המיסוי הירוק בדרך לוועדת הכספים
לכלכליסט נודע שבשבועות הקרובים תוצג לוועדת הכספים תוכנית האוצר למיסוי ירוק. מכונית מזהמות ייקנסו, אחרות יקבלו הטבות
המיסוי הירוק בענף הרכב מגיע: ל"כלכליסט" נודע שבמושב הכנסת הקרוב, שיסתיים באוגוסט, תוצג לוועדת הכספים תוכנית משרד האוצר למיסוי ירוק בישראל. התוכנית, שהוגשה לאישור הממשלה בינואר 2008, נועדה לקדם באמצעות משרדי הממשלה השונים את נושא איכות הסביבה והפחתת הזיהומים שמקורם בפליטה ממכוניות בארץ ומשימוש בסוגי דלק מזהמים.
תוכנית המיסוי הירוק הוכנה בשנה שעברה על ידי ועדה בראשות הסמנכ"ל לתכנון וכלכלה ברשות המסים, בועז סופר. בוועדה ישבו נציגי משרדי האוצר, התשתיות, התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. אחת ההחלטות העיקריות היתה לקבוע שיטת חישוב "מדד ירוק" לזיהום אוויר ממנועי המכוניות. מדד זה יחושב על ידי שקלול חמשת המזהמים הנפלטים מהמנוע. על פי המדד שיתקבל תשויך המכונית לאחת מ־15 קבוצות זיהום. לכל קבוצה נקבע מנגנון "פרס/קנס" כך שציון ירוק נמוך יזכה את המכונית בהטבת קנייה ואילו ציון ירוק גבוה יטיל על המכונית מס נוסף. גובה ההטבה עשוי להגיע ל־6,000 שקל, ואילו גובה הקנס ל־15 אלף שקל.
כך, למשל, מאזדה 3, שציונה הירוק הוא 176 והיא ממוקמת בקבוצת הזיהום החמישית, עשויה לזכות בהטבת מס של 3,000 שקל. לעומתה, פולקסווגן פאסאט דיזל, שציונה הירוק הוא 210, תשובץ בקבוצת הזיהום ה־11, שמשמעותה הטלת מס קנייה נוסף של 4,500 שקל על מחיר הרכב. מטרתה הסופית של הוועדה היתה לעודד רכישה של מכוניות ידידותיות לסביבה על ידי תמריץ כספי, מהלך שיוביל לצמצום רמת זיהום האוויר שמקורה במכוניות.
לדברי ערן יעקב, סגן סמנכ"ל לתכנון וכלכלה ברשות המסים, בתוך כחודשיים תסתיים עבודת התשתית הממוחשבת במשרד התחבורה, שלפיה בעת הזנת נתוני מכונית חדשה (נפח מנוע, הספק) יתבקש יבואן הרכב להזין את חמשת מדדי זיהום האוויר שעליהם הצהיר יצרן הרכב. לאחר שקלול המדדים יקבל יבואן הרכב ציון ירוק, הקובע אם המכונית זוכה להנחה או לתוספת מחיר. "ברבעון הקרוב יישלח מכתב מסודר ליבואני הרכב ובו הם יעודכנו על הנוהל החדש", אמר יעקב.
לדבריו, במקביל להשלמת עבודת התשתית הממוחשבת יובא הנושא, כמו גם עידוד השימוש בביו־דיזל, לאישור ועדת הכלכלה. יעקב הוסיף שבכוונת רשות המסים להשלים את המהלך עד תחילת 2009, כך שמחירי המכוניות החדשות צפויים לעלות או לרדת במהלך ששת החודשים הקרובים.


