$
רכב

רפורמת המס תעביר את נהגי הליסינג לרמת אבזור גבוהה יותר

יבואני הרכב חוזים כי ביטול קבוצות שווי השימוש של כלי הרכב ב-2010 יביא להיעלמות המכוניות בעלות האבזור הנמוך, הייחודיות לשוק המקומי

תומר הדר 06:5230.07.08

בענף הרכב מתכוננים לשינוי ההעדפות של הקונים בישראל, בעקבות הכרזתו של בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, על ביטולן המתוכנן של קבוצות שווי השימוש בתחילת 2010. "כיום רוב המכוניות המשפחתיות הנמכרות בישראל הן יצורי כלאיים שהורכבו במיוחד עבור שוק הרכב הישראלי", הסביר בכיר בענף הליסינג. "יבואני הרכב חייבים לקצץ באבזור כדי שהמכוניות יוכלו להיכלל במסגרת קבוצות שווי השימוש.

 

ישנם אפילו יבואנים שמביאים מכוניות ברמת אבזור נמוכה לישראל ומוסיפים להן אביזרים כדי לחסוף בכסף. כתוצאה מכך, המכוניות הפופולריות בישראל הן מאזדה 3 ללא בקרת יציבות אלקטרונית, או טויוטה קורולה שמצוידת בארבע כריות אוויר בלבד. כשקבוצות שווי השימוש יבוטלו לטובת חישוב שווי השימוש שייגזר מערך הרכב, ייעלמו הדגמים האלה בהדרגה מאולמות התצוגה".

 

רפורמת המס שתשפר את חיי הנהגים רפורמת המס שתשפר את חיי הנהגים

 

רוצים יותר אבזור

כיום מכוניות משפחתיות שמחירן ממצב אותן בקבוצת שווי השימוש השנייה תופסות את ראש טבלת המכירות, אך עם הנהגת החישוב של שווי השימוש לפי אחוז ממחיר הרכב, עתידה תמונה זו ככל הנראה להשתנות.

 

השינוי בהעדפות הקהל העתידיות אינו מתבטא רק בהעדפה לאביזרי בטיחות נוספים, אלא גם בעלייה של רמת האבזור המבוקשת. לדוגמה, כיום מחירה של מאזדה 3, המכונית המשפחתית הפופולרית בישראל, הוא 111 אלף שקל ברמת האבזור הבסיסית Active. מחיר הגרסה הבכירה, Comfort, גבוה בעשרת אלפים שקל. בתמורה לתוספת המחיר מקבל הרוכש תוספות כגון מערכת בקרת אקלים, חישוקי מגנזיום וצמיגים רחבים. הפרש המחיר בליסינג בין שתי הגרסאות בשווי השימוש יחושב כאחוז ממחיר הרכב, ויתבטא בעתיד בכמה מאות שקלים בחודש. "כאשר שווי השימוש לפי קבוצות יבוטל, אעדיף להוסיף כמה מאות שקלים ולקבל במקום המשפחתית שיש לי כיום דגם עם בקרת אקלים, שלא לדבר על בקרת יציבות אלקטרונית שחשובה לי אפילו יותר מהאביזרים", אמר שגיא, עובד בחברת הייטק באזור המרכז.

 

מכה לחברות הליסינג

מבחינת יבואני הרכב, עיתוי ביטולן של קבוצות שווי השימוש מתנגש עם מגמות צמיחה בשוק הרכב המזרח אירופי. "יבואני הרכב בישראל קיבלו עד לאחרונה מחירים מיוחדים מכיוון שהם מכרו מסות של מכוניות ברמות אבזור שאף אחד אחר לא רצה לקנות", הסביר יבואן רכב. "ליצרן הרכב נוח שיש שוק המוכן לרכוש את הדגמים שאף אחד לא רוצה. אך שוק הרכב בברית המועצות לשעבר שמח לקנות כל מכונית בכל רמת אבזור. הם גם משלמים יותר כסף מהיבואנים הישראליים, שקיבלו מחירים טובים בגלל חישוב קבוצות שווי השימוש".

 

אך את עיקר הפגיעה מביטול קבוצות שווי השימוש יספגו חברות הליסינג. "חברות ליסינג רבות ביצעו את התשקיפים העתידיים בנוגע לערך הגרט (ערך לאחר הוצאה משימוש - ת"ה) של ציי הרכב שלהן לפני שנתיים", אמר הבכיר. "רוב הציים של חברות הליסינג מבוססים על מכוניות מקבוצת שווי השימוש השנייה. כשהציבור ינטוש את המכוניות האלה לטובת גרסאות מאובזרות, מחירן כמשומשות יירד. מדובר בירידה בו־זמנית במחירן של עשרות אלפי מכוניות, שתפגע קשות במאזנים של חברות הליסינג. כמובן, חברות הליסינג יוכלו להמשיך להציע ללקוחות רק את הגרסאות שיהיו עד שנת 2010 בקבוצת שווי השימוש השנייה, אך הציבור לא פראייר, והירידה במכירות כבר לא תאפשר ליבואני הרכב לקבל מחירים טובים שיצדיקו את המכירה לליסינג.

 

"חברות הליסינג דורשות כל הזמן שנוסיף עוד ועוד אביזרים ושלא נחרוג מרמת המחיר העליונה של קבוצות שווי השימוש. בתחילת 2009 צפוי המחיר לרדת עוד יותר בגלל עדכונים לתקרת קבוצות שווי השימוש שנובעים משערי מטבעות, וכבר לא נוכל לעמוד בלחץ".

 

אפקט לוואי של תופעה זו יהיה כנראה ירידת הערך של רוב דגמי המכוניות המשומשות מרמת אבזור נמוכה שנמנות עם הדגמים הנפוצים כיום בחברות הליסינג. לפי נתוני רשות המסים, כ־76% מבין המכוניות המשומשות מן השנים 2005 עד 2007 היו בבעלות של תאגיד. שיעור בלתי מבוטל מדגמי מכוניות אלה יסבול מירידה בפופולריות לטובת גרסאות מאובזרות יותר, דבר שיביא לירידת ערך.

 

"אין ספק שלשוק ייכנסו הרבה יותר מכוניות מאובזרות", אמר מוני בר, יו"ר ארגון חברות הליסינג באיגוד לשכות המסחר. "עיקר השינוי בביקוש יורגש במכוניות משפחתיות ובמכוניות קטנות. פלח השוק של המכוניות הקטנות והזולות עתיד לסבול במיוחד: בתחילת שנת 2010 עתידה להיכנס לתוקפה תקנה שתחייב מערכת בקרת יציבות אלקטרונית בכל מכוניות הנוסעים שייובאו לישראל. היעדר המערכת ימנע מדגמים מסוימים להגיע ארצה והימצאה יעלה את מחירי הדגמים האלה. עם זאת, תהיה תמיד דרישה גם למכוניות ברמות אבזור נמוכות - הפלח שכנראה יסבול ממחסור קשה בדגמים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x