סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP)

ביידן בוחן הקלות לענף הקנאביס ומניות השורדות הישראליות בתחום חוגגות

הממשל האמריקאי שוקל להוציא את הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים, ומניותיהן החבוטות של החברות בענף, שנותרו באחוזת בית, זינקו בהובלת טוגדר (20%) ואינטרקיור (14%). המהלך עשוי לאפשר לחברות הקנאביס גישה להטבות מס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקדם את הבטחת הבחירות שלו והמשקיעים בחברות הקנאביס בתל אביב רואים מעט אור. מניות חברות מהתחום, אלה שהצליחו להישאר בבורסה בתל אביב, נהנו היום מעליות שערים, כשהבולטות בהן היו טוגדר שעלתה ב־20% ואינטרקיור שעלתה ב־14%.
זאת, לאחר דיווחים מארה"ב על שינוי מתוכנן במדיניות הסמים של הממשל האמריקאי שבמסגרתו יוסר הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים ביותר, שכוללת, בין היתר, את הסמים הרואין ו־LSD, ויסווג כסם בדרגת מסוכנות נמוכה יותר שבה נכללים כיום קטמין וסטרואידים שונים. כאשר כתוצאה מכך תוקל הענישה על החזקת וצריכת הקנאביס.
אם ההמלצות, שהעביר מינהל אכיפת הסמים במשרד המשפטים האמריקאי (DEA), יאושרו - זאת לאחר הליך שימוע ציבורי, בחינה על ידי שופט ואישור הצעד על ידי משרד הניהול והתקציב של הבית הלבן (OMB) — המהלך לא יביא ללגליזציה מוחלטת של הקנאביס למטרות פנאי, אך כן יכיר בשימושים רפואיים שלו ועשוי לאפשר לחברות הקנאביס גישה להטבות מס.
החקיקה הפדרלית בארה"ב מפגרת אחרי החקיקה במדינות ארה"ב השונות, שב־24 מהן כבר הפך הקנאביס לחוקי לצורכי פנאי, וב־39 מהן הוא כעת חוקי לצרכים רפואיים. תעשיית הקנאביס החוקית בארה"ב נהנתה בשנה שעברה ממכירות של כ־30 מיליארד דולר, וסוגיית החוקיות עלתה בחודשים האחרונים לסדר היום של הנשיא ביידן כחלק ממאמציו להשיג את תמיכת הצעירים בבחירות הקרבות לנשיאות ארה"ב.
מניות הקנאביס בתל אביב ידעו בעברן הקצר ימים יפים יותר. בדצמבר 2020 השיקה הבורסה בקול תרועה רמה את מדד ת"א־קנאביס, כדי לאפשר לציבור להשתתף בטרנד שצבע אז את המניות בירוק והזניק כל חברה שרק הודיעה על כניסה לתחום, אך פחות משנתיים אחר כך, ביולי 2022, הודיעה הבורסה על חיסולו בהחלטה ששיקפה את המתרחש בשטח.
החברות שפעלו בתחום לא הצליחו לפרוץ, מניותיהן צנחו ומרביתן יצאו מהתחום. מתוך תשע החברות שנכללו במדד בעת שהושק — אינטרקיור, שיח מדיקל, תיקון עולם קנביט, פנאקסיה, טוגדר, אינטליקנה, פארמוקן, קנאשור ויוניבו — רק שלוש עדיין פועלות בתחום — אינטרקיור, הגדולה בענף, טוגדר ושיח מדיקל. האחרות מכרו או החלו בתהליכים למכירת פעילות הקנאביס שלהן ולהכנסת פעילות חדשה.
כחלק מכך, תיקון עולם קנביט חדלה השנה מפעילות בתחום לאחר שרשמה ב־2023 הפסד תפעולי של 91 מיליון שקל, ובאפריל היא התקשרה בהסכם להכנסת פעילויותיו של רונן אלעד אליה בתחומי החשמל והפלסטיק. בדומה לה, קנאשור (שאף הוכנסה ביולי לרשימת השימור של הבורסה) מכרה בתחילת 2023 את פעילותה בתחום ועברה לפעול בתחום ההתחדשות העירונית.
כשהושק מדד הקנאביס נסחרו תשע החברות בו לפי שווי מצרפי של 1.7 מיליארד שקל. שלוש שנים וחצי אחרי, וטרם העליות שנרשמו במניותיהן היום, הגיע שוויין המצרפי של שלוש החברות שנותרו לפעול בתחום ל־589 מיליון שקל.