$
Play

המשבר ואנחנו: תנו חיוך, הכל לטובה

כמו יער שזקוק מדי פעם לשריפה, כך יזמי טכנולוגיה צריכים משבר כלכלי. חמש סיבות לאופטימיות בימים קשים

דביר וולק 15:2302.11.08
היה זה חורף קר וקשה, הרוח שרקה בחוץ והגלים היו גבוהים וסוערים - ניזכר בעוד כך וכך שנים באיזה בית קפה. החורף של 2008 לא ייחשב לתקופה טובה לתעשיית האינטרנט וחברות ההזנק בישראל ובכלל. אנשים נוספים יפוטרו, השקעות יפחתו, סטארט־אפים יקרסו, וכיף גדול לא יהיה כאן. אבל זה לא סופה של יזמות האינטרנט בישראל. אף שהולכת להיות תקופה מסריחה, יש סיבות לאופטימיות:

 

1. זו לא הכלכלה, טמבל

 

לכאורה, תקופה כזו היא תקופה נוראה להקים מיזם. אבל בעצם, אם הצלחתם להשיג כסף (לא קל, נכון), זו תקופה מצוינת: שכר העובדים יורד, סטארט־אפים נסגרים ומוכרים ציוד בזול, עלויות ההקמה יורדות, ומפתחים או אנשי קריאייטיב תותחים מסתובבים בחוץ ופנויים להובלה. וחוץ מזה, השקעה בתקופה של שפל משתלמת, כיוון שממילא לוקח שנה־שנתיים לפתח מוצר. כשהמוצר ייצא מבטא, יש לקוות שהשוק כבר יתאושש. משקיע חכם יודע את הדברים האלה, ואם המוצר שלכם באמת מנצח, יש סיכוי אמיתי לגייס כסף.

 

2. מיתון זה טוב לאינטרנט

 

אנשים עדיין צריכים אינטרנט כי זה המדיום הכי שימושי וחשוב שהיה אי פעם, והוא נארג לתוך החיים בדרך בלתי ניתנת להתרה. בזמן מיתון השימוש באינטרנט עשוי דווקא לגדול - אנשים יוותרו על דברים כמו מסעדות, שופינג וכרטיסי קולנוע, ויעדיפו לבלות זמן רב יותר מול המחשב בבית.

 

3. זה זמן טוב לחפש צומי

 

כיוון שפחות חברות ייפתחו ופחות מוצרים יושקו, מי שישיק עכשיו מוצר ייהנה מתשומת לב גדולה יותר של המדיה ושל הקהל. בשנה האחרונה הקשה שטף הסטארט־אפים שהשיקו מוצרי ווב אפילו על אנשים כמו מייקל ארינגטון (מהבלוג TechCrunch) להיות בעניינים, והפך את היכולת להגיע לנתח שוק משמעותי ללונג שוט מטורף. אבל מי שישיק מוצר בזמן חורף גרעיני כזה ייהנה מפחות תחרות ומיותר תשומת לב.

 

4. אין כסף, יש הזדמנויות

 

זה לא הזמן לעוד מוצר מיקרו בלוגינג או אגרגטור של poke־ים בפייסבוק. מצד שני, מי שייתן למשתמשים ולחברות מוצרים שפשוט יחסכו להם כסף, יפנה לצורך הכי חשוב של כולם כרגע.

 

5. מדי פעם צריך כאפה לפנים

 

בואו נודה בזה, כן בועה, לא בועה, התפנקנו. המשכורות טיפסו, המוצרים נהיו לטיפשיים יותר, האקזיטים להזויים, וההשקעות לפחות הגיוניות. כמו יער טבעי שצריך מדי פעם שריפה שתכלה אותו כדי לשמור על בריאותו, כנראה גם יזמים צריכים מדי פעם כאפה מצלצלת כדי לחזור לפרופורציות ולהמציא את עצמם מחדש. המשבר הקודם הביא פרדיגמות ומוצרים די מדהימים. אחרי הניעור שיהיה פה בחודשים הקרובים, מאוד מסקרן לראות אילו מוצרים ייצאו מהמשבר הזה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x