סגור
הדוכן של BYD ב תערוכת רכב בינלאומית מינכן בשבוע שעבר
הדוכן של BYD בתערוכת הרכב במינכן, בשבוע שעבר. הגדילה את מספר העובדים ב-50% (צילום: אי.אף.פי)

ניתוח
עזרה מגבוה וכסף זר: אימפריית הרכב החשמלי בסין לא נוצרה במקרה

בזמן שהמגזר הטכנולוגי הסיני מתכווץ, תעשיית הרכבים החשמליים במדינה מזנקת, גם בזכות משקיעים כמו אינטל, פולקסווגן ובאפט. יובל וינרב, מומחה לסין, לכלכליסט: "סין רוצה להצליח בתעשייה הכבדה, לא רק עם דברים שקונים במקס סטוק"

במחצית השנייה של העשור הקודם היתה לממשל הסיני הארה: רכבים חשמליים הם העתיד. ולא רק העתיד, אלא תחום בתולי יחסית שבו בעזרת אסטרטגיה חכמה, השקעות ממוקדות ופעולה מהירה יכולה סין להפוך למובילה עולמית. את התוצאות ניתן לראות היום בבירור בכבישי ישראל, היכן שרכבים חשמליים סיניים משאירים אבק לחברות מבוססות יותר כמו טסלה ויונדאי (בפרט BYD וג'ילי שאחראיות ביחד לכמחצית ממסירות הרכבים החשמליים בישראל במחצית הראשונה של השנה).
אבל ההצלחה של תעשיית הרכב החשמלי של סין מורגשת קודם כל בסין עצמה. שם היא הפכה למנוע הצמיחה החדש ומחליפה את תעשיית האינטרנט המקומית שהובילה חלק ניכר מהצמיחה והמאמץ התדמיתי בעשור האחרון. "מדובר באחד מסיפורי ההצלחה הגדולים, אם לא הגדול ביותר, של הממשל הסיני בשנים האחרונות מבחינה תעשייתית", אמר ל"כלכליסט" יובל וינרב, שותף מייסד ב־Krystal Eight ומנחה הפודקאסט "להבין את סין".


