$
בארץ

מידרוג: היקף האשראי של הבנקים לחברות הליסינג - כ-7 מיליארד שקל

לפי הדו"ח, החוב הכולל של ענף הליסינג נע בין 11 ל-12 מיליארד שקל; עוד קובעים בחברה כי מספר המוותרים על רכב צמוד יהיה קטן

ליאור גוטמן 13:56 10.11.08

 

"לא מן הנמנע כי בהמשך שנת 2009 חלק מחברות הליסינג יקטינו את היקף הצי המנוהל. הצמצום בציים יוביל לעלייה במחירי דמי השימוש ויציאה מעסקאות לא רווחיות" – כך קובעת חברת דירוג האשראי מידרוג.

 

בדו"ח מיוחד שהגיע לידי "כלכליסט" מצוין שבשנים האחרונות התאפיינה הפעילות העסקית בענף בחדירה למגזרים חדשים שאינם חברות היי טק, אולם ברמת החדירה הנוכחית של הענף האפשרויות הפכו למוגבלות מאוד, דבר שישפיע גם על פעילות יבואני הרכב.

 

מחבר הדו"ח מתייחס למחנק האשראי שפוקד את הענף, ומציין שהעלייה בתשואות איגרות החוב, כמו גם הקושי לגייס כסף מהבנקים, יקשו על חברות הליסינג לגייס מקורות מימון. על פי הערכת מידרוג, היקף החוב של ענף הליסינג נע בין 11 ל-12 מיליארד שקל, כאשר כ-60% ממומן על ידי מערכת הבנקאות. הנתונים לגבי גודל החוב מתייחסים ל-30.6.2008.

  

כפיר ארבל, האנליסט החתום על המסמך, מעריך שעדכון מדרגות המס בגין רכב צמוד, כמו גם עליות קודמות בתשלומי המס, ישחקו את כדאיות השימוש בשירותי הליסינג התפעולי. עם זאת, מעריכים במידרוג, שיעור המוותרים על הטבת הרכב הצמוד יהיה קטן, עקב עלייה נמוכה יחסית בתשלום העובד והרגלי הצריכה של המשתמשים בשירותי הליסינג. 

 

במידרוג מציינים שקיים חשש כי ההאטה הכלכלית והעלייה ברמת האבטלה יובילו להחזרת כלי רכב של לקוחות ולירידה בביקושים. פעילות זו, במידה ותחל, עשויה להגביר את הביקוש למכוניות משומשות.

 

במידרוג מתייחסים ליחס ההון למאזן של שלוש מהחברות הליסינג הגדולות במשק: שלמה SIXT, אלבר וAVIS. נתון זה, שמצביע על איתנותה הפיננסית של החברה, נאמד עבור שלמה SIXT ב-11%, זאת לעומת 10.6% באלבר ו-15.4% בAVIS. על פי ההערכות בענף, אלדן, שאינה בורסאית, עומדת על יחס של 10.5%. לגבי הרץ, החברה החמישית בגודלה בישראל, אין נתונים כלכליים.

x