סגור
אבקת מאצ'ה
אבקת מאצ'ה (צילום: Justin Sullivan | Getty Images)

ירוק עולה: הביקוש העולמי למאצ'ה גרם למחסור באבקה ולזינוק במחירים

האבקה הירוקה זוכה לפופולריות הודות לטרנד בטיקטוק ולגל התיירים ששוטף את יפן, עד כדי כך שבחנויות רבות מדווחים על מחסור והחלו להגביל את הקניות. במקביל גם המחירים מזנקים: מחירי הטנצ'ה מהם מכינים את האבקה זינקו ב-170% במכירות האביב לעומת שנה קודם לכן - לשיא של 8,235 ין לקילו

אבקת מאצ'ה היא חלק מהתפריט היפני כבר מאז המאה ה-12, וכמו סושי מסתבר שמה שטוב ליפנים - טוב מאוד לשאר העולם. בשנים האחרונות הביקוש לאבקה ממנה מכינים תה ירוק התרחב משמעותית ויצא מגבולות המדינה, כך שכיום אפשר למצוא את הצבע הירוק הזוהר במשקאות ברשתות מערביות כמו סטארבקס וקריספי קרים. הביקוש גבוה עד כדי כך שנרשם מחסור בחלק מהמקומות.
הפופולריות של המאצ'ה נובעת בין השאר מכך שהיא נחשבת לסופר פוד, מזון בריא מלא בנוגדי חמצון, וגם מכך שהמידע הזה הועבר דרך הטיקטוק. משפיענים אף מעלים סרטונים עם המלצות למתכונים וביקורות. ההאשטאג MatchaTok# צבר כבר מיליוני צפיות. גורם נוסף שתרם לביקוש הגבוה הוא גל התיירות ששוטף את יפן מאז סיום הקורונה. כך למשל, חנויות רבות באזור קיוטו מדווחות שהתיירים מרוקנים את המדפים מיד לאחר הפתיחה.

לפי משרד האוצר היפני, המדינה ייצאה בשנה שעברה תה ירוק בשווי 36.4 מיליארד ין (247 מיליון דולר), פי 4 יותר מאשר לפני עשור. כ־44% מהייצוא יועד לארצות הברית, ברובו בצורת אבקה, כמו מאצ’ה. בו בזמן, הממשלה, שמנסה לפתור את בעיית ההזדקנות בקרב הקהילות החקלאיות, שוקלת לסבסד חקלאים כדי לעודד אותם להקדיש יותר שדות לגידול טנצ'ה, עלי התה מהם מכינים מאצ’ה.
היבול של טנצ’ה רווחי יותר, אך גם דורש יותר עבודה. העלים נשמרים בצל במשך שבועות בזמן הצמיחה, צעד שנחשב מהותי כדי לפתח את טעם ה"אומאמי" הייחודי של התה. העלים נקצרים, מיובשים ונטחנים לאבקה באמצעות אבנים מיוחדות, שיכולות לייצר 40 גרם בלבד של מאצ'ה בשעה. לטענת המגדלים, אין מספיק ידיים לכל העבודות הנדרשות הללו, זאת בנוסף לכך שהיבול נפגע בחודשים האחרונים בשל גלי חום.

המחיר זינק ב-170%

כמו תמיד, ביקוש גבוה מוביל למחירים גבוהים. מחירי הטנצ'ה זינקו ב-170% במכירות האביב לעומת שנה קודם לכן ל-8,235 ין לקילו, כך לפי איגוד התה היפני. בכך נשבר השיא הקודם שעמד על מחיר של 4,862 ין לקילו ונקבע ב-2016. במקביל, קמעונאים רבים דיווחו כי מחיר המאצ'ה הוכפל בשנה האחרונה, זאת על רקע המחסור בהיצע שמקשה על מציאת צנצנות קטנות של מאצ'ה. כך, בחנויות רבות מגבילים כמויות כדי לשמור על המלאי ומנסים למנוע קנייה בכמויות לצרכי מכירה חוזרת. הבעיה היא שצנצנות מאצ'ה נחשבות למזכרת פופולרית עבור התיירים, המגיעים בהמוניהם למדינה.
המצב בחנויות המקוונות לא טוב יותר, זאת מכיוון שהאמריקאים מיהרו לבצע רכישות לפני כניסתם לתוקף של המכסים. לפי קמינארי איסה, בעל ארבע חנות בטוקיו שמוכורת מגוון מוצרי מאצ'ה מבירה ועד פחזניות, בקשה במייל לקנייה של מאצ'ה במשקל טונה כבר לא נחשבת חריגה. "אנחנו מרוצים", אמרה ל-CNBC מיקו סוגארה, שמנהלת את אחת החנויות. "אבל יש גבול לכמה אנחנו יכולים למכור". יתרה מכך, היא מציינת כי גל החום שהיכה הקיץ ביפן עלול לפגוע ביבול התה של השנה ולדחוף את המחירים אף יותר גבוה.
במקביל קמה תנועה ביפן שקוראת לצריכה שקולה יותר של המוצר, בין השאר על ידי שימוש בו בצורתו הטבעית ולא כרכיב במתכונים. "קצת עצוב לראות מאצ'ה איכותית שמשמשת בבישול, והטעם העדין שלה הולך לאיבוד", אמרה ל-BBC אטסוקו מורי, מנהלת רשת בטוקיו המקיימת טקסי תה מסורתיים.
התחרות על המאצ'ה הפכה כל כך אינטנסיבית, שב-Ito En, הקמעונאית הגדולה בעולם של תה ירוק, הקימו במאי מחלקה ייעודית. לפי תחזיות החברה, המכירות מחוץ ליפן יצמחו השנה ב-11%. החל מספטמבר הם מתכוונים להעלות את המחירים בין 50% ל-100% על מספר מוצרים, זאת לנוכח עלויות העבודה והחומרים הגולמיים הגבוהות.
"הפופולריות של המאצ'ה היא מדהימה. המפעלים שלנו ושל הספקים שלנו מלאים", אמר יאסוטאקה יורומיצ'י, מנהל חטיבת המאצ'ה של החברה. לפיכך, הם מנסים לשכנע את החקלאים להגדיל את כמות הטנצ'ה שהם מגדלים. אך מתברר שזו משימה לא פשוטה, שכן רבים מהם חוששים שהביקוש הגבוה לא יימשך.
אך יש גם מי שמזהים מה יהיה הטרנד הבא. "הוגיצ'ה (Hojicha)", כך להערכתה של ציטוסה נאגאו, הבעלים של חנות תה בטוקיו. לדבריה, מדובר בסוג נוסף של תה אך עם פרופיל אגוזי יותר ופחות קפאין. "נשאר לי רק אחד אחרון".