סגור
פארק דיסני ב פלורידה
פארק דיסני בפלורידה. "אנחנו לא אותם אנשים שהיינו לפני המגפה" (צילום: AP Photo/John Raoux)

בארה"ב חוסכים פחות ומבלים יותר

בשנה שעברה זינקה ההוצאה על חופשות ומופעים בכ־30%, פיצוי על תקופת המגפה. חובות משקי הבית טיפסו בעקביות בהובלת משכנתאות והלוואות סטודנטים

ארבע שנים אחרי מגפת הקורונה, הצריכה של בידור, בילויים וחופשות בארצות הברית זינקה לשיאים חדשים, זאת על חשבון שיעור החיסכון, שרשם צניחה משמעותית — על כך מדווח ה"ביזנס אינסיידר".
בשנה שעברה, ההוצאות של הצרכן האמריקאי על חופשות למדינות זרות והופעות בידור זינקו בכמעט 30%. גם במהלך השנה הנוכחית, ההוצאות בסעיפים הללו ממשיכות לטפס. בחודש שעבר, ההוצאה על צריכה אישית טיפסה ב־145.5 מיליארד דולר לעומת ינואר, כאשר מתוך סכום זה, 111.8 מיליארד דולר הושקעו בסעיפי שירותים — כך לפי נתוני הלשכה לניתוח כלכלי.
בה בעת, ואולי באופן צפוי, החסכונות האישיים רשמו ירידה. בפברואר האחרון, שיעור החיסכון האישי עמד על 3.6% מההכנסה הפנויה, לעומת 4.1% חודש קודם לכן וממוצע של 8.4% מאז שנת 1959.
ברגע שצרכנים קיבלו את ההזדמנות להוציא כאוות נפשם על טיולי החלומות ולהגיע למופעים ללא המגבלות הבריאותיות שחייבה הקורונה, הם החלו גם לחפש טיסות וחדרי מלון ולרכוש כרטיסים להופעות של האמנים האהובים עליהם. כך, החיסכון פינה את דרכו לפיצוי על הזמן האבוד בימי המגפה. "כשאתה עובר משבר, הוא נחרט לך במוח", אמרה ל"וושינגטון פוסט" אולריקה מלמנדיר, מרצה להתנהגות פיננסית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. "מבחינת הדיווחים הכלכליים הכל חוזר לקדמותו, אבל אנחנו לא אותם אנשים שהיינו לפני המגפה", ציינה. לדבריה, אחרי השפל הגדול, הרבה מאוד אמריקאים שינו את הרגליהם הפיננסיים והתחילו לחסוך יותר, אך החרדה של תקופת הקורונה שיחררה סנטימנט מסוג אחר, אמרה.
ברקע שחרור הרסן, בחודש שעבר דווח כי החוב הממוצע של הצרכן האמריקאי עומד על 104,215 דולר, זאת בין השאר, בסעיפי המשכנתאות, כלי רכב, הלוואות כרטיסי אשראי והלוואות סטודנטים. לפי נתוני אקספריאן, המשכנתא הממוצעת נכון לרבעון השלישי של 2023 עומדת על כ־245 אלף דולר ואילו הלוואת הרכב הממוצעת עומדת על 23 אלף דולר. בסעיף כרטיסי האשראי החוב הממוצע הוא 6.5 אלף דולר, ואילו הלוואות הסטודנטים עומדות על 38 אלף דולר, הסעיף השני בגודלו אחרי המשכנתאות.
החובות הכבדים ביותר הם של דור ה־X (בני 43־57), העומדים על 157 אלף דולר בממוצע, ואחריהם מדורגים בני דור המיליניום (27־42) עם חובות של 125 אלף דולר. בכל קבוצות הגיל עלה היקף החובות ב־2023 לעומת 2022. בפילוח לפי מדינות, החובות הכבדים ביותר הם של תושבי מדינת וושינגטון, עם 180 אלף דולר בממוצע. עוד בצמרת החובות האישיים: מדינות קליפורניה, מסצ'וסטס, אורגון, ניו ג'רזי וקונטיקט.
בעשור האחרון, חובות משקי הבית בארצות הברית טיפסו בעקביות. לעומת 11.15 טריליון דולר ברבעון השני של 2013, ברבעון הרביעי של 2023 עמד הנתון על 17.5 טריליון דולר, מתוכם 12.6 טריליון דולר במשכנתאות. בה בעת, בחישוב החובות לפי שיעור מהתמ"ג נרשמה ירידה בעשור החולף, מ־82% בתחילת 2013 ל־75.2% ברבעון השלישי של השנה שעברה.