סגור
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
נשיא טורקיה ארדואן. הלירה הטורקית צנחה לשפל חדש (צילום: איי אף פי, רויטרס)

פרשנות
המסר של "ארדואן החדש" עדיין לא משכנע את השווקים

ממשלת טורקיה העלתה אתמול ריבית, אך לא שכנעה את השוק שהיא רצינית בכוונותיה לריסון האינפלציה והלירה התרסקה. בשוק היתה ציפייה להעלאה משמעותית יותר. נראה כי דרושים זמן מה וצעדים נוספים לשיקום האמון של השווקים

ממשלת טורקיה החדשה נכשלה אתמול בניסיונה לשכנע את השוק שהיא רצינית בכוונותיה. העלאת הריבית הדרמטית ב-6.5% ל-15% הייתה בגדר העברת מסר ראשון על שינוי הכיוון במדיניות המוניטארית שהנהיג נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאז 2021. אותה מדיניות דגלה בהורדת ריבית, בניגוד למה שקורה בעולם, וזאת כדי להאיץ את הצריכה והצמיחה.
אבל למרות העלאת הריבית החדה, הלירה הטורקית איבדה בשעות שלאחר ההודעה כ-4% מערכה וביום שישי נכון לשעת כתיבת שורות אלה המשיכה במגמת הירידה. השוק ציפה להעלאה חדה הרבה יותר של הריבית אל סביבות ה-25% ואף היו כלכלנים שציפו להעלאת ריבית לשיעור של כ-30%.
ואכן מבחינת השוק ניתן להבין את האכזבה והחשש שהממשלה הטורקית לא רוצה או לא יכולה "ללכת עד הסוף" בנושא זה. יש לזכור כי לפני שנתיים כשהחל הלחץ של ארדואן על הבנק המרכזי להורדת הריבית היא עמדה על 19%, כך שהעלאת הריבית של אתמול אפילו לא החזירה את המצב לקדמותו, מבחינת השווקים.
העלאת הריבית נועדה לרסן את האינפלציה המהירה בשוק המאכלת את הכנסתם של משקי הבית המקומיים וזאת באמצעות שימת קץ לעידן "הכסף הזול". אמנם הנתון האחרון שפרסמו הרשויות טוען כי האינפלציה ירדה אל מתחת ל-40% מהשיא שנרשם בשלהי השנה שעברה, אבל אמון השוק בנתונים הרשמיים נמוך. במקביל, ישנם כלכלנים עצמאיים שטוענים כי קצב עליית המחירים יותר מכפול מהנתון הרשמי.
רמת לירה נמוכה היא לא בהכרח חדשות רעות עבור השוק הטורקי שכן היא תסייע בהגברת התחרותיות של טורקיה בשווקי היצוא וכן בענף התיירות. בנוסף, הרצון של ארדואן לפני הבחירות האחרונות לשמר את שער הלירה ברמה סבירה מתוך שיקולים של "כבוד לאומי" ריסק את יתרות המט"ח של המדינה. רק השנה הוקרבו על ידי הבנק המרכזי 25 מיליארד דולר לצורך כך. אם שר האוצר ונגידת הבנק החדשים בטורקיה הצליחו לשכנע את ארדואן כי יש להפסיק את ההתנהלות ההרסנית הזו, הדבר יהווה איתות חיובי נוסף לשווקים.
חשוב לציין שמבחינת המשקיעים מה שחשוב ביחס לשער המטבע הוא פחות אם הלירה נמצאת ב-20 או 30 ל-1 דולר אלא יציבות. לאור ניסיון העבר ביחס להתנהלותו של ארדואן נראה כי דרושים זמן מה וצעדים נוספים לשיקום האמון של השווקים.