סגור
מייסד טסלה אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: AP)

מאסק הציע פתרון לסכסוך בין סין לטייוואן - וספג ביקורת: "זקוק ליועץ פוליטי עם ראש צלול"

המיליארדר, שליצרנית המכוניות החשמליות שלו טסלה יש מפעל בסין - סבור כי ניתן להגדיר את טייוואן כ"אזור מיוחד"; בשבוע שחלף הציע מאסק הסדר פרו-רוסי לסיום המלחמה באוקראינה - וספג ביקורת עזה

אלון מאסק הציע לפתור את המתיחות בין סין לטייוואן על ידי מסירת שליטה מסוימת במדינת האי לבייג'ינג, כמה ימים לאחר שהגה הסדר פרו-רוסי לסיום המלחמה באוקראינה, שגררה גינוי מהאחרונה, כולל מהנשיא וולודימיר זלנסקי.
"ההמלצה שלי תהיה למצוא אזור אדמיניסטרטיבי מיוחד לטייוואן שסין יכולה לחיות איתו, אך כנראה לא ישמח את כולם", אמר האדם העשיר בעולם ל"פייננשל טיימס" בריאיון שפורסם ביום שישי.
מאסק השיב לשאלה על סין, בה לחברת המכוניות החשמליות שלו טסלה יש מפעל גדול בשנגחאי.
סין, שטוענת כי טייוואן הדמוקרטית היא אחד המחוזות שלה, מבקשת להשית את ריבונותה על האי, ולא שללה שימוש בכוח לשם כך. ממשלת טייוואן מתנגדת בתוקף לתביעות הריבונות של סין, ואומרת שרק 23 מיליון תושבי האי יכולים להחליט על עתידו.
"זה אפשרי, ואני חושב שהם כנראה יכולים לקבל הסדר יותר מקל מהונג קונג", כך צוטט מאסק בעיתון.
סין הציעה לטייוואן מודל אוטונומיה של "מדינה אחת, שתי מערכות", בדומה להונג קונג; אבל ההצעה נדחתה על ידי כל המפלגות המרכזיות באי, ואין לה תמיכה ציבורית, במיוחד לאחר שבייג'ינג אישרה חוק דרקוני לביטחון לאומי בהונג קונג בשנת 2020.
וונג טינג-יו, חבר בכיר במפלגת השלטון הדמוקרטית הפרוגרסיבית של טייוואן, המכהן בוועדות החוץ וההגנה של הפרלמנט, תקף את מאסק בעמוד הפייסבוק שלו: "חברות עצמאיות אינדיבידואליות לא יכולות לקחת את הבעלות שלהן בצחוק. מה להן ולחירויות, הריבונות ואורח החיים הדמוקרטי של 23 מיליון טייוואנים?"
"העולם ראה בבירור מה קרה להונג קונג, שהחירות הכלכלית והחברתית שלה הגיעה לסופה המהיר תחת השלטון הטוטליטרי של בייג'ינג", אמר פקיד טייוואני אחר. "מאסק זקוק ליועץ פוליטי עם ראש צלול".