לפי "הוול סטריט ג'ורנל", סטארט־אפים שקשורים לאקוסיסטם הרכבים החשמליים, ובהם יצרני סוללות, גייסו בשנה שעברה סכום שיא של 15.2 מיליארד דולר. זאת, בשעה שכלל ההון סיכון שהושקע בסין היה הנמוך ביותר מאז 2019. במקביל, יצרניות רכב גייסו השקעות מחברות כמו פולקסווגן ואינטל. כתוצאה, BYD, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם (כן, יותר גדולה מטסלה), שעם משקיעיה נמנה גם וורן באפט, הגדילה בשנה החולפת את מספר העובדים ב־50%.
ההצלחה בולטת עוד יותר על רקע הקשיים במגזרים אחרים. שיעור האבטלה בקרב צעירי סין הגיע ביוני ל־21.3% (בעקבות זאת הודיעו הרשויות שלא יפרסמו עוד נתונים בנושא). לפי חברת המחקר Preqin, היקף ההשקעות בסטארט־אפים טכנולוגיים צנח ב־2022 ב־84% לעומת השיא שנקבע ב־2018, והסתכם ב־5.8 מיליארד דולר. ובשעה שחברות כמו BYD מתרחבות, ענקיות טכנולוגיה ותיקות נמצאות במגמת התכווצות. בסוף יוני מספר העובדים בעליבאבא ובטנסנט היה נמוך ב־12% וב־7% בהתאמה לעומת השיא שנרשם בסוף 2021.
השגשוג של תעשיית הרכב החשמלי הוא תוצאה של אסטרטגיה מחושבת בת קרוב לשני עשורים. לפי וינרב, הממשל התחיל לעסוק בתחום לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה־21, כאשר כבר בתוכנית החומש ל־2010-2006 ניתן דגש ליעילות אנרגטית והפחתת זיהום. "ב־2009 הממשל מתחיל לקדם פרויקטים נקודתיים. למשל, בשנז'ן שבה ביקשו להפוך את התחבורה הציבורית לחשמלית", הוא כתב לאחרונה בניתוח עומק ב־X. "ב־2019 היו בסין יותר מחצי מיליון אוטובוסים חשמליים, כרבע מהאוטובוסים במדינה, לעומת מאות בודדות בארה"ב".
בתוכנית החומש ה־12 כבר סומנה תעשיית הרכבים החשמליים כיעד אסטרטגי, והתוכנית כללה השקעה במו"פ ובהקמת תשתית טעינה ארצית. היעד שנקבע לחצי מיליון רכבים חשמליים עד 2015 לא הושג (היו אז 300 אלף רכבים בלבד), אך לדברי וינרב התוכנית יצרה את התשתית הדרושה לצמיחת התעשייה. "ב־2012 מגיעה תוכנית מפורטת יותר", הסביר. "היא כללה עידוד הצרכנים באמצעות הקלה בהוצאת מספר רישוי (תהליך מפרך ויקר לרכבים מסורתיים שהפך קל ונגיש לרוכשי רכב חשמלי). וחשוב מכך: סובסידיות של עשרות מיליארדי דולרים ליוזמות טכנלוגיות בתחום. התוכנית מגדירה יעד שאפתני של 5 מיליון רכבים חשמליים בסין עד 2020, ובניגוד ליעד של 2015, ביעד של 2020 עומדים בהצלחה, הרבה בזכות הסובסידיות".
בתוכנית החומש הבאה הסובסידיות שופצרו במטרה להבטיח פיתוחים איכותיים וניתנו רק ליצרני מכוניות עם טווח של 400 ק"מ ומעלה. "במקביל, הממשל, באופן שאולי מפתיע לא מעט אנשים, מקל על חברות זרות ובראשן טסלה", סיפר וינרב. "אלו יכולות להקים ישות עסקית מקומית ללא צורך בשותף מקומי, בניגוד לשותפויות שנכפו על יצרני הרכב הקלאסיים בעשורים קודמים. סין לא מפחדת להתחרות בזרים בתחום ואפילו תופסת את התחרות כמבורכת".
ב־2020 התעשייה המקומית כבר היתה בוגרת מספיק כדי להפסיק את הסובסידיות. "מהיקף של כמעט 400 סטארט־אפים וחברות רכבים שנכנסו לתחום בתחילת העשור, נותרו עשרות בודדות של יצרנים שמתחרים באגרסיביות על השוק כולו. חלקם מתמחים בנישות כמו רכבי מיני זולים במיוחד, רכבי ספורט או רכבי פאר", אמר וינרב.
עם זאת, המדינה מסייעת לתעשייה בדרכים אחרות. ביוני, למשל, הכריזה סין על הטבת מס בשווי כולל של 72 מיליארד דולר על פני ארבע שנים לרוכשי רכבים חשמליים. התוצאה ניכרת בכבישיה. רבע מהרכבים החדשים שנמכרו בסין ב־2022 היו חשמליים או היברידיים פלאג־אין, וכמעט כולם מתוצרת חברות סיניות או טסלה, שהמפעל הגדול ביותר שלה נמצא בשנגחאי.
להערכת אנליסטים, בסוף העשור 80% מהרכבים שיימכרו במדינה יהיו חשמליים. בינתיים, יצרניות כמו BYD, NIO וג'ילי זוכות להצלחה במדינות עם מסורת רכב מפוארת כמו גרמניה ויפן. יצרניות סוללות כמו CATL מרחיבות את פעילותן לארצות הברית והאיחוד האירופי.
"אם בוחנים היכן יש למדינה יתרון תחרותי עולמי, בתחום הרכבים החשמליים אפשר לומר בבירור שסין תפסה מנהיגות", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" דריל ליו מחברת ניהול ההשקעות SingAlliance, שהשקיעה ב־BYD ובשנה שחלפה הגדילה פי שניים את החזקותיה. גם יצרניות מערביות ותיקות מנסות להיכנס לתמונה. ביולי פולקסווגן שילמה 700 מיליון דולר עבור 5% מיצרנית הרכב החשמלי XPeng. חודש קודם לכן קרן ההשקעות של אבו דאבי ביצעה השקעה אסטרטגית של 700 מיליון דולר ב־NIO.
1 צפייה בגלריה
 יובל וינרב מומחה לסין
 יובל וינרב מומחה לסין
יובל וינרב: "האג'נדה של סין היא לנסות להעביר את המשקל מכלכלה דיגיטלית, מסחר מקוון ו'צעצועים' כביכול, לטכנולוגיות כבדות ולייצור של מוצרים עם ערך גבוה"
לדברי וינרב, הצלחת הרכבים החשמליים תואמת לאג'נדה הכלכלית של בייג'ינג. "האג'נדה של סין היא לנסות להעביר את המשקל מכלכלה דיגיטלית, מסחר מקוון ו'צעצועים' כביכול, לתחומים אסטרטגיים: לטכנולוגיות כבדות, לייצור של מוצרים עם ערך גבוה", הוא אמר ל"כלכליסט". "רכבים חשמליים מאוד מתאימים לכך, וסין הפכה ליצואנית הגדולה בעולם לא רק של רכבים חשמליים אלא של רכבים בכלל, בזכות הרכבים החשמליים".
הקידום שלהם, בהנגדה לחברות אינטרנט, גם מסייע לסין בהיבטים נוספים. מרבית ענקיות האינטרנט לא זכו להצלחה מחוץ לסין. וגם כאשר היו חברות שזכו לפופולריות, כמו טיקטוק, זו לוותה בחששות, לא בלתי־מבוססים, במערב מקשרים קרובים מדי לבייג'ינג שעלולים להוביל לשימוש לרעה במידע שאוספים השירותים.
מכוניות חשמליות, מנגד, לא רק שזוכות להצלחה מחוץ לסין, היא גם לא מלווה נכון להיום בחששות. מדובר, לכן, במעין זרוע תעמולה נוספת של ממשלת סין שיכולה לשמש אותה למירוק תדמיתה ולקידום בקרב צרכנים.
עם זאת, וינרב אומר שאין להספיד עדיין את ענקיות האינטרנט. "האם זה מה שיחליף את עליבאבא, טנסנט ודומותיהן? לא בהכרח", אמר. "אף שזה הקו של סין בשנתיים האחרונות, עכשיו כשיש לה בעיות כלכליות היא כן חוזרת לעודד את החברות של המסחר המקוון, הגיימינג ושאר הדברים שעליבאבא וטנסנט טובות בהן. לא צריך להספיד אותן, אבל רכבים חשמליים זה בהחלט סוג הצמיחה שסין רוצה. היא רוצה את התעשייה הכבדה, את התחומים ששמים אותה ראש בראש עם גרמניה, יפן ומעצמות תעשייתיות של ייצור מתקדם, ולא רק דברים שקונים במקס סטוק", סיכם.