סגור
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. לדבריו, ההסכם מדגים את "היתרונות הכלכליים האמיתיים של החירויות שלנו לאחר הברקזיט" (צילום: AP)

שלוש שנים לאחר הברקזיט: בריטניה מצטרפת להסכם סחר עם 11 מדינות באסיה ובפסיפיק

לאחר 21 חודשי משא ומתן בריטניה מצטרפת ל"שותפות הטרנס-פסיפית", הכוללת 500 מיליון אנשים ב-11 מדינות, ובהן אוסטרליה, קנדה, צ'ילה, יפן וסינגפור. ההסכם מאפשר תשלום מכס מופחת על סחורות כגון גבינות, מכוניות, שוקולד וויסקי. עם זאת, לפי הערכות של הממשלה הבריטית, ההצטרפות לגוש תוסיף רק 0.08% לגודלה של כלכלת המדינה

שלוש שנים לאחר שעזבה רשמית את האיחוד האירופי מצטרפת בריטניה להסכם סחר עם 11 מדינות באסיה ובפסיפיק, כך לפי דיווח באתר BBC. בהודעת הממשלה נמסר כי ההצטרפות להסכם תגדיל את היצוא הבריטי על ידי הורדת מכסים על סחורות כגון גבינות, מכוניות, שוקולד, ויסקי וציוד. עם זאת, לפי ההערכות של הממשלה הבריטית עצמה, ההצטרפות לגוש תוסיף רק 0.08% לגודלה של כלכלת המדינה.
ההסכם המקיף והמתקדם לשותפות טרנס-פסיפית, או בקיצור CPTPP, נוצר ב-2018 וכולל את אוסטרליה, ברוניי, וייטנאם, קנדה, צ'ילה, יפן, מלזיה, מקסיקו, ניו זילנד, פרו וסינגפור. ההסכם מקל את ההגבלות על סחר בין המדינות החברות ומוריד את המכסים על סחורות. אזור הסחר מכסה שוק של כ-500 מיליון אנשים.
ביחד 11 המדינות החברות מייצגות כ-13% מההכנסה העולמית. בריטניה הפכה למדינה האירופית הראשונה שמצטרפת להסכם, לאחר 21 חודשי משא ומתן.
עם זאת, לבריטניה כבר יש הסכמי סחר חופשי עם חלק מהמדינות, כך שהיתרונות שתרוויח מההצטרפות צפויים להיות מוגבלים למדי. כאמור, בממשלה מעריכים כי ההסכם יוסיף 0.08% לגודל הכלכלה בעשר השנים הבאות. לשם השוואה, המשרד לאחריות תקציבית, המספק תחזיות לממשלה, העריך בעבר כי עזיבת האיחוד האירופי עלולה לכווץ את הכלכלה הבריטית ב-4% בטווח הארוך.
ראש הממשלה רישי סונאק אמר כי ההסכם מדגים את "היתרונות הכלכליים האמיתיים של החירויות שלנו לאחר הברקזיט". עוד הוסיף: "כחלק מההסכם בריטניה נמצאת עכשיו בעמדה מעולה בכלכלה העולמית לנצל הזדמנויות למשרות חדשות, לצמיחה ולחדשנות".