צה"ל חושש ממצב ענף הליסינג: מרחיב המכרז
ל"כלכליסט" נודע כי משרד הביטחון קורא לכל החברות בענף להירשם כספק שלו, כך שאם אחת החברות תיקלע למשבר אשראי, מתן השירותים לצה"ל לא ייפגע
צה"ל מפזר סיכונים לקראת מכרז הליסינג הקרוב. ל"כלכליסט" נודע שבחודש הבא יפרסם משרד הביטחון מודעה רשמית הקוראת לכל החברות בענף להירשם כספק רשמי של משרד הביטחון. הסיבה: עם סיומו של המכרז יוכל צה"ל לבחור כמה נותני שירות, כך שאם אחת מחברות הליסינג תיקלע למשבר אשראי, הדבר לא ישפיע על מתן השירותים לצה"ל. לדברי בכיר המעורב בקביעת תנאי המכרז, אסור שהמצב הכלכלי במשק יגרום לדחיית אספקת המכוניות לצה"ל, כיוון ש"מדובר בצורך מבצעי - חלק מהמכוניות משמשות כרכב הצמוד של קצינים שפועלים למען ביטחון המדינה".
במכרז הקודם ב־2006 השתתפו שלוש חברות ליסינג - AVIS, אלבר ושלמה SIXT (לשעבר ניו קופל) - כאשר שתי האחרונות נרשמו כזוכות. השנה יוכלו להשתתף במכרז כ־25 חברות, אם ישלימו את רישומן כספק רשמי למשרד הביטחון.
צה"ל, שמחזיק, על פי הערכות, צי רכב של כ־12,500 מכוניות, יחכור במכרז זה רק כ־8,000 מכוניות, כיוון שחלק מהצי כולל משאיות ורכבי שטח שאותם חברות הליסינג לא מספקות. בכוונת צה"ל להוציא את המכרז כבר בתחילת 2009, כאשר החידושים העיקריים יהיו מתן אפשרות לרכישת הרכב בתום החכירה ומעבר לעבודה מתוך גוף לוגיסטי צבאי בודד ולא מול חברות הליסינג. החיסכון הכספי לצבא הודות למעבר לספק רכב חיצוני, נאמד ב־40 מיליון שקל.
חברות הליסינג אינן ששות להשתתף במכרז החדש, עקב המצב הכלכלי וחשש מקבלת מכוניות הרוסות בחזרה. על פי נתוני חברות הליסינג, שיעור התאונות ללא נפגעים בצי שמחזיק צה"ל הוא פי שלושה מהמקובל בשוק הליסינג. לדברי הבכיר המעורב במרכז, "הצלחנו לצמצם את מספר תאונות הדרכים ללא נפגעים לפי 1.3 ביחס לצי רגיל. "אנו מקדישים מאמצים רבים בהסברה לציבור הנהגים בדבר השמירה על הרכוש".


