה מבין החברות הישראליות הן השחקניות הוותיקות - אמדוקס וקומברס (שגם הן צמצמו מאוד את גודל המשלחות שלהן), RAD וחברת רדבנד. למודו, נסיכת הכנס הקודם, שתיזכר כמי שהטיסה את 200 עובדיה לכנס לכבוד ההשקה הרשמית הראשונה של מכשיר המודו, תהיה הפעם נוכחות צנועה, והיא מלקקת את פצעיה לאחר פיטורי עשרות וסבב גיוס הון מאכזב. בכל זאת, נודע שמודו מתכננת להפתיע בהשקה של מוצר חדש בכנס, שאותו היא שומרת קרוב לחזה - לפחות עד שבוע הבא.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x