סגור
טרואונג מיי לאן מיליארדרית ויטנאם
טרואונג מיי לאן, מיליארדרית וייטנאמית שנידונה למוות (צילום: EPA/STRINGER)

ויטנאם: גזר דין מוות לטייקונית המעורבת בהונאת ענק

טרואונג מיי לאן הואשמה בגניבת נכסים מהבנק המסחרי המשותף של סייגון (SCB) באמצעות נטילת הלוואות לא חוקיות בשווי של 44 מיליארד דולר - לחברה שלה ולחברות קש. התיק נגד לאן הוא חלק ממאבק בשחיתות שמובילה המפלגה הקומוניסטית

הטייקונית הוויטנאמית טרואונג מיי לאן, נידונה למוות היום (ה') בשל מעורבותה בתיק ההונאה הפיננסית הגדולה ביותר במדינה אי פעם. כך דווח באתר טאן ניין (Thanh Nien). לאן נמצאה אשמה במעילה, בשוחד ובהפרת כללי בנקאות הנוגעים להלוואות. היא נידונה למוות בשל אשמת המעילה, ול-20 שנות מאסר על כל אחת משתי ההאשמות האחרות.
לאן הנושאת בתפקיד יו"ר חברת יזמות הנדל"ן, וואן ת'ין פאט (Van Thinh Phat Holdings Group), הואשמה בגניבת נכסים מהבנק המסחרי המשותף של סייגון (SCB) באמצעות נטילת הלוואות לא חוקיות לחברה שלה ולחברות קש.
עורכי הדין של לאן ביססו חלק ניכר מההגנה על הטענה כי היא שלטה רק בכ-15% מהבנק, ואין לה בו תפקיד רשמי, מה שמעיד על כך שההאשמות במעילה אינן מתאימות למקרה. עם זאת, עדים שהחזיקו בעצמם במניות אמרו לבית המשפט כי הונחו לפעול בשמה של לאן. לפיכך, השופטים מצאו כי לאן מחזיקה למעשה בנתח שליטה של למעלה מ-90% ב-SCB באמצעות נציגים, והיתה הבעלים בפועל של הבנק, כך לפי דיווח של כלי תקשורת מקומיים.
לפי הדיווח, ההלוואות שנלקחו היו בשווי כולל של 44 מיליארד דולר והיוו יותר מ-90% מההלוואות של SCB בין 2012 ל-2022. כ-12.3 מיליארד דולר הוזרמו לכאורה לחברת וואן ת'ין פאט ויתר הכספים היו לשימוש פרטי. יותר מ-1,000 הלוואות נלקחו, חלקן הוסדרו על ידי לאן, ובית המשפט קבע שהיא תצטרך לפצות את הבנק על כל היתר.
לאן נעצרה לראשונה בשנת 2022 בגין חשדות לעבירות שבוצעו על פני כ-10 שנים. לצד לאן, הואשמו בתיק יותר מ-80 אנשים נוספים, כולל פקידי הבנק המרכזי, בגין פגיעה ב-SCB. התיק נגד לאן הוא חלק ממאבק נרחב יותר בשחיתות שהובילה המפלגה הקומוניסטית השלטת של ויטנאם וזכה לכינוי "כבשן בוער". פוליטיקאים בכירים, כולל נשיאי ויטנאם לשעבר, נאלצו להתפטר במסגרת לקמפיין זה ומאות אנשי ציבור ואנשי עסקים הועמדו לדין